Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Post hier al je zelfgebouwde of grondig verbouwde modellen!

Moderator: Jorn

Advertentie post before
liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

<<<Vorige pagina deel 1 van de update<<<
draaikrans compleet 3.jpg
draaikrans compleet 3.jpg (179.54 KiB) 2316 keer bekeken
Blik op de complete bovenwagen. Tussen de 2 lieren zijn de kasten te zien die ik eerde benoemde. Er zijn heel veel details slecht te zien maar daarvoor nodig ik jullie graag een keer uit in Ede om deze in het echt te komen bewonderen!
draaikrans compleet 4.jpg
draaikrans compleet 4.jpg (133.32 KiB) 2316 keer bekeken
En als afsluiter nog een keertje vanaf de andere kant.

Tot de volgende update weer!

Mvg. Mitchell

Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door supergreenpin »

Een gratis TIP.
Hou je er wel rekening mee dat je een vrij open model hebt en dat je regelaars en ontvanger wel is de bestaande schakelkasten moeten passen. Misschien zal je hier en daar iets moeten smokkelen met de afmetingen om die daadwerkelijk er in te kunnen krijgen.

Ik zou nu al regelaars uitkiezen en heel gek de kasten als eerst maken en kijken of dat het er in past en de loop van de draden bekijken. Misschien wil je wel ergens in een spant van de hoofdconstructie gaten hebben om de draden een beetje uit het zit te houden en van A naar B te kunnen brengen.
Regelaars produceren warmte dus ook zorgen voor ventilatie en niet 2 regelaars op elkaar proppen.

Dat zijn eigenlijk 4 tips, 1 was gratis ;) :D

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

Hallo Richard,

Natuurlijk had ik hier zelf ook al rekening mee gehouden en dit ook al in de tekening verwerkt.
Heb even 2 foto's toegevoegd hoe het eruit ziet als de kasten er niet opstaan. De achterste kast tegen de toplier aan komt de ontvanger in en de andere 2 kasten heb ik dan over voor de 2 regelaars voor de hijs en top lier.
Verder komt de regelaar van het zwenken in de draaikrans zelf te zitten en daar zitten ook al gaten om die kabels naar de contragiek toe te krijgen. Bij de echte lopen alle kabels naar de cabine toe waar de aansturing centraal geregeld is maar dat is in model niet praktisch dus hier heb ik wat moeten smokkelen. verder loopt er bij de echte een kabelgoot door heel de contragiek heen deze ga ik ook gebruiken om mijn kabels in te bevestigen zodat het net als de originele is. Maar wel super bedankt voor de tip!

De foto's:
contragiek compleet.jpg
contragiek compleet.jpg (96.3 KiB) 2039 keer bekeken
contragiek compleet 2.jpg
contragiek compleet 2.jpg (178.66 KiB) 2039 keer bekeken
Mvg Mitchell

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

Hallo allemaal,

Tussen de sinterklaas surprises en de kerstcadeautjes kopen weer wat tijd kunnen vinden om wat aan de kraan te tekenen.
Het begint aardig op te schieten en ik ben nu de puntjes op de i aan het zetten van het aframe. Dit onderdeel zit boven op de contragiek en vanaf de bovenkant van het aframe gaat via kabels de giek dadelijk verstelt worden. Ook zitten hier de boomstoppers aan, deze zorgen dat de giek als deze haast helemaal verticaal staat deze niet door het gewicht van het schijvennest en tuikabels achterover getrokken wordt. Dat zijn de grote ronde cilinders die je ziet zitten. Dadelijk worden deze uitgevoerd met veren om de giek ook weer te helpen aftoppen. Verder zit er een trap naast om bij het schijvennest te komen boven het aframe en hierin komt een kleine trap die in en uit kan schuiven maar hier zal ik later een foto van maken. Dit zal een heel gepriegel worden maar wel een ontzettend mooi detail al zeg ik het zelf. Verder is het aframe net als in het echt compleet transporteerbaar gemaakt met steuntjes om alles vast te kunnen zetten.

