Spoorkranen op stoom

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
P Bender
Starter
Berichten: 53
Lid geworden op: di 23 feb, 2010 23:50
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spoorkranen op stoom

Bericht door P Bender »

Volgens mij heeft de STAR in Stadskanaal er nog eentje van
Krupp STAR alleen doet het plaatje het niet meer

Verder heeft de VSM er nog eentje
Krupp VSM, met plaatje Een groter plaatje

Volgens mij hebben we in Nederland maar twee van deze kranen gehad.
Er is nog een opvolger geweest die ook op de weg kon, maar die is gauw verkocht. Tegenwoordig huurt de NS (of de opvolger die het tegenwoordig regelt :? ) mobiele wegkranen

echter al deze kranen hadden een dieselmotor en horen dus officieel niet in dit topic thuis
Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

demolitionman
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 20 mei, 2007 20:10
Locatie: nootdorp

Re: Spoorkranen op stoom

Bericht door demolitionman »

hallo paul
dit klopt allemaal, nederland heeft maar 2 van deze kranen gehad maar geen stoomversie.
ze zijn er dus beiden nog
die van star wist ik namelijk niet

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Spoorkranen op stoom

Bericht door Peter_S »

Bij ons bezoek aan Hellevoetsluis, op 17 juni 2012, troffen wij daar bij het plaatselijke droogdok bijgaande stoomhijskraan aan. Vraag mij niet welke type/mert/etc het is want dat weet ik niet. Kon er niet dichterbij komen op deze dag omdat e.e.a. gesloten was.
Bijlagen
IMGP4399 verkleind.jpg
IMGP4399 verkleind.jpg (181.64 KiB) 4584 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Rienk
Forumlid
Berichten: 1311
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 11:26

Re: Spoorkranen op stoom

Bericht door Rienk »

Voordat ik naar de open dag van Boekestijn ben gegaan heb ik een bezoek gebracht Jan Blanken Droogdok te Hellevoetsluis.
Bijlagen
Stoomkraan Hellevoetsluis (1).jpg
Stoomkraan Hellevoetsluis (1).jpg (132.69 KiB) 4334 keer bekeken

Gebruikersavatar
Rienk
Forumlid
Berichten: 1311
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 11:26

Re: Spoorkranen op stoom

Bericht door Rienk »

Wordt ook nog daadwerkelijk gebruikt. Helaas de dag dat ik het droogdok bezocht niet.
Bijlagen
Stoomkraan Hellevoetsluis (2).jpg
Stoomkraan Hellevoetsluis (2).jpg (146.1 KiB) 4332 keer bekeken

Gebruikersavatar
Rienk
Forumlid
Berichten: 1311
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 11:26

Re: Spoorkranen op stoom

Bericht door Rienk »

De Stoomkraan

Pas in de vorige eeuw is stoomhijskraan ‘8’ naar het dok gekomen. De kraan is in 1945 gebouwd op de Boele Scheepswerven en machinefabrieken naar een model van Demag. De kraan bracht ijzeren profielen en staalplaten van het platenpark van het voorraadterrein naar de werkplaatsen.

Op zes meter afstand is de hijscapaciteit 3000kg. Bij een vlucht van twaalf meter is dit 1000 kg.

In 1980 raakt de kraan door waterslag defect. Enige jaren later wordt de kraan bij v.d.Graaf Werktuig- en Constructiebedrijf te Zwijndrecht hersteld en weer onder stoom gebracht.

De huidige eigenaar, Harm van Heiningen vond voor de stoomkraan een goed onderkomen hier op het Droogdok, waar de kraan af en toe ook nog onder stoom te bewonderen is

Bron Droogdok Jan Blanken
Bijlagen
Stoomkraan Hellevoetsluis (3).jpg
Stoomkraan Hellevoetsluis (3).jpg (154.7 KiB) 4329 keer bekeken

logistikfan
Starter
Berichten: 80
Lid geworden op: di 27 dec, 2011 22:53

Re: Spoorkranen op stoom

Bericht door logistikfan »

De NS Stoom ongevallenkraan heeft tot in de jaren 70 gedraaid. Echter waren er ook 2 Krupp Adelt dieselkranen aanwezig en die werden als eerste gebruikt. Kwam men dan nog een kraan tekort werd de stoommachine opgestookt. De Diesel Krupp kranen zijn bewaard gebleven. 1 bij de VSM en 1 bij de Star, beide niet bedrijfsvaardig helaas. De Krupp 2assige mobile telescoopkraan van eind jaren 80 heeft maar 2 jaar dienst gedaan. Waar hij gebleven is weet ik niet, maar daarna maakte NS gebruik van mobile kranen van kraanverhuurders. Dat is nog steeds het geval, waarbij Prorail OnGevallen Bestrijding dit werk nu organiseerd en ondersteund.

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”