Strukton divisie draagconstructies en haar kranen

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Strukton divisie draagconstructies en haar kranen

Bericht door Peter_S »

Beste BMF-ers m/v,

Zoals in het onderhavige Liebherr topic over de speciale kranen van Strukton al beloofd ook van mijn kant een uitgebreide bijdrage over de kranen van Strukton. Strukton is ontstaan uit het voormalige Spoorweg Bouw Bedrijf en heeft zijn oorsprong, de naam zegt het al, in de aanleg van spoorlijnen en alles wat daar, in de ruimste zin, mee te maken heeft. Nog steeds is het bedrijf een dochter van de Nederlandse Spoorwegen en op velerlei gebied actief in het wereldje van de spoorwegen. Buiten het spoor gerelateerde werk houdt het bedrijf zich ook nog bezig met vele andere "takken van sport" in de bouwwereld en aanverwante bedrijfstakken.


Omdat de kranen van Strukton niet echt in een catagorie onder te brengen zijn zal ik voor de diverse kranen van Strukton meerdere topics openen. Als eerste zijn de diverse merken kranen aan de beurt waarmee de draagconstructies van de bovenleiding werden gebouwd en onderhouden. Voor de aanleg van de draagconstructie zijn tenminste 3 merken kranen (te weten; Coles, Grove en Liebherr) in gebruik geweest waarvan er in de hoogtijdagen tenminste 5 stuks van waren. Een Coles, 1 Grove en 1 + 2 Liebherr kranen.

Buiten deze 5 kranen voor de aanleg van de draagconstructies heeft Strukton ook nog eens de beschikking gehad over kranen die vast zaten gemonteerd op een spooronderstel en werden gebruikt voor het vernieuwen van wissels, sporen enz enz. In principe werden deze kranen altijd als setje van twee ingezet. Bij deze set behoorde dan ook nog een verblijfs-/materiaalwagen alsmede een wagon voor het meevoeren van de evenaars en dergelijke. Men heeft onder andere de beschikking gehad over: 2 setjes van WMG kranen, 1 set PPM kranen en 1 set Gottwald kranen. De beide andere spooraannemers uit die tijd, van Welzenes (nu BAM) en Railbouw Leerdam (nu Volker Rail) hebben ieder ook een setje WMG kranen gehad en hebben nu nog de Gottwald kranen alsmede de Obelix die in het bezit is van Volker Rail. Van de Gottwaldkranen staan elders op het BMF enkele plaatjes, zal in een apart Strukton topic nog uitgebreid ingaan op deze drie kraantypes die in gebruik zijn geweest bij Strukton. Van de WMG kranen (W..... Machinefabriek Gouda, Nederlands fabrikaat) heb ik overigens weinig eigen plaatjes die geschikt zijn voor publicatie op het BMF. Dit in tegenstelling tot de PPM en Gottwaldkranen waar ik vele honderden plaatjes van heb.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Als allereerste in de serie plaatjes een zeven tal plaatjes van de Coles kraan. HET grote nadeel van deze kraan is/was dat ie, als enigste kraan uit de serie, vast stond gemonteerd op een spoorwegonderstel en ook nog eens niet zelfstandig kon rijden. De kraan had een simpele uitschuifbare giek en door de giek in-/uit te schuiven in combinatie met op-/aftoppen kon de juiste vlucht worden bereikt. Op dit plaatje is de kraan bezig met het plaatsen van een uithouderbalk voor een nieuwe draagbalk over het emplacement Westelijk eiland van Amsterdam Centraal, foto is gemaakt op 22 januari 1995.
Bijlagen
13642_edited-1.jpg
13642_edited-1.jpg (71.27 KiB) 5454 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter_S op vr 26 jun, 2009 7:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

