Liebherr LR 1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Post hier al je zelfgebouwde of grondig verbouwde modellen!

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Liebherr LR 1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Bericht door supergreenpin »

Eindelijk na lang zoeken naar tekeningen en informatie van de Liebherr LR 1750 toch begonnen met het uittekenen van de kraan.
De bedoeling is de kraan in de schaal 1:14,5 na te gaan bouwen en deze volledig werkend te maken, zodat hij radiografisch bediend kan worden.
Het streven is om de hijstabel op schaal te kunnen benaderen, hiervoor zou de kraan uitgerust moeten worden met ruim 200kg ballast [kraanballast en superliftballast samen].
Ik hoop dat we het tekenwerk in één jaar kunnen afronden, als dan het gewicht van de diverse onderdelen bekend is, kunnen we de kracht op de motoren voor het rijwerk nader bepalen en deze proberen weg te werken in de rupsstellen. [grootste uitdaging]

De rede om de kraan in schaal 1:14.5 te bouwen heeft te maken met de schaal van de voertuigen die de kraandelen moeten vervoeren bij ons op de modelbouwbaan van MBVP. Onze LTM 1400`s zijn tegen die tijd ook werkend en kunnen we de delen van de vrachtwagens lossen en samenstellen.

Als er nog mensen zijn die detail foto`s hebben van een LR 1750 of een LG 1750, hou ik mij van harte aanbevolen, alle hulp is welkom.
Het lastige is dat de kranen heel vaak op een raffinaderij staan waardoor je er niet dichtbij kan komen of mag fotograferen. En omdat het relatief dure kranen zijn blijven ze ook nooit lang op dezelfde plek staan, vaak krijg je te laat informatie waar een kraan wordt opgebouwd of een hijsklus aan het doen is.

Groeten Richard

Gebruikersavatar
Benf
Starter
Berichten: 340
Lid geworden op: ma 18 aug, 2008 19:53
Locatie: omgeving middelburg
Contacteer:

Re: Liebherr LR1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Bericht door Benf »

Ik ben er erg benieuwd hoe het eruit komt tezien!
Je kan op dit forum kijken bij topic liebherr en dan lg1750.
anders is "google your best friend".

Grt Ben

Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liebherr LR1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Bericht door supergreenpin »

Hoi Ben,
Ik zal eens kijken of plaatjes van de tekeningen kan genereren en deze hier kan plaatsen, want het zal nog wel een poosje gaan duren voor ik fysiek iets ga maken. Dat is wel iets dat ik geleerd heb met mijn vorige model, je kom altijd achteraf dingen tegen die je dan net anders had moeten maatvoeren om goed uit te kunnen komen in je model voor een goede werking van het onderdeel.
Ik ben al een poosje op GOOGLE aan het zoeken maar kom daar helaas nog niet tegen waar ik naar opzoek ben, daar staan wel de mooie grote plaatjes maar kom je weinig te detailfoto`s tegen. Die hoop ik hier eerlijk gezegd te vinden bij de andere kraanofielen en verzamelaars.

Voor de liefhebbers die belangstelling hebben voor onze Liebherr LTM 1400`s in de schaal 1:14,5 kunnen een kijkje nemen op onze website http://www.rmw-technoscalemodels.nl

Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liebherr LR 1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Bericht door supergreenpin »

een plaatje van de kop van de hoofdmast tot zover uitgetekend, hij is nog niet af, ik heb nog een paar uur nodig om de rest er bij te tekenen.
kopsectie S-mast 600ton
kopsectie S-mast 600ton
Assembly-800-S-hoofdmast-kopsectie2 (2).jpg (33.76 KiB) 18386 keer bekeken

Gebruikersavatar
Rick. B
Forumlid
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo 9 mei, 2010 18:04

Re: Liebherr LR 1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Bericht door Rick. B »

supergreenpin schreef:een plaatje van de kop van de hoofdmast tot zover uitgetekend, hij is nog niet af, ik heb nog een paar uur nodig om de rest er bij te tekenen.
Assembly-800-S-hoofdmast-kopsectie2 (2).jpg
Ik zie dat je al ver bent gekomen in het uitekenen van de hoofdmast! Ik heb helaas geen duidelijke foto van de 1.1 mast maar misschien, heel misschien heb je wel iets aan die van mijn model? Deze kop is zo veel mogelijk aangepast om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liebherr LR 1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Bericht door supergreenpin »

Een kleine update van de tekening van de kop, er gaan iets meer onderdelen in dan ik had verwacht en dus ook meer tekentijd
Assembly-800-S-hoofdmast-kopsectie3.jpg
Assembly-800-S-hoofdmast-kopsectie3.jpg (34.78 KiB) 18079 keer bekeken

Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liebherr LR 1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Bericht door supergreenpin »

Weer een klein stukje verder gekomen met het tekenen van de kopsectie. Dankzij een paar fanatieke kraan liefhebbers heb ik goeie detailfoto`s weten te bemachtigen van een aantal onderdelen, waar mijn eigen foto`s tekort schoten.
Weer een wijze les voor de volgende keer, je kan beter 20 foto`s uit verschillende richtingen van iets maken dan slechts 2, je komt later altijd een aanzicht te kort voor een goed overzicht van een detail, en probeer altijd een aantal foto`s haaks op een object te maken, dat maakt afschalen later makkelijker.
Assembly-800-S-hoofdmast-kopsectie4 (2).jpg
Assembly-800-S-hoofdmast-kopsectie4 (2).jpg (50.75 KiB) 17829 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jelco
Forumlid
Berichten: 5464
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 15:01
Locatie: Schiedam

Re: Liebherr LR 1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Bericht door Jelco »

Hee Richard,

Was je er nog uitgekomen met die schijf?
Fotograaf

Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liebherr LR 1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Bericht door supergreenpin »

Hoi Jelco,

Ben er gedeeltelijk uit, ik hoop binnenkort er nog een foto van te kunnen maken. Er wordt komende week als het goed is een LR 1750 opgebouwd bij de EMO op de maasvlakte. Komend weekend rij ik daar weer even langs.

Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liebherr LR 1750 [eigenbouw - 1:14,5]

Bericht door supergreenpin »

Van de S-mast [zware hoofdmast] is de stand van zaken op dit moment:

Kopsectie is afgewerkt, gew. 5kg LxBxH 700x192x178mm
mogelijk nog kleine aanpassingen aanbrengen wanneer de jib aangekoppeld wordt.
14mtr sectie uitgetekend gew. 5kg LxBxH 966x192x178mm
7mtr sectie uitgetekend gew. 2.8kg LxBxH 483x192x178mm
14mtr intermediate section uitgetekend gew. 5.5kg LxBxH 966x192x178mm

7mtr reduction section uitgetekend gew. 2kg LxBxH 483x192x178mm

Winch 5 en 6 zijn uitgewerkt deze komen straks in het broekstuk van de hoofdmast

Het broekstuk van de hoofdmast is nog in bewerking.
Ben gestart met tekenen van de 14mtr D-mast [derrickmast/ superliftmast]

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw & verbouw”