Maar genoeg gepraat tijd voor foto's:
abok ingeklapt.jpg
abok ingeklapt.jpg (109.58 KiB) 1716 keer bekeken
Hier het aframe te zien helemaal transporteerbaar. In het echt moet officieel de trap er ook nog af maar dit werd te klein en te kwetsbaar om na te bouwen dus deze komt er vast op. Aangezien de kraan toch 1:16 is vallen de onderdelen toch kleiner uit op een tamiya vrachtwagen.
abok ingeklapt 2.jpg
abok ingeklapt 2.jpg (139.61 KiB) 1716 keer bekeken
Hier vanaf de schijven te zien waar dadelijk de giek mee bewogen wordt. Deze is inclusief de uitloopbeveiligingen voor de draad En ook het einde van de draad komt dadelijk vast te zitten zoals bij de echte.
abok compleet.jpg
abok compleet.jpg (133.52 KiB) 1716 keer bekeken
En hier dan zoals deze normaal bovenop de kraan staat. Dit frame is puur om de kracht die nodig is om de giek overeind te krijgen als deze horizontaal ligt zo klein mogelijk te maken.
Voor mensen die graag afmetingen willen dit frame is ongeveer zoon 75 centimeter hoog en bestaat uit 378 onderdelen tot nu toe. Daar komen dan nog wat kleine bordessen en de hijsogen bij.

Tot zover weer deze kleine update.

Mvg Mitchell

18000liftcrane
Starter
Berichten: 66
Lid geworden op: do 2 jan, 2014 18:49

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door 18000liftcrane »

Ziet er echt geod uit. Het is altijd leuk om een compexe 3d ontwerp te zien. Alleen jammer dat het maken van de onderdelen niet zo snel gaat als tekenen!

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

Hallo allemaal,

Voor dat de visite op de stoep staat toch nog even snel de laatste hand gelegd aan de tekening van de Liebherr. De details zijn nu uitgewerkt het enige wat ik nog uit moet werken is de aandrijving van de lieren. Maar dit ga ik pas doen als de kraan gebouwd is omdat ik dan pas een idee heb welke krachten er nodig zijn om de giek te verstellen. De onderdelen van de lieren kan ik zelf ook onder de frees vandaan toveren dus dat is niet zoon probleem. Om het teken gedeelte af te sluiten heb ik wat detail screenshots gemaakt voor jullie en hierna zal eindelijk het echte werk gaan beginnen.

Foto's:
bovenbouw 5.jpg
bovenbouw 5.jpg (174.39 KiB) 1532 keer bekeken
Eerst een overzichtsfoto van de 1750 onderdelen tellende bovenbouw. Hier horen er nog een paar bij van het schijvennest en de kop van de mast maar deze staan niet in deze tekening.
bovenbouw 4.jpg
bovenbouw 4.jpg (207.31 KiB) 1532 keer bekeken
We beginnen met een detail van de draaikrans waar goed de trap te zien is waar ik het vorige keer over had vanaf het aframe de draaikrans op. Deze kan dadelijk in en uit schuiven zoals bij de echte.
bovenbouw 3.jpg
bovenbouw 3.jpg (147.02 KiB) 1532 keer bekeken
Hier een detail van de bovenkant van het aframe met het bordes zichtbaar om het aframe in te scheren. De trap aan de zijkant loopt bij de echte open zodat je uit kan stappen en op het bordes te komen. Dit ga ik ook namaken maar dit was teveel werk met tekenen dus dat heb ik weggelaten.

