Diverse spoorkranen
Advertentie post before
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Diverse spoorkranen
Maar persoonlijk vind ik deze veel mooier Jan dan al die PPM kranen.J Witteveen schreef:Tja niet zo modern als een PPM
Mooie plaatjes trouwens Jan.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Diverse spoorkranen
in welke plaats ik deze spoorkraan op de gevoelige plaat heb vast gelegd is wel duidelijk.
- Bijlagen
-
- kirow IMG_7372.jpg (248.65 KiB) 4387 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Diverse spoorkranen
----------
- Bijlagen
-
- kirow IMG_7386.jpg (221.96 KiB) 4387 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Diverse spoorkranen
---------
- Bijlagen
-
- kirow IMG_7387.jpg (262.33 KiB) 4387 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Diverse spoorkranen
----------
- Bijlagen
-
- kirow IMG_7384.jpg (278.58 KiB) 4386 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Diverse spoorkranen
In Zwitserland ben ik deze tegen gekomen .
voor meer details klik op onderstaande link
viewtopic.php?f=104&t=22831&hilit=austin
voor meer details klik op onderstaande link
viewtopic.php?f=104&t=22831&hilit=austin
- Bijlagen
-
- Austin Western IMG_0275.jpg (173.97 KiB) 4091 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Diverse spoorkranen
ja die vorige Austin en deze Kirow is een heel verschil.
- Bijlagen
-
- kirow 10 tons IMG_2941.jpg (249.96 KiB) 4031 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Diverse spoorkranen
Voor de kraan werd geopteerd voor een Grove RT530-E met een gieklengte van 29 m en een maximaal hijsvermogen van 30 t. Voor deze toepassing werd dit teruggebracht tot 14,3 t op 3 m en 1,2 t op 12 m. Dit is niet meer of minder dan het programma van de standaard machine, afgestempeld binnen de machinebreedte.
- Bijlagen
-
- spoorweg grove.jpg (202.28 KiB) 3862 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Diverse spoorkranen
Toevallig nog meer detailfoto's van dit bijzondere geval Jan. Denk dan aan type plaatje/toelating/eigenaarJ Witteveen schreef:Voor de kraan werd geopteerd voor een Grove RT530-E met een gieklengte van 29 m en een maximaal hijsvermogen van 30 t. Voor deze toepassing werd dit teruggebracht tot 14,3 t op 3 m en 1,2 t op 12 m. Dit is niet meer of minder dan het programma van de standaard machine, afgestempeld binnen de machinebreedte.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Diverse spoorkranen
De Belgische Grove-importeur BLE uit Puurs kreeg de vraag van zijn klant Duchêne of zij een telescoopkraan konden leveren, gemonteerd op een spoorwegwagon. Deze zou worden ingezet bij het plaatsen van elektrische bovenleidingen.
Het materieel moest wel beter presteren dan al wat Duchêne totnogtoe in zijn park had, en moest voldoen aan alle geldende voorschriften voor werken in opdracht van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.
Een uitdaging waar Paul Spaepen en zijn team graag op ingingen. Het basisprincipe was snel klaar: een Grove telscoopkraan centraal op de wagon, geflankeerd door twee hoogwerkers van Sky-High.
Maar dit moest dan in de praktijk worden omgezet, en dat bleek een hele uitdaging. Eerst moest er een geschikte tweedehandse wagon worden gevonden. Die stond bij TRW – onderdeel van NMBS Logistics in Brussel.
Er werd gekozen voor het meest voorkomende RS type. Een sterke platte wagen van 18,66 m lengte, die volledig werd geherconditioneerd door het revisiebedrijf Sati uit Antwerpen. Zij brachten ook de ballastlaag aan, deze bestaat uit gietijzeren platen opgevuld met ponsmeteriaal. Het geheel werd vervolgens afgedekt met kiftbeton, waarop een stalen antislipvloer werd aangebracht.
De langs- en dwarsbalken van de wagon werden verstevigd, met speciale aandacht voor het overbrengen van de krachten die door de kraan tijdens hijswerken worden veroorzaakt. De laswerken werden uitgevoerd door Emergo, de buren op het industrieterrein waar BLE is gevestigd.
Beperkte bewegingsvrijheid
Voor de kraan werd geopteerd voor een Grove RT530-E met een gieklengte van 29 m en een maximaal hijsvermogen van 30 t. Voor deze toepassing werd dit teruggebracht tot 14,3 t op 3 m en 1,2 t op 12 m. Dit is niet meer of minder dan het programma van de standaard machine, afgestempeld binnen de machinebreedte.
Uiteraard werden enkel de bovenwagen en het chassis behouden, assen en rijwerk werden verwijderd voor een zo laag mogelijke montage op het wagondek. De kraan werd voor de rest ongewijzigd op de wagon geplaatst.
Enkel het standaard tegengewicht werd vervangen door een kleiner exemplaar uit lood. De reden hiervoor is eenvoudig: de kraan mag slechts een kleine draaistraal hebben, want ze moet kunnen werken naast een in bedrijf zijnde spoorlijn. Het gabarit dat wordt opgelegd door de NMBS is zeer strikt en streng.
De Sky-High hoogwerkers type 120MA werken op netstroom en zijn aan weerszijden van de kraan gemonteerd. Zij hebben een werkhoogte van zo’n 12 m.
