UCA Trac

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

UCA Trac

Bericht door marcel.koenen »

Op basis van een JCB 540 verreiker bouwt UCA Rail/Road Equipment uit Lier (belgië) deze bijzondere rangeermachines.

Er zijn verschillende types mogelijk op basis van de verreiker, variërend in gewicht van 12 t/m 16 ton en trekgewichten van 1200 Ton t/m 1600 ton.
De basis is en blijft een JCB verreiker. De hele aandrijflijn blijft origineel en bestaat uit de 130 pk sterke JCB Dieselmax motor en de in eigen huis gebouwde JCB assen en transmissie. UCA bouwt er echter een heel scala aan opties op, zoals rail-aandrijving, compressoren, afstandbedieningen, evt. dubbele cabines, ballastgewichten etc. Dit allemaal in eigen beheer.
Het voordeel van deze machines is oa dat ze heel gemakkelijk van- en op het spoor kunnen rijden en zich dus veel gemakkelijker van het ene naar het andere spoor kunnen verplaatsen. Dit scheelt nogal een boel "gerangeer".

Deze machine kwam ik zondag in de haven van Rotterdam tegen, ik kon echter vanachter de hekken niet zien om welk type het precies ging. Die gele wieldoppen zijn overigens niet voor de sier, je hebt een heftruck nodig om ze op de naaf te monteren en dienen puur als ballast.
Bijlagen
UCA Trac.JPG
UCA Trac.JPG (175.52 KiB) 3773 keer bekeken

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: UCA Trac

Bericht door marcel.koenen »

De fastrac uitvoering, oftewel UCA Trac F (types F16, F20 en F24) is dan net weer een slagje groter. Trekgewichten liggen vele malen hoger en het zwaarste type kan een geschat aantal wagons van 30 stuks met een totaalgewicht van ca. 2400 ton verplaatsen.

Deze foto komt overigens van de website van UCA:

http://www.uca.be/nl/index.aspx
Bijlagen
UCA-TRAC Fastrac.JPG
UCA-TRAC Fastrac.JPG (188.23 KiB) 3762 keer bekeken

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: UCA Trac

Bericht door marcel.koenen »

Nog een plaatje van de website van UCA
Bijlagen
UCA-Trac B.jpg
UCA-Trac B.jpg (177.38 KiB) 3759 keer bekeken

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: UCA Trac

Bericht door marcel.koenen »

Op deze video is de UCA trac van ESW Röhrwerke mooi in actie te zien. Hier ben ik zelf ook wel eens geweest, deze fabriek ligt in Eschweiler. In dit betreffende filmpje wordt de oude gepensioneerde Henschel locomotief, welke vele malen meer brandstof verbruikte dan de UCA trac, (volgens mij lag daar een 12 of 16 cilinder motor in) op transport gezet naar een museum.

Let ook even op het wisselen van spoor bij ca.2.40m


Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”