Vragen over Atlas AB 1202, bouwjaar 1973

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gerbert
Starter
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 19 aug, 2007 19:53
Locatie: Putten

Re: Vragen over Atlas AB 1202, bouwjaar 1973

Bericht door Gerbert »

Vervang gelijk het brandstoffilter, als het probleem nog steeds aanhoudt kijk dan eens naar het aanzuigpunt in de brandstoftank. Even afkoppelen en met de compressor doorblazen( de tank in blazen). Een volledig verstopt luchtfilter kan ook een oorzaak zijn. Maar dan moet ie echt goed dicht zitten.

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Vragen over Atlas AB 1202, bouwjaar 1973

Bericht door sytzecat »

Movetech schreef:wat voor olie gooi ik het best in het hydroliek systeem? de vorige eigenaar gooide er 15w40 moterolie in en dat werkte prima en smeert goed zij hbij.
Maar ik dacht dat er in hydrolische systemen toch speciale olie moest? Er zit nu dus moterolie in 15w40 en draait wel goed trouwens niet dat hij er traag van word of zo?
iemand advies?
Atlas AB 1202 moet echt hydraulische olie in, motor olie heeft een te kleine vicositeit dus de pomp vult minder goed waar door je cavitatie kan krijgen in de pomp, dit is een knetterend geluid. wanneer je dit hebt en je belast de pomp, dan kan de pomp binnen een paar minuten versleten zijn!
Bij een Atlas AB1202D, 1302D en de 1602D moet je ATF gebruiken, deze hydraukliek wordt te warm en dan verbranden de dopes in de olie waar door je snelle veroudering van de olie krijgt en de olie zijn taken niet meer uit kan voeren! Bij de E types haden ze een grote oliekoeller geplaatst om dit probleem op te lossen.
Sytzecat

Movetech
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 19 okt, 2012 9:08

Zonnebloemolie als vervanger voor hydroliek olie??

Bericht door Movetech »

Hallo allemaal, ik hoorde laatst iets wat ik moeilijk kan geloven maar als ik er zo over nadenk zou het nog best kunnen ook.
Iemand had een oud kraantje die hier en daar lekte. Hij gebruikte het kraantje alleen voor om het huis.

Nu hoorde ik dat hij sla olie of zonnebloemolie gebruikte ipv de gebruikelijke hydro olie. Volgens mij kan dit toch niet? Dat gaat toch plakken en plantaardige olieen bederfen toch?
De persoon die het mij vertelde hielt vol dat het echt waar was. Nu was het wel een minikraantje van 25 jaar oud of zo maar toch..

Later dacht ik dat het mischien wel zou kunnen omdat tegenwoordige nieuwe miljeu vriendelijke olieen voor hydro systemen ook van plantaardige olie word gemaakt
mischien heeft hij gedacht dat dit het zelfde idee was?

Wat denken jullie ervan?
Ikzelf gooi gewone moterolie 15w40 in mijn oude Atlas 1202 draait hij prima op..

Kan sla of zonnebloem olie een vervanger zijn?
Is mileu vriendelijke olie net zo goed als de standaard olie?

groetjes grietzen

Movetech
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 19 okt, 2012 9:08

Re: Vragen over Atlas AB 1202, bouwjaar 1973

Bericht door Movetech »

Hallo allemaal,

bedankt voor de goede adviezen. De kraan draait weer als een zonnetje, heb gewoon opvoerpompje vervangen en alle brandstof leidingen. Hij start nu zeer vlot en loopt mooi rustig.
Alleen zit er nog 15w40 in de hydro tank denk dit maar vervangen met echte hydroliek olie? of kan het geen kwaad, de ene zegt van niet en de andere zegt van wel.
De oude eigenaar deed er altijd moterolie in. hij vertelde dat er in bepaalde nieuwe kranen ook moterolie word gebruikt. Dus ik twijvel wat ik moet, hydroliek olie is wel duur...

Groetjes

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: zonnebloemolie als vervanger voor hydroliek olie??

Bericht door Bart »

Ja hoor, doe er maar zonnebloemolie in, Reddy 46 of Remia 46.
Dan 30 minuten voor schaft moet je het filterdeksel openen en laat je zo een stel frikandellen of kroketten in het filter zakken. Lekker warm eten bij koud weer, da' s altijd goed. :)

En nu serieus: hou het dan maar gewoon bij de motorolie die jij nu in het systeem hebt zitten. De machine draait er waarschijnlijk al jaren op. Wil je biologisch afbreekbare olie erin doen, dan wordt het voor de AB1202 een duur geintje. Je zult het gehele systeem eerst moeten spoelen alvorens het af te vullen met biologisch afbreekbare hydrauliekolie.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Movetech
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 19 okt, 2012 9:08

Re: Vragen over Atlas AB 1202, bouwjaar 1973

Bericht door Movetech »

hahahahaha zo dacht ik er dus ook al over vraag mij wel af hoe hij die kraan aan het draaien houd, kan volgens mij niet met zonnebloem olie..

Ik hou het dan lekker bij mijn 15w40 waar hij altijd op gedraaid heeft zal ie wel gewend zijn.
Zit er wel aan te denken wat dunnere moterolie erin te doen bijv 30w40 of iets dergelijks, zal mischien iets beter zijn voor de pompen die houden zoals ik begreep
niet zo van dikke olie(alhoewel ik 15w40 niet super dik vind) verder erg tevreden over de kraan, draait als een zonnetje en start zeer vlot zonder gloeien.
Heeft 1 minpuntje en dat is dat de luchtcompressor wat olie zweet dus die moet ik scherp in de gaten houden. en zoals alle oude atlassen, lekt hij hier en daar een drupje olie maar niet extreem veel.
Ik begreep dat dit bij de meeste atlassen vrij normaal is zolang het niet te gek gaat.

greetzz grietzen

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Vragen over Atlas AB 1202, bouwjaar 1973

Bericht door Bart »

30W40 is dikker dan 15W40.

Het getal vóór de W: hoe lager, des te dunner de olie bij lage temperaturen.
Het getal ná de W: hoe hoger, des te dikker de olie bij hoge temperaturen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Wilco
Beheer van forum & site
Berichten: 5373
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
Locatie: Brakel
Contacteer:

Re: Vragen over Atlas AB 1202, bouwjaar 1973

Bericht door Wilco »

Inderdaad, als je er andere (motorolie) in zou willen doen zou ik kiezen voor 20W20. Bijv. Liebherr gebruikte dit tot 2008 ook altijd in de graafmachines.

Movetech
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 19 okt, 2012 9:08

Re: Vragen over Atlas AB 1202, bouwjaar 1973

Bericht door Movetech »

Hallo allemaal, Mischien weet iemand een oplossing voor dit probleem..... Mijn atlas 1202 heeft altijd goed de accu opgeladen. Ik heb niets veranderd of vreemde dingen aangesloten en nu laad hij de accu niet meer bij.
Accu is nieuw dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Ik heb de dynamo gemeten en daar staat gewoon spanning zoals het hoort. Kan het dan aan de regelateur liggen? even schoonmaken mischien? Groetjes grietzen

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Vragen over Atlas AB 1202, bouwjaar 1973

Bericht door service man »

als je hem op contact zet brand dan je laad lampje ook ??? en als die loopt gaat die dan ook uit ???
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Plaats reactie

Terug naar “Storingen”