Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Post hier al je zelfgebouwde of grondig verbouwde modellen!

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Bericht door Bart »

Zijdeglans was inderdaad beter geweest. :)
Inmiddels is 90% van het slang- en leidingwerk gemonteerd. Een heel gedoe, maar de moeite waard.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

karel kras
Starter
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 11 aug, 2010 19:30

Re: Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Bericht door karel kras »

Bart schreef:Giek, bak en knikarm zijn ook gereed.
Åkerman_H25B_020.jpg
Hoogglans zwart is geen fijne kleur om te spuiten, wat kun je je daar op verkijken. Affijn, doordat alles gestaald is, is het oppervlak wat ruw en oogt het toch nog wat mat. Bijwerken gaat gemakkelijk met een Edding stift.

Ik heb de bovenbouw losjes op het oranje-chassis gezet voor de foto. De bovenbouw moet nog 1 keer worden gespoten en nu kan de rest mooi even rusten tot dat ik de boel ga samen stellen en 'leidingen en slangen' ga trekken met Ø 1 mm. draad.

Aan de hefcilinders heb ik gepoogd een stel slangbreukventielen te lijmen. Ben benieuwd hoe dat straks uitpakt als de 'slangen' eraan zitten.
Åkerman_H25B_022.jpg
niet te hard laten blinken bart dat deden ze met de originele verf ook niet haha na jaren zat er nog gele verf op een poetsdoek als je eroverheen ging.
maare word een mooi ding nu nog een H16Dlc

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Bericht door Bart »

Daarom moet je de poetsdoeken ook weggooien Karel. :mrgreen:
H16DLC... Dat wordt een H25D van Joal met een andere giek, is redelijk te doen, ooit.

Leidingwerk en slangen erop maken.
IMG_9648.jpg
IMG_9648.jpg (205.69 KiB) 4235 keer bekeken
Ik heb kleine slangblokken uit Evergreen gesneden en daar een gaatje van Ø 1,5 mm. in geboord. Na het overspuiten heb ik handmatig en voorzichtig met hetzelfde boortje de gaatjes geruimd, zodat de draad van Ø 1 mm. er in past.

Een goede beheersing van het pincet is wel een vereist, wil je niet je vingertoppen aan elkaar lijmen. Meerder keren. :?

Er ligt een plaatje Evergreen in de bocht en hierover trek ik de draad strak, zodat deze evenwijdig aan het profiel van de giek loopt.
Het verbaast mij dat je het na enkele minuten drogen al zo gemakkelijk strak kunt trekken en de draad mooi in het blok blijft zitten.
IMG_7240.jpg
IMG_7240.jpg (202.02 KiB) 4244 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Bericht door Bart »

Zo loopt het in de kop van de giek.
De draad is niet van begin tot eind uit 1 stuk, want in het knikpunt heb ik de draad gedeeld. Daar het leidingwerk buigen op de cilinders iets te priegelig was om te maken, heb ik ervoor gekozen om een blok op de kop van de cilinders te maken waar de slang vanaf de giek aan komt op de knik- en bakcilinder en vandaar uit gaat het als leiding verder naar de cilinderkop.
800.jpg
800.jpg (200.26 KiB) 4243 keer bekeken
En zo ziet het er in het geheel eruit, als het op de Audiotheek van van Kooten en de Bie steunt. :)
IMG_7969-1.jpg
IMG_7969-1.jpg (267.01 KiB) 4243 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Bericht door Bart »

Ik heb de bovenbouw even op het model gezet voor een completer beeld.
De bovenbouw moet nl. nog een keer worden gespoten, dus dat heb ik even met de handschoenen aan gedaan i.v.m. vette vingers.
IMG_3424.JPG
IMG_3424.JPG (228.36 KiB) 4242 keer bekeken
De leiding over de knikcilinder moet op één of andere manier worden ondersteund, deze zakt te ver door. Onderaan de hefcilinders heb ik een blok gemaakt waarop de slangen van de bovenwagen aan komen. Van een afstand lijken het slangbreukventielen. :)

Onder de giek zit een verzamelblok, vanwaar de slangen vanaf de giek aankomen en onder een hoek naar achteren lopen. Onder de afdekplaat op de bovenbouw heb ik een Evergreen blok met daarin een stel gaten gelijmd, waarop deze slangen weer moeten aansluiten.
IMG_3426.JPG
IMG_3426.JPG (211.65 KiB) 4242 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
eef7260
Starter
Berichten: 654
Lid geworden op: wo 15 feb, 2012 23:06
Locatie: Mooie stad achter de duinen
Contacteer:

Re: Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Bericht door eef7260 »

Erg leuk project , en leuk verslag ook maar zie ik het nu goed ?? helpen Jacobse en van Es ook mee.

Gr Eef

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Bericht door Bart »

Dankjewel Eef.
Jacobse en van Es zijn ter ondersteuning en op dit moment zijn ze weer weg. Jacobse had nog een vrachtje neutronenkorrels op de kop getikt om gazons winterklaar te maken en Tedje van Es moest rijden. :D
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
ERIC TB
Forumlid
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 11:46
Locatie: Afferden (Gld.)
Contacteer:

Re: Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Bericht door ERIC TB »

Ziet er goed uit. (Y) :leuk

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Bericht door Bart »

Deze week had ik nog mooi even rustig de tijd om een laatste gele laklaag aan te brengen.
Advies: kies altijd Motip. Deze laag heb ik aangebracht met een spuitbus geel van Kramp en het resultaat kon beter.
Akerman_H25B_030.jpg
Akerman_H25B_030.jpg (213.45 KiB) 3098 keer bekeken
Vervolgens heb ik met een Edding marker de raamranden/rubbers in te kleuren en een cabine glas erin te monteren van een donor-H25B, waarvoor dank André. :)
Even het zaakje weer voorzichtig in elkaar gezet en 2 plaatjes geschoten. Volgende stap is om met metallic grijs de handgrepen aan de cabine- en motordeuren in te kleuren, evenals de lampjes vooronder in het chassis.
Akerman_H25B_031.jpg
Akerman_H25B_031.jpg (283.9 KiB) 3098 keer bekeken
De donor-H25B kan mooi als voorbeeld dienen om decals te maken, hoogtijd om een stapel informatie mappen door te spitten om meer details op te zoeken.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

volvo hans
Forumlid
Berichten: 2999
Lid geworden op: zo 2 dec, 2007 16:21
Locatie: Rockanje

Re: Opknapper: Åkerman H25B - NZG 1:50, art.nr 148

Bericht door volvo hans »

Comlpimenten hoor, Bart! Vind het schaalmodel er zo top uitzien. Als de decals er op zitten is ie helemaal schitterend.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw & verbouw”