Aandrijving kapot?
Moderator: Paul
Advertentie post before
Re: Aandrijving kapot?
zijn die dingen te reviseren of moet ik een nieuwe?
- service man
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11829
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
- Locatie: Heerde
Re: Aandrijving kapot?
licht er aan wat er kapot is . eerst maar eens kijken drik
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken
Re: Aandrijving kapot?
ga ik doen, dank voor de info!!
Re: Aandrijving kapot?
Voetpedaal bediend een schakelaar ;-)
Geen idee waar die klep zit.
Zijn er werkplaatshandboeken te krijgen van die dingen?
Geen idee waar die klep zit.
Zijn er werkplaatshandboeken te krijgen van die dingen?
- service man
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11829
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
- Locatie: Heerde
Re: Aandrijving kapot?
Nou, eindelijk aan toe gekomen…
Heb de machine veel gebruikt, hier in Portugal heb je een “zomerstop”, dwz in agrarische en bosgebieden mag je niet werken met ijzer in en op de grond in een bepaalde periode vanwege brandgevaar (dit jaar van 1 juli t/m 31 sept), ijzer op steentjes kan gaan vonken.
Ook een bosmaaier bv moet dan met draad ipv met een mes.
Heb dus flink gewerkt met de machine voordat deze stop inging.
Niet echt last gehad van het niet hebben van de hoge versnelling.
Wel van andere dingen, heb een tandwiel en ketting vervangen, ging echt niet meer, heb voor de andere kant ook nog nieuw liggen, moet er nog op maar deze kant gaat nog net...
Hydroliekolie is flink heet gelopen, bleek dat de warmtewisselaar aan de binnenkant vol drap zat, pas kunnen zien na demontage...
Hierdoor veel rubber ringen gaan lekken, niet alleen snelkoppelingen maar ook bij de stuurventielen.
Alles ondertussen weer vervangen en nu dus op zoek naar het hogere snelheids probleem…
Veel platen eraf gedraaid zodat ik bij het mechaniek kon komen, ontzettende zwarte trap/smurrie, een hogedrukreiniger aangeschaft om uberhaupt te kunnen zien wat het was….
Na vele liters water is het nu weer redelijk schoon...
1 draad van de voetschakelaar gaat naar een gegoten elektrisch onderdeel (relais? oid), hier gaan 4 draden naartoe
De centrale doorvoer heeft aan de bovenzijde 8 aansluitingen, 2x2 voor de 2 aandrijfmotoren, 2 voor de schuif, 1 die is vertakt voor de drukloze retour (zal vast een andere benaming voor zijn) en 1 wat ik denk is een stuurleiding, vanaf iets bovenop de pomp, wellicht wordt deze indirect electrisch bediend door de voetschakelaar.
Leiding rechtsboven gaat naar centrale doorvoer
Aan de onderzijde heeft de centrale doorvoer totaal 10 aansluitingen, 4 per motor, ik denk 2 voor laag en 2 voor hoog, en 2 voor de schuif
Ik denk dus dat er in de centrale doorvoer een klep/ventiel zit voor hoog en laag die gestuurd wordt door de eerder genoemde stuurleiding vanaf de pomp.
Weet niet de juiste benamingen van alle onderdelen, excuus hiervoor…
Heeft iemand een idee hoe dit systeem werkt, is het onderdeel van de eerste foto behalve een relais ook een soort thermokoppel
(omdat als hij koud is alles goed functioneert?)
Of moet ik het zoeken in de hoog/laag klep in de centrale doorvoer (als die er al is?)
Of misschien nog ergens anders?
Als ik het voetpedaal bedien hoor ik ook een relais in de rechter bedieningskast (waar de startsleutel en de waarschuwingslampjes in zitten)
Welke temperatuur mag de hydroliekolie worden? dit ivm het bereik van een temperatuurmeter die ik wil aanschaffen en installeren…
fototje ventielen
Ga nog wel verder zoeken maar vooralsnog is iedere hulp welkom…
Groet Dirk
Heb de machine veel gebruikt, hier in Portugal heb je een “zomerstop”, dwz in agrarische en bosgebieden mag je niet werken met ijzer in en op de grond in een bepaalde periode vanwege brandgevaar (dit jaar van 1 juli t/m 31 sept), ijzer op steentjes kan gaan vonken.
