Storing Zexel diesel-injectiepomp

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
RR Trent 772B Power
Starter
Berichten: 74
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
Locatie: Echt (L)

Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp

Bericht door RR Trent 772B Power »

Vandaag met startspray geprobeert en helaas niet het gewenste resultaat. Echter voordat ik dit gedaan heb heb ik eerst het binnenwerk van de Fuel Cut solenoid weer erin gezet. Dus morgen het binnenwerk er even uithalen en opnieuw proberen. Mischien dat de Fuel Cut solenoid niet aangestuurd wordt.

Echter tijdens het gebruik van de startspray klonk het net of een zuiger een klep raakt. Dit alleen als de motor op de startspray draait. Laat ik de motor op de startmotor draaien dan hoor je niets. En voordat ik hem op de startmotor heb laten draaien heb ik hem eerst met de 'hand' rondgedraait en alles loopt soepel.

Is dat iets dat door de startspray komt of een verder probleem?

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp

Bericht door marcel.koenen »

Startspray of remmenreiniger heeft een hele agressieve verbranding, het geluid klinkt inderdaad erg extreem maar is wel enigszins normaal. Op het moment dat je motor weer gewoon op z´n eigen brandstof gaat lopen moet dat geluid meteen weer weg zijn.
Nogmaals, als die middeltjes zijn alleen te gebruiken in extreme gevallen, aangezien het voor je motor niet echt bevorderlijk is.

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp

Bericht door André »

Dat is ook wel te zien aan de kleur van de uitlaatgassen. :D
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
RR Trent 772B Power
Starter
Berichten: 74
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
Locatie: Echt (L)

Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp

Bericht door RR Trent 772B Power »

Mooi dat stelt me enigzins gerust. Morgen kom ik eerst naar Nederland voor een paar dagen dus het zal moeten wachten totdat ik weer thuis ben op dinsdag.

Nogmaals, ik hou jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp

Bericht door marcel.koenen »

Heb je er al 2 paarden voor gespannen of hoe zit het met je pomp :mrgreen:

Gebruikersavatar
RR Trent 772B Power
Starter
Berichten: 74
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
Locatie: Echt (L)

Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp

Bericht door RR Trent 772B Power »

Marcel, die paarden kon ik niet vinden dus het zijn ezels geworden. Niet zo sterk maar niet kapot te krijgen! :D

Om heel eerlijk te zijn heb ik er de afgelopen tijd geen tijd meer voor gehad. Morgen en maandag heb ik weer tijd om er verder naar te kijken.

Echter de werking van de pomp verbaasd me nog steeds. Volgens een diesel specialist die bekent is met deze pompen worden deze electronisch geregeld en is de Fuel cut solenoid alleen een 'noodstop'. Gebruikmakend van die informatie heb ik een vermoeden dat de pomp electronisch niet goed aangestuurd wordt. Maar in tegenstelling tot dat, krijg ik wel diesel tot aan de fuel cut solenoid dus dat spreekt een slechte electronische controle weer tegen.

Ik probeer aan een electrisch schema te komen zodat ik de stuursignalen kan doormeten. Maar helaas zijn deze niet zomaar op het internet te verkrijgen. Het testen van de pomp kost ongeveer 300 euro en dat is best veel geld, zeker aangezien ik niet zeker ben of de pomp wel de boosdoener is.

Aan de brandstof pomp (motor) is helemaal niets gedaan tijdens het werk aan de auto. Gewoon alles losgekoppelt, carroserie van het chassis verwijdert en later de motor overgezet naar een nieuw chassis. Echter heb ik wel gelast aan de carroserie dus ik vraag me nu af op de ECU niet een piekspanning gekregen heeft en hierdoor beschadigt is geraakt. Dus ik denk dat ik de ECU aan het uitbouwen kom en opsturen om te laten testen.

Het enige wat ik nog niet heb geprobeert is de motor te starten met start spray terwijl het binnenwerk van de fuel cut solenoid verwijdert is. Toen ik het de vorige keer probeerde was het binnenwerk nog geinstalleerd dus als de solenoid toen niet gewerkt heeft dan komt er natuurlijk nooit brandstof langs.

Zo langzamerhand begint het erg frustrerend te worden. :evil: Dus tips etc. zijn zeer welkom.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp

Bericht door marcel.koenen »

Als je in tussen tijd maar niet vergeet die 2 ezels wat water en voer vergeet te geven :mrgreen:
Ik ben benieuwd naar de uitkomst in elk geval..

Groet

Marcel

Gebruikersavatar
cat 375L
Starter
Berichten: 293
Lid geworden op: wo 28 nov, 2007 18:23
Locatie: Friesland

Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp

Bericht door cat 375L »

Vraagje heb jij de motor in een andere auto gezet en heb jij nu ook een andere contactsleutel om de auto te starten?
Soja dan kan het zijn dat jij een probleem hebt met een soort startonderbreker. Er zit meestal een soort transponder in de sleutel en bij het contactslot zit een soort ontvanger en er kan ook nog een derde transponder in de ECU zitten. misschien kun je de transponder in contactsleutel overzetten.

Gebruikersavatar
RR Trent 772B Power
Starter
Berichten: 74
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
Locatie: Echt (L)

Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp

Bericht door RR Trent 772B Power »

Ach, op het moment ga ik toch nergens heen. Dus zonder die twee ezels kan ik ook nog wel. :cry:

@Cat375L, neede motor zit in dezelfde auto. De chassis balken waren doorgeroest dus er zit nu een ander chassis onder. Verder is er niets verandert aan de auto. Tevens heb ik een rood lampje op het dashboard voor de start onderbreker en die gaat gewoon uit als ik hem op contact zet. Dus gelukkig ligt het daar niet aan.

Gebruikersavatar
RR Trent 772B Power
Starter
Berichten: 74
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
Locatie: Echt (L)

Re: Storing Zexel diesel-injectiepomp

Bericht door RR Trent 772B Power »

De motor proberen te starten terwijl het binnenwerk van de Fuel Cut solenoid verwijdert was maar helaas geen resultaat.

Even de multimeter op de Fuel Cut solenoid gehouden en terwijl ik hier voltage op moest meten bleef de meter mooi op nul staan. Dus het lijkt erop dat ik een elektrisch probleem heb. Even afwachten totdat het weer hier wat beter word en dan zullen we de multimeter maar eens aan het werk zetten.

Plaats reactie

Terug naar “Storingen”