Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Post hier al je zelfgebouwde of grondig verbouwde modellen!

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Drent
Starter
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 20:48

Re: Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Bericht door Drent »

Kopstuk;

Afbeelding

Drent
Starter
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 20:48

Re: Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Bericht door Drent »

A-frame geknutseld en alvast het kraanhuis op de onderwagen gezet;

Afbeelding

Drent
Starter
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 20:48

Re: Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Bericht door Drent »

Na een middagje pielen ziet het er dan zo uit;

Afbeelding

Drent
Starter
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 20:48

Re: Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Bericht door Drent »

De liertrommel is afkomstig van Kibri. Het hijsblok komt van een Liliput NS ongvallenkraan, welke voorzien is van vier messing schijfjes. Het kraanhuis is van binnen volgestouwd met gewichtjes afkomstig van gesloopte H0 goederenwagons (wat nog te weinig is....). De gebruikte schijven in het giekkopstuk en de sprenkel zijn messing exemplaren, die in het A-frame zijn van Kibri.

Afbeelding

Drent
Starter
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 20:48

Re: Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Bericht door Drent »

Wat nog resteerd is het aanbrengen van details zoals; boomstops, cabine interieur etc. Dit model is gebaseerd op de Rako sleepkraan van Europa Kranen uit Beverwijk. Aangezien er maar weinig fotomateriaal voorhanden is van deze machine was het een beetje behelpen met de kleurstelling. Wie o wie heeft er een kleurenfoto van deze machine!? :)

Afbeelding

Drent
Starter
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 20:48

Re: Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Bericht door Drent »

Hier nog een ander bouwsel waar ik mee bezig ben, een Lorain dragline gebouwd op een onderstel van een gesloopte NS rangeerloc serie 500/700. De giek plus kraanhuis zijn zelf gebouwd uit styreen plaat en profielen. Het chassis is van een gesloopte Roco NS 500, welke voorzien is van een styreen opbouw. De schijven zijn van Kibri.

Afbeelding

Drent
Starter
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 20:48

Re: Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Bericht door Drent »

Deze machine werd in de jaren '70 gebruikt door sloper Koek uit Mijdrecht om te slopen treinstellen, rijtuigen en locomotieven het sloopterrein op te kunnen rangeren. Eind jaren '70 werd het kraanhuis vervangen door een ander van hetzelfde type, de giek en onderwagen bleven gehandhaafd. Eind 1982 werd deze kraan vervangen door een Priestman, eveneens geplaatst op een onderstel van een gesloopte ex NS 500. Laatstgenoemde machine ben ik momenteel aan het bouwen....

Afbeelding

Drent
Starter
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 20:48

Re: Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Bericht door Drent »

Dit is alvast de giek ;N

Afbeelding

Niet de meest fijne giek om in 1:87 te maken :evil:

Gebruikersavatar
Ron
Forumlid
Berichten: 3506
Lid geworden op: wo 9 nov, 2005 22:55
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Bericht door Ron »

Hoi Drent (mooie naam trouwens :D ),
Ziet er weer goed uit!
En ik zat dan maar te prutsen om op basis van bouwpaketten wat leuks in elkaar te zetten....... :?
Ron van der Velpen
Hoogeveen

http://www.vandervelpen.nl

Drent
Starter
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 20:48

Re: Priestman/IMHA/Lorain [eigenbouw - 1:87]

Bericht door Drent »

Thx Ron.

Ik ontkom er ook niet aan bepaalde onderdelen uit bouwdozen te gebruiken, omdat zelf fabriceren niet altijd mogelijk is helaas. Vooral wielen, poelies, cabine interieurs etc gebruik ik van Kibri.

In de toekomst wil ik nog eens een keer een kraan gaan bouwen en deze in delen laten nagieten in Resin zodat serie productie mogelijk is. Voor mijn zelfbouw modeltreinprojecten laat ik regelmatig dingen gieten waardoor je dus relatief goedkoop meerdere treinstellen kunt fabriceren. Alleen het moedermodel maken is ff lastig.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw & verbouw”