Ook een bosmaaier bv moet dan met draad ipv met een mes.
Heb dus flink gewerkt met de machine voordat deze stop inging.
Niet echt last gehad van het niet hebben van de hoge versnelling.
Wel van andere dingen, heb een tandwiel en ketting vervangen, ging echt niet meer, heb voor de andere kant ook nog nieuw liggen, moet er nog op maar deze kant gaat nog net...
Hydroliekolie is flink heet gelopen, bleek dat de warmtewisselaar aan de binnenkant vol drap zat, pas kunnen zien na demontage...
Hierdoor veel rubber ringen gaan lekken, niet alleen snelkoppelingen maar ook bij de stuurventielen.
Alles ondertussen weer vervangen en nu dus op zoek naar het hogere snelheids probleem…
Veel platen eraf gedraaid zodat ik bij het mechaniek kon komen, ontzettende zwarte trap/smurrie, een hogedrukreiniger aangeschaft om uberhaupt te kunnen zien wat het was….
Na vele liters water is het nu weer redelijk schoon...
1 draad van de voetschakelaar gaat naar een gegoten elektrisch onderdeel (relais? oid), hier gaan 4 draden naartoe
De centrale doorvoer heeft aan de bovenzijde 8 aansluitingen, 2x2 voor de 2 aandrijfmotoren, 2 voor de schuif, 1 die is vertakt voor de drukloze retour (zal vast een andere benaming voor zijn) en 1 wat ik denk is een stuurleiding, vanaf iets bovenop de pomp, wellicht wordt deze indirect electrisch bediend door de voetschakelaar.
Leiding rechtsboven gaat naar centrale doorvoer
Aan de onderzijde heeft de centrale doorvoer totaal 10 aansluitingen, 4 per motor, ik denk 2 voor laag en 2 voor hoog, en 2 voor de schuif
Ik denk dus dat er in de centrale doorvoer een klep/ventiel zit voor hoog en laag die gestuurd wordt door de eerder genoemde stuurleiding vanaf de pomp.
Weet niet de juiste benamingen van alle onderdelen, excuus hiervoor…
Heeft iemand een idee hoe dit systeem werkt, is het onderdeel van de eerste foto behalve een relais ook een soort thermokoppel
(omdat als hij koud is alles goed functioneert?)
Of moet ik het zoeken in de hoog/laag klep in de centrale doorvoer (als die er al is?)
Of misschien nog ergens anders?
Als ik het voetpedaal bedien hoor ik ook een relais in de rechter bedieningskast (waar de startsleutel en de waarschuwingslampjes in zitten)
Welke temperatuur mag de hydroliekolie worden? dit ivm het bereik van een temperatuurmeter die ik wil aanschaffen en installeren…
fototje ventielen
Ga nog wel verder zoeken maar vooralsnog is iedere hulp welkom…
Groet Dirk
Re: Aandrijving kapot?
Gisteren nog even tijd gehad om verder te zoeken...
De klep op de pomp wordt bekrachtigd door de voetschakelaar. (gemeten)
Zodra ik het voetpedaal intrap komt er mi dus druk vanuit de pomp op de leiding.
Deze leiding gaat naar de centrale doorvoer.
Onderkant foto, 3e leiding van links.
Mss iets duidelijker
Deze zorgt er dus voor dat de hoge versnelling wordt ingeschakeld.
Of zie ik dit verkeerd?
Alles werkt goed totdat de olie warm wordt, als er al een ventiel in de centrale doorvoer zit (wat ik vermoed??) moet ik het dan daarin zoeken???
Het is volgens mij geen elektrisch probleem want als de klep op de pomp zou sluiten zou de kraan gewoon in laag door moeten gaan ipv blokkeren?