Een volgende fase in de ontwikkeling was het bepalen van de stabiliteit. Hiervoor werd beroep gedaan op het studiebureau Alpha, dat ook de zwaartepuntbepaling uitvoerde. De stabiliteitstesten uitgevoerd door het keuringsorganisme van de NMBS toonden een ruime marge.
Dit was slechts het eerste deel van de opdracht. Om aan alle voorschriften te voldoen is de wagon uitgerust met talloze veiligheden. Hoofdzakelijk elektronische voorzieningen die in eigen huis en in samenwerking met opdrachtgever Duchêne werden ontwikkeld, ondermeer voor automatische asblokkering, zwenkbeperkingen en noodgroepen.
De laatste fase was volgens Paul Spaepen ook de moeilijkste: het indienen van de aanvraag om het materieel op de sporen te krijgen. Dit moet gebeuren door Belgorail, een onafhankelijk keuringsbureau van de spoorwegen.
Het nam meerdere maanden in beslag om het technisch dossier tot in de details rond te krijgen. Maar ook dit laatste werd tot een goed einde gebracht en de BLE-spoorwegkraan werd meteen in bedrijf gesteld door Duchêne die erop rekent dat het plaatsen van bovenleidingen nu sneller en nog veiliger kan gebeuren. – LVH
Het materieel moest wel beter presteren dan al wat Duchêne totnogtoe in zijn park had, en moest voldoen aan alle geldende voorschriften voor werken in opdracht van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.
Een uitdaging waar Paul Spaepen en zijn team graag op ingingen. Het basisprincipe was snel klaar: een Grove telscoopkraan centraal op de wagon, geflankeerd door twee hoogwerkers van Sky-High.
Maar dit moest dan in de praktijk worden omgezet, en dat bleek een hele uitdaging. Eerst moest er een geschikte tweedehandse wagon worden gevonden. Die stond bij TRW – onderdeel van NMBS Logistics in Brussel.
Er werd gekozen voor het meest voorkomende RS type. Een sterke platte wagen van 18,66 m lengte, die volledig werd geherconditioneerd door het revisiebedrijf Sati uit Antwerpen. Zij brachten ook de ballastlaag aan, deze bestaat uit gietijzeren platen opgevuld met ponsmeteriaal. Het geheel werd vervolgens afgedekt met kiftbeton, waarop een stalen antislipvloer werd aangebracht.
De langs- en dwarsbalken van de wagon werden verstevigd, met speciale aandacht voor het overbrengen van de krachten die door de kraan tijdens hijswerken worden veroorzaakt. De laswerken werden uitgevoerd door Emergo, de buren op het industrieterrein waar BLE is gevestigd.
Beperkte bewegingsvrijheid
Voor de kraan werd geopteerd voor een Grove RT530-E met een gieklengte van 29 m en een maximaal hijsvermogen van 30 t. Voor deze toepassing werd dit teruggebracht tot 14,3 t op 3 m en 1,2 t op 12 m. Dit is niet meer of minder dan het programma van de standaard machine, afgestempeld binnen de machinebreedte.
Uiteraard werden enkel de bovenwagen en het chassis behouden, assen en rijwerk werden verwijderd voor een zo laag mogelijke montage op het wagondek. De kraan werd voor de rest ongewijzigd op de wagon geplaatst.
Enkel het standaard tegengewicht werd vervangen door een kleiner exemplaar uit lood. De reden hiervoor is eenvoudig: de kraan mag slechts een kleine draaistraal hebben, want ze moet kunnen werken naast een in bedrijf zijnde spoorlijn. Het gabarit dat wordt opgelegd door de NMBS is zeer strikt en streng.
De Sky-High hoogwerkers type 120MA werken op netstroom en zijn aan weerszijden van de kraan gemonteerd. Zij hebben een werkhoogte van zo’n 12 m.
Een volgende fase in de ontwikkeling was het bepalen van de stabiliteit. Hiervoor werd beroep gedaan op het studiebureau Alpha, dat ook de zwaartepuntbepaling uitvoerde. De stabiliteitstesten uitgevoerd door het keuringsorganisme van de NMBS toonden een ruime marge.
Dit was slechts het eerste deel van de opdracht. Om aan alle voorschriften te voldoen is de wagon uitgerust met talloze veiligheden. Hoofdzakelijk elektronische voorzieningen die in eigen huis en in samenwerking met opdrachtgever Duchêne werden ontwikkeld, ondermeer voor automatische asblokkering, zwenkbeperkingen en noodgroepen.
De laatste fase was volgens Paul Spaepen ook de moeilijkste: het indienen van de aanvraag om het materieel op de sporen te krijgen. Dit moet gebeuren door Belgorail, een onafhankelijk keuringsbureau van de spoorwegen.
Het nam meerdere maanden in beslag om het technisch dossier tot in de details rond te krijgen. Maar ook dit laatste werd tot een goed einde gebracht en de BLE-spoorwegkraan werd meteen in bedrijf gesteld door Duchêne die erop rekent dat het plaatsen van bovenleidingen nu sneller en nog veiliger kan gebeuren. – LVH
- Bijlagen
-
- grove spoorwegkraan.jpg (94.97 KiB) 3767 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen