Locomotieven van de (spoor)aannemers in Nederland
Advertentie post before
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Locomotieven van de (spoor)aannemers in Nederland
Beste allen,
Zolang als de "ijzeren weg" weg in ons land bestaat, en dat is sinds 1839, is er onderhoud nodig aan de baan. Bij dit onderhoud zijn er uiteraard ook materialen, zoals spoorstaven en ballast, nodig en die worden ook alweer bijna zolang als de "ijzeren weg" bestaat over het spoor aangevoerd danwel afgevoerd. Tot midden 90-er jaren van de vorige eeuw was dit vervoer voorbehouden aan de Nederlandse Spoorwegen. Behoudens enkele lokjes voor het doorvoeren van materialen op nieuwbouwlijnen hadden de Nederlandse spooraannemers nauwelijks eigen trekkrachten. Met het in gang zetten van de privatisering midden jaren 90 van de vorige eeuw veranderde dat behoorlijk en heden ten dage hebben de grote spooraannemers een rijke verscheidenheid aan locomotieven ter beschikking. Soms zijn het nieuwe machines, zoals enkele G1200'n van Strukton, maar over het algemeen betreft het goede tweede handsjes die eerst van een goederenvervoerder zijn geweest.
Een deel van deze machines is voorzien van alle benodigde beveiligingssystemen om zowel in Nederland, als daarbuiten, op eigen kracht op het spoor te mogen rijden. De kleinere machines hebben dat niet allemaal en kennen een veelal beperkte inzet op nieuwe lijnen in aanleg of ombouw waar toch geen enkele vorm van beveiliging aanwezig is in de baan.
Bijgaand enkele plaatjes van de 303006 Irene van Strukton Rail. Dit is een locomotief van het fabrikaat Deutz die voordien van een Duitse particuliere vervoerder is geweest.
Zolang als de "ijzeren weg" weg in ons land bestaat, en dat is sinds 1839, is er onderhoud nodig aan de baan. Bij dit onderhoud zijn er uiteraard ook materialen, zoals spoorstaven en ballast, nodig en die worden ook alweer bijna zolang als de "ijzeren weg" bestaat over het spoor aangevoerd danwel afgevoerd. Tot midden 90-er jaren van de vorige eeuw was dit vervoer voorbehouden aan de Nederlandse Spoorwegen. Behoudens enkele lokjes voor het doorvoeren van materialen op nieuwbouwlijnen hadden de Nederlandse spooraannemers nauwelijks eigen trekkrachten. Met het in gang zetten van de privatisering midden jaren 90 van de vorige eeuw veranderde dat behoorlijk en heden ten dage hebben de grote spooraannemers een rijke verscheidenheid aan locomotieven ter beschikking. Soms zijn het nieuwe machines, zoals enkele G1200'n van Strukton, maar over het algemeen betreft het goede tweede handsjes die eerst van een goederenvervoerder zijn geweest.
Een deel van deze machines is voorzien van alle benodigde beveiligingssystemen om zowel in Nederland, als daarbuiten, op eigen kracht op het spoor te mogen rijden. De kleinere machines hebben dat niet allemaal en kennen een veelal beperkte inzet op nieuwe lijnen in aanleg of ombouw waar toch geen enkele vorm van beveiliging aanwezig is in de baan.
Bijgaand enkele plaatjes van de 303006 Irene van Strukton Rail. Dit is een locomotief van het fabrikaat Deutz die voordien van een Duitse particuliere vervoerder is geweest.
- Bijlagen
-
- IMGP1490 verkleind tbv BMF.jpg (119.03 KiB) 4913 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Locomotieven van de (spoor)aannemers in Nederland
Sinds heel lang kent men bij Strukton de gewoonte om de locomotieven te vernoemen naar ??? waarbij de locomotief altijd een vrouwen naam krijgt. Deze plaatjes zijn overigens gemaakt op woensdag 24 februari 2010.
- Bijlagen
-
- IMGP1493 verkleind tbv BMF.jpg (120.95 KiB) 4912 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Locomotieven van de (spoor)aannemers in Nederland
Een nieuwkomer op de markt is Mobilis TBI infra, de aannemerscombinatie die o.a. verantwoordelijk is voor het betonwerk van het nieuwe Rotterdam Centraal, die voor het rijden van werktreinen Rotterdam Rail Feeding heeft ingehuurd en de gehuurde lok in de eigen firma kleuren heeft gestoken. Dit is een locomtief die is overgenomen van de NMBS (Belgische Spoorwegen).
- Bijlagen
-
- IMGP1516 verkleind tbv BMF.jpg (138.28 KiB) 4908 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Locomotieven van de (spoor)aannemers in Nederland
Beste allen,
Tijdens het scannen van mijn diaarchief kwam ik nog bijgaande plaatjes tegen van locomotieven van spooraannemers van voor de privatisering. Deze machines waren alleen toegelaten op spoorlijnen in aanleg en mochten in het algemeen niet op eigen kracht rijden over het in dienst zijnde spoor. Dit, en het volgende plaatje, zijn gemaakt op 1maart 1992. In deze periode liep ik regelmatig, met het fototoestel in mijn hand, van Den Haag Mariehoeve naar Leiden om de werkzaamheden aan de spoorverdubbeling fotografisch vast te leggen.
Als eerste een D-loc van Railbouw (type Henschell, ex Kali Chemi AG). Merkt, type en herkomst weet ik overigens niet met zekerheid, zal eens op zoek gaan naar een of meerdere mooie naslagwerken op dat gebied. Het wissel op de voorgrond is een tijdelijke wissel om het nieuwe spoor ter hoogte van station Voorschoten aan te sluiten op het bestaande oude spoor.
Tijdens het scannen van mijn diaarchief kwam ik nog bijgaande plaatjes tegen van locomotieven van spooraannemers van voor de privatisering. Deze machines waren alleen toegelaten op spoorlijnen in aanleg en mochten in het algemeen niet op eigen kracht rijden over het in dienst zijnde spoor. Dit, en het volgende plaatje, zijn gemaakt op 1maart 1992. In deze periode liep ik regelmatig, met het fototoestel in mijn hand, van Den Haag Mariehoeve naar Leiden om de werkzaamheden aan de spoorverdubbeling fotografisch vast te leggen.
Als eerste een D-loc van Railbouw (type Henschell, ex Kali Chemi AG). Merkt, type en herkomst weet ik overigens niet met zekerheid, zal eens op zoek gaan naar een of meerdere mooie naslagwerken op dat gebied. Het wissel op de voorgrond is een tijdelijke wissel om het nieuwe spoor ter hoogte van station Voorschoten aan te sluiten op het bestaande oude spoor.
- Bijlagen
-
- 08488006-9155_edited-1.jpg (123.03 KiB) 4499 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Locomotieven van de (spoor)aannemers in Nederland
Een ander locomotief(je) dat ik daar op die bewuste 1e maart 1992 aantrof was dit rode geval, vermoedelijk een Deutz. Achter de loc hangt een sleep ballastwagons van het type Fccpps die werden gebruikt voor het aanvoeren van de schone ballast in het nieuw gelegde spoor. Toen ter tijd zal de meeste ballast nog wel over het spoor zijn gekomen, heden ten dage wordt het grootste deel van de ballast vaak per vrachtauto aangevoerd en vanuit depots langs de lijn in dit soort wagons geladen.
- Bijlagen
-
- 08488008-9158_edited-1.jpg (124.92 KiB) 4499 keer bekeken
-
- Forumlid
- Berichten: 3359
- Lid geworden op: wo 1 nov, 2006 19:17
- Locatie: Zuid Holland
Re: Locomotieven van de (spoor)aannemers in Nederland
Strukton G1206 303008 Danique
sorry van het hek kon niet anders-
- Forumlid
- Berichten: 3359
- Lid geworden op: wo 1 nov, 2006 19:17
- Locatie: Zuid Holland
Re: Locomotieven van de (spoor)aannemers in Nederland
van de voorzijde gezien
-
- Forumlid
- Berichten: 3359
- Lid geworden op: wo 1 nov, 2006 19:17
- Locatie: Zuid Holland
Re: Locomotieven van de (spoor)aannemers in Nederland
V100 203-4 Butch VSRT
-
- Forumlid
- Berichten: 3359
- Lid geworden op: wo 1 nov, 2006 19:17
- Locatie: Zuid Holland
-
- Forumlid
- Berichten: 3359
- Lid geworden op: wo 1 nov, 2006 19:17
- Locatie: Zuid Holland
Re: Locomotieven van de (spoor)aannemers in Nederland
deze is is gemaakt vanaf de flyover bij de Betuweroute