Wie kan mij verder helpen?
Wat zou de bedrijfstemperatuur van de olie moeten zijn?
Groet Dirk
De klep op de pomp wordt bekrachtigd door de voetschakelaar. (gemeten)
Zodra ik het voetpedaal intrap komt er mi dus druk vanuit de pomp op de leiding.
Deze leiding gaat naar de centrale doorvoer.
Onderkant foto, 3e leiding van links.
Mss iets duidelijker
Deze zorgt er dus voor dat de hoge versnelling wordt ingeschakeld.
Of zie ik dit verkeerd?
Alles werkt goed totdat de olie warm wordt, als er al een ventiel in de centrale doorvoer zit (wat ik vermoed??) moet ik het dan daarin zoeken???
Het is volgens mij geen elektrisch probleem want als de klep op de pomp zou sluiten zou de kraan gewoon in laag door moeten gaan ipv blokkeren?
Wie kan mij verder helpen?
Wat zou de bedrijfstemperatuur van de olie moeten zijn?
Groet Dirk
Re: Aandrijving kapot?
Het kan zijn dat bij warme (dunnere) olie de inwendige lekkage groter wordt. De bedrijfstemperatuur is normaal ongeveer 70 graden.
-
- Starter
- Berichten: 512
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 11:03
- Locatie: Heerde
Re: Aandrijving kapot?
Als het goed is heb je 4 hydrauliekaansluitingen per rijmotor. 2 aansluitingen om de motor links of rechtsom te laten draaien. 1 lek-olie aansluiting en 1 aansluiting voor de 2e rijsnelheid. De 2e rijsnelheid (hoog) ontstaat doordat de rijmotoren naar minder olievolume gezet worden door oliedruk op de stuurleiding zetten. De pomp blijft dezelfde liters leveren....de motor heeft minder olievolume nodig voor 1 omwenteling dus deze zal sneller draaien. Ik verwacht toch echt een probleem in 1 van beide rijmotoren. In de centrale doorvoer zul je geen ventiel of iets dergelijks vinden.
Re: Aandrijving kapot?
Dank voor deze voor mij zeer waardevolle informatie.
Probeer graag dingen te begrijpen en heb van hydroliek nauwelijks verstand en dit verduidelijkt een hoop.
Beide rijmotoren blokkeren na ongeveer 1 a 2 meter, kan dit door een probleem in 1 van de 2?
Zal de klep op de stuurleiding eens openhalen, kijken of hier iets aan valt te zien.... Misschien net iets te weinig druk wanneer warm?
Als het inderdaad ligt aan de rijmotoren ben ik verder van huis denk ik (nou ja, het duurt dan wat langer voordat ik weer thuis ben op lage snelheid)
Zal een olietemperatuurmeter monteren, kijken hoe warm de olie wordt.
Dacht trouwens dat de olie warmer zou worden aangezien de koeler achter de motorradiator zit maar waarschijnlijk is de lucht die op de oliekoeler blaast koeler dan de radiator....
Heb eerst weer wat te doen...
Probeer graag dingen te begrijpen en heb van hydroliek nauwelijks verstand en dit verduidelijkt een hoop.
Beide rijmotoren blokkeren na ongeveer 1 a 2 meter, kan dit door een probleem in 1 van de 2?
Zal de klep op de stuurleiding eens openhalen, kijken of hier iets aan valt te zien.... Misschien net iets te weinig druk wanneer warm?
Als het inderdaad ligt aan de rijmotoren ben ik verder van huis denk ik (nou ja, het duurt dan wat langer voordat ik weer thuis ben op lage snelheid)
Zal een olietemperatuurmeter monteren, kijken hoe warm de olie wordt.
Dacht trouwens dat de olie warmer zou worden aangezien de koeler achter de motorradiator zit maar waarschijnlijk is de lucht die op de oliekoeler blaast koeler dan de radiator....
Heb eerst weer wat te doen...