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

bovenbouw 2.jpg
bovenbouw 2.jpg (192.47 KiB) 1532 keer bekeken
En nog een detail van de achterkant waar de trappen naar het ballast te zien zijn. Het ballast heb ik even weggelaten zodat alles wat beter zichtbaar wordt.
bovenbouw.jpg
bovenbouw.jpg (179.41 KiB) 1532 keer bekeken
En als laatste nog een overzicht. De details die ik wil gaan 3d printen zoals de zwenkmotoren en de cabine moet ik later nog uitwerken maar ik wil eerst het messingwerk naar de snijder hebben zodat ik dat zo snel mogelijk binnen heb. Het idee is nog steeds om naar de modelbouwshow in ede te komen dus dat wordt flink doorbouwen.

Tot zover weer de laatste teken update ik ga eerst even genieten van de feestdagen en daarna vol goede moed aan de slag om onderdelen te gaan maken!

Mvg. Mitchell

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door liebherrhc-l »

Hallo allemaal,

De onderdelen stromen langzaam binnen en ik heb voor het zicht even de kraan opgebouwd zover hij nu is. Ik heb nog 2 hoofdmastdelen liggen en nog een tussensectie en kop sectie voor de jib maar deze passen niet meer op de foto. Het is ook niet mijn intentie om zo hoog de kraan op te gaan bouwen omdat juist zo de kleine details verloren gaan. Ik heb deze secties er alleen bijgebouwd dat mocht ik ooit de klimkooi erbij bouwen ik de kraan kan laten klimmen en daar heb je al snel wat meer gieksecties voor nodig. Verder is de eerste bestelling messing opgehaald en zijn er nog 2 onderweg die ik eerdaags ook verwacht ook voor de elektronica zijn de eerste stekkers binnen gekomen voor de verbinding tussen de draaikrans en contragiek. Ook daar is nog een bestelling van onderweg met stekkers voor het draaikrans gedeelte weer naar beneden toe naar de omvormer. Ondertussen ben ik al wat onderdelen aan het voorbereiden zodat als dadelijk het gesneden spul binnen is ik alles redelijk snel in elkaar kan solderen. Maar weer genoeg gepraat tijd voor foto's:
20220101_122706.jpg
20220101_122706.jpg (194.12 KiB) 1358 keer bekeken
De kraan is even opgebouwd om te zien hoe het er allemaal voor staat. De bordessen voor de giekdelen heb ik er ook al een aantal van liggen deze moeten er nog in gesoldeerd worden en de trappen om naar boven te komen moet ik nog maken.
20220103_105254.jpg
20220103_105254.jpg (276.18 KiB) 1358 keer bekeken
De eerste bestelling messing voor de lagerblokken van de lieren, de verbinding tussen de draaikrans en de toren en het buisje is voor in de abok.
20220103_152128.jpg
20220103_152128.jpg (301.03 KiB) 1358 keer bekeken
En na lang wachten eindelijk de stekkers binnen voor de verbinding tussen de contragiek en de draaikrans. Deze ga ik nu nog even in de tekening verwerken en dan ga ik weer verder met de bestanden klaar maken voor de lasersnijder. Dit hoop ik vandaag af te kunnen ronden zodat ik morgen weer verder kan met onderdelen produceren.

Tot zover weer deze kleine update... Tot de volgende!

Mvg Mitchell

Gebruikersavatar
pvanhesteren
Forumlid
Berichten: 5891
Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
Locatie: Hillegom

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door pvanhesteren »

Mooi om te zien. Tekeningen zeggen mij niet zoveel maar ze zullen zonder meer nodig zijn! Het ziet er al indrukwekkend uit!

Gr. Pascal

18000liftcrane
Starter
Berichten: 66
Lid geworden op: do 2 jan, 2014 18:49

Re: Liebherr HC-L 355 [eigenbouw - 1:16]

Bericht door 18000liftcrane »

Eerlijk gezegd kijk ik met veel plezier naar de 3D tekeningen want ik weet hoeveel werk het is om ze goed in elkaar te zetten. Liever wat tekeningen zien als er momenteel geen model is te bewonderen :)

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw & verbouw”