Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Post hier al je zelfgebouwde of grondig verbouwde modellen!

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door supergreenpin »

Je tekenkunsten gaan hard vooruit, je bent goed bezig. (Y)

henkpauw
Starter
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 1 jul, 2012 20:42

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door henkpauw »

Toppert die je bent.

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

Hallo allemaal,

Met de vorst helaas niet kunnen werken maar voor de hobby juist des te beter!
Het tekenwerk is lekker opgeschoten zo is de onderkant van de draaikrans zo goed als klaar.
Hier moet alleen nog een motor ingetekend worden die de giekdelen naar binnen rijdt maar die moet ik even bij onze Chineese vrienden bestellen.
Daarna kan ik deze wat beter opmeten en inpassen zodat ik niet voor onverwachtse maatverschillen kom te staan.
Het volgende punt is de bovenkant van de draaikrans afmaken hiervoor komen van de week de zwenkmotoren binnen om het zelfde verhaal als hierboven genoemd te voorkomen.

Genoeg getypt tijd voor foto's!
compleet25.jpg
compleet25.jpg (27.59 KiB) 2344 keer bekeken
Achterkant van de draaikrans waar de motor zit om de giekdelen naar binnen te rijden. Dit komt er alleen voor de sier op de daadwerkelijke aandrijving komt van het draadend onder de h-bint.
compleet24.jpg
compleet24.jpg (27.75 KiB) 2344 keer bekeken
En de voorkant ziet er zo uit met het loopkatje waar de giekdelen dalijk inhangen tijdens het klimmen.
IMG_4489.JPG
IMG_4489.JPG (87.48 KiB) 2344 keer bekeken
Dat gedeelte zag er zo uit maar helaas zit er een fout in en moet deze opnieuw gebouwd worden. De hoeken zijn te dik waardoor de nokken voor het klimrek hier niet mooi overheen zouden vallen. Nou is het opnieuw bouwen makkelijker dan dit gedeelte aanpassen dus dat gaan we dan ook maar 'even' doen.

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

compleet26.jpg
compleet26.jpg (63.36 KiB) 2343 keer bekeken
En zo ziet dat er dan uit in het model zelf met een giekdeel erin gehangen om te kijken hoe dat staat.
IMG_4211.JPG
IMG_4211.JPG (72.24 KiB) 2343 keer bekeken
En dat geeft dit beeld bij de echte. Het gele frame is het klimrek om de kraan te laten 'groeien' deze heb ik er nog niet bij getekend ik wil me eerst even richten op de hoofdcomponenten zoals de draaikrans, contragiek en abok.
compleet27.jpg
compleet27.jpg (55.83 KiB) 2343 keer bekeken
Vanaf de andere kant krijg je dan dit beeld. Er missen nog de nodige details maar deze komen er vanzelf in.

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

compleet23.jpg
compleet23.jpg (31.31 KiB) 2344 keer bekeken
En als je dan alle tekeningen bij elkaar plakt is dit het resultaat.

Tot zover weer deze kleine update en ik houdt jullie op de hoogte!

Mvg. Mitchell

Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door supergreenpin »

Je hoeft geen examen, Basis vaardigheden Inventor, meer te komen afleggen, je bent bij deze geslaagd (Y)
Gefeliciteerd, je bent een snelle leerling :D
Ziet er heel goed uit Mitchell

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

Hallo allemaal,

Bedankt voor je compliment Richard!

Het tekenwerk zit een beetje in een sleur maar er is wel weer het nodige te melden. De onderkant van de draaikrans is klaar, motor zit op zijn plek en dat gaat hopelijk functioneren zoals ik dat wil.
De bovenkant van de draaikrans begint ook al op te schieten en ik probeer deze met de cabine wat af te wisselen om deze delen af te werken.
Als deze 3 delen af zijn wil ik misschien deze al laten lasersnijden zodat ik ondertussen ook wat kan bouwen om de motivatie te blijven vinden om te tekenen.
De motoren van de draaikrans zitten er ook al in en gelukkig gelukt om deze allemaal uit het zicht te houden zodat het uiterlijk natuurgetrouw blijft.

Maar voor de gelegenheid de moeite genomen om alles is in de juiste kleuren te zetten:
compleet30.jpg
compleet30.jpg (122.75 KiB) 2227 keer bekeken
En het moet er uiteindelijk zo uit gaan zien.

Mvg. Mitchell

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

Hallo allemaal,

Aangezien de bouwvak vakantie een rustige periode op het werk is probeer ik zo nu en dan is vrij te nemen om wat aan de kraan te doen.
Ik heb ondertussen de kopsectie van de giek uitgetekend met de nodige details die belangrijk zijn om de onderdelen te laten frezen.
De bordessen en kleine details heb ik achterwegen gelaten omdat dit heel veel tijd zou kosten maar niet heel veel toevoegt.
De kop sectie is al gebouwd dus ik denk dat ik deze onderdelen binnenkort is uit de frees ga toveren om weer is wat te kunnen bouwen!
kop stuk.jpg
kop stuk.jpg (95.71 KiB) 1701 keer bekeken
Eerst een opfrisser hoe de kopsectie er nu uitziet.
kop stuk2.jpg
kop stuk2.jpg (140.25 KiB) 1701 keer bekeken
En hier hoe hij eruit komt te zien.
kop stuk3.jpg
kop stuk3.jpg (107.78 KiB) 1701 keer bekeken
Hier de voorzijde waar de schijf te zien is voor de hijskabel en ook de constructie waar de afspanning aan komt.

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

kop stuk1.jpg
kop stuk1.jpg (96.2 KiB) 1702 keer bekeken
En als laatste nog een totaalplaatje hoe het er uit komt te zien.

Tot zover weer deze update!

Mvg Mitchell

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

Hallo allemaal,

Er is ondertussen weer het nodige gebeurd dus maar is tijd voor een update:

Ik ben weer verder gegaan met tekenen en het begint al lekker op te schieten.
De contragiek heeft de eerste elektra kasten gekregen, deze heb ik hol gemaakt om de elektronica van de kraan in te gaan bevestigen. Verder begint dit stukje aardig op te schieten ik zit alleen nog met de aandrijving van de lieren in mijn maag. Ik wil er per se een wormwiel in maar deze neemt ook gelijk behoorlijk wat ruimte in en dat is nog even puzzelen.

Verder ben ik met het cabine gedeelte verder gegaan. Deze hangt los naast de draaikrans en wordt net als de echte afneembaar voor transport. Ik twijfel nog of ik de cabine ga 3d printen of dat ik deze uit messing ga frezen. 3d printen is een hele mooie techniek voor complexe onderdelen maar het is natuurlijk nooit zo robuust als een cabine uit messing. Aangezien ik met de kraan ook ooit naar Ede wil komen is het wel handig dat de cabine zoon reis kan overleven. Het frame waar de cabine zelf opzit is wel klaar met tekenen en hoeft alleen nog na gelopen te worden om de puntje op de i te zetten.

Dus het tekenwerk gaat lekker opschieten eigenlijk is de aandrijving van de lieren nog de grootste uitdaging. Hierna is het ook een kwestie van de puntjes op de i zetten voor de contragiek en dan blijft alleen de abok nog over. Ik hoop dit jaar het tekenwerk af te kunnen ronden en volgend jaar eindelijk is flink te kunnen gaan bouwen! Maar genoeg getypt tijd voor foto's:
draaikrans compleet.jpg
draaikrans compleet.jpg (124.1 KiB) 1355 keer bekeken
Het gedeelte wat tot nu toe klaar is. Let even niet op alle kleuren dit is om tijdens het tekenen te zien hoe het allemaal in elkaar zit.
draaikrans compleet 2.jpg
draaikrans compleet 2.jpg (108.42 KiB) 1355 keer bekeken
Vanaf de cabine kant gezien. De cabine en het interieur moet nog compleet uitgewerkt worden de stoel was even snel en tijdelijk omdat het anders zoon kaal gezicht is.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw & verbouw”