Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

De koppelbalk wordt verbonden met de geleide armen. Dit was fysiek zwaar werk wat toen ter tijd nog grotendeels met spierkracht diende te gebeuren. Op de voorgrond zijn nog de twee uitgenomen dwarsliggers zichtbaar.
Bijlagen
08499189-6631 verkleind.jpg
08499189-6631 verkleind.jpg (193.51 KiB) 3740 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Inmiddels zit het ontbrekende deel van de graafketting er ook tussen en vindt er een laatste inspectie plaats alvorens het "horcircus" kan beginnen.
Bijlagen
08499190-6632 verkleind.jpg
08499190-6632 verkleind.jpg (180.25 KiB) 3740 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Alles is klaar voor de start. Duidelijk zijn de tanden op de graafketting zichtbaar waarmee de oude ballast wordt ontgraven. De opvoerzijde naar de zeef bevindt zich aan deze kant van de machine. In principe werd er altijd tegen de normale rijrichting van het treinverkeer in gewerkt met de kettinghor. Dit was een bewuste keuze omdat er na passage van de kettinghor een forse snelheidsbeperking gold, voor een groot aantal dagen, die in fases steeds kleiner werd. Om te voorkomen dat een machinist steeds verder moest afremmen, indien er in de rijrichting van de trein gewerkt zou worden, is ervoor gekozen om de trein eerst flink te laten afremmen en dan geleidelijk weer op snelheid te laten komen.
Bijlagen
08499191-6633 verkleind.jpg
08499191-6633 verkleind.jpg (198.13 KiB) 3740 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Actie! De kettinghor begint aan zijn werkzaamheden die deze nacht niet lang zouden duren.
Bijlagen
08499192-6634 verkleind.jpg
08499192-6634 verkleind.jpg (159.68 KiB) 3738 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Het "horcircus" in vol bedrijf.
Bijlagen
08499194-6636 verkleind.jpg
08499194-6636 verkleind.jpg (181.59 KiB) 3738 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Ploeg 901 en haar spoorbouw materieel

Bericht door Peter_S »

Ruim één meter achter de graafketting komt er een zeer kleine stroom ballast retour dat na zeven nog bruikbaar was. Het ballastbed ter plaatse was ernstig vervuild met zand en te kleine fracties grind waardoor slechts 10%, ofzo, van het gezeefde materiaal terugkwam onder het spoor. Achter de kettinghor reed nog een trein met schone ballast die op hun beurt weer gevolgd werden door een stopmachine om het spoor te stoppen. In een normale buitendienststelling kon er effectief maar enkele uren gehord worden omdat na het horren ook nog eens de schone ballast gelost moest worden die op zijn beurt ook nog gestopt moest worden door een stopmachine. Een andere beperkende factor werd gevormd door de beperkte capaciteit van de "horseltrein" die vanwege de slechte toestand van de ballast in de baan, al binnen 2 à 300 meter horren vol was.

Voor deze nacht was de prestatie nog slechter want kort nadat ik deze foto gemaakt had ging de voorste portaalkraan op de "horseltrein" defect en zag men zich genoodzaakt om het horcircus te af te breken. Van de, zeer storingsgevoelige, portaalkraantjes op de horseltrein heb ik helaas geen goede foto's. Maar je kunt de kraantjes vergelijken met de Donellikranen die werden gebruikt bij het spoorleggen in het verleden.
Bijlagen
08499196-6637 verkleind.jpg
08499196-6637 verkleind.jpg (195.74 KiB) 3734 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”