De uithouderbalk zit erin, op naar de volgende klus. De kraan staat overigens nog niet in de ruststand, dat is namelijk 180 graden gedraaid en met de giek afgesteund op de daarvoor bestemde bok. Amsterdam Centraal, Westelijk eiland; 22 januari 1995.
Bijlagen
13644_edited-1.jpg
13644_edited-1.jpg (87.34 KiB) 5451 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Niet ver van de vorige locatie, te weten de Singelgrachtbruggen in Amsterdam, fotografeerde ik op 12 maart 1995 de volgende inzet van deze Coles kraan. Hier is de Coles bezig met het neerhalen van een oud lichtsein dat overbodig is geworden nu de sporen SC en SD op tijdelijke lokatie buitendienst zijn gesteld en kunnen worden opgebroken. Op de achtergrond is de bok Amsterdam van BTS bezig met sloopwerkzaamheden van de tweede, en laatste, oude ophaalbrug over de Singelgracht. In het kader van de sporenuitbreiding tussen Amsterdam Centraal en Singelgracht aansluiting werden de twee oude ophaalbruggen (geschikt voor twee sporen) vervangen door drie nieuwe tweesporige ophaalbruggen.
Bijlagen
14075_edited-1.jpg
14075_edited-1.jpg (70.63 KiB) 5450 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Na het verwijderen van het lichtsein ging de kraan doen waar die eigenlijk voor bedoeld is. De oude draagbalk hangt inmiddels in de takels van de Coles en kan nu worden losgebrand uit de palen. Op de achtergrond heeft de bok "Amsterdam" de beweegbare bovenleiding van de te slopen Singelgrachtbrug in zijn takels.
Bijlagen
14077_edited-1.jpg
14077_edited-1.jpg (65.72 KiB) 5447 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Geen "tandemhijsje" maar toevallig hangt de oude draagbalk tegelijkertijd met het sloopwerk mbv de bok in de takels van de Coles.
Bijlagen
14080_edited-1.jpg
14080_edited-1.jpg (71.16 KiB) 5445 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Voor de afwisseling nog maar eens een lichtsein verwijderen. In principe hoorde het plaatsen/verwijderen van seinen niet tot de werkzaamheden van deze kraan maar omdat het hele project, v.w.b. het spoorwerk, in handen was van Strukton werd dit uiteraard nu wel uitgevoerd.
Bijlagen
14084_edited-1.jpg
14084_edited-1.jpg (71.05 KiB) 5448 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

De werkzaamheden met de Coles vorderen gestaag en hier wordt een bovenleidingmast geladen op een platte wagon. De werktrein rijdt hier overigens over hulpbruggen. Ik heb overigens geen idee over de verdere technische specificaties van deze kraan. Vermoedelijk heeft ie van oorsprong op een vrachtautochassis gestaan en is door Strukton op een spooronderstel geplaatst. Voorlopig is dit het laatste plaatje van de Coles dat ik met jullie wil delen, heb nog meer opnames ervan maar die voegen weinig toe. Zal t.z.t. in het Coles topic ook nog enkele andere plaatjes van deze machine plaatsen.

Na de "boedelscheiding" (waarbij het materieel van Strukton draagconstructies alsmede dat van Electro Rail werd verdeeld over Strukton, Railbouw Leerdam en van Welzenes) in het kader van de uitsplitsing van wat ooit eens de NEDERLANDSE SPOORWEGEN waren is deze Coles bij BAM Rail (voorheen van Welzenes spoorwegbouw) terecht gekomen. Gelet op het feit dat deze kraan erg veel beperkingen kende vermoed ik dat ie nu niet veel meer gebruikt wordt als ie nog bestaat tenminste.

Van het project "Singelgracht", waarvan ik gedurende de looptijd van het project vele duizende dia's heb gemaakt, hoop ik in de nabije toekomst nog eens verslag te doen op het BMF in het topic werkreportages. Maar voor die tijd eerst eens wat kleinere klusje plaatsen.
Bijlagen
14106_edited-1.jpg
14106_edited-1.jpg (72.02 KiB) 5442 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Buiten de eenling van het merk Coles had men ook nog de beschikking over een eenling van het merk Grove! In tegenstelling tot de Coles kon deze kraan, net zoals de Liebherr's, wel zelfstandig rijden zij het dat dan zijn rijweg altijd beperkt bleef tot de wagon waarop ie stond en de wagons waaraan zijn eigen wagon was vastgemaakt. De Grove is hier bezig met het verlaten van zijn transportwagon en rijdt nu een Demelwagen op beladen met betonenmastvoeten voor de bovenleiding. Doordat deze kraan zelf kon rijden kon hij zichzelf verplaatsen naar de plek waar de te plaatsen blokken en palen/balken op de wagons lagen. Ook van deze kraan ontbreken mij de specificaties maar ongetwijfeld is het voor een groot deel eigenbouw danwel speciaal samengesteld door een bedrijf dat kranen bouwde in die tijd.

Deze opnames, en de volgende in de serie, zijn gemaakt op 19 februari 1994 tussen Den Haag Hollands Spoor en Rijswijk waar toentertijd de spoorbaan werd verdubbeld van twee naar vier sporen in het kader van Rail 21.
Bijlagen
11359_edited-1.jpg
11359_edited-1.jpg (88.57 KiB) 5436 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Erg veel blokken hoefde er deze "reis" kennelijk niet geplaatst te worden gelet op het feit dat er maar een Demelwagen met blokken aanwezig was in de werktrein. Op het plaatje hangt een afspanblok, goed voor ongeveer 4 ton, in de takels van de Grove. Aan dit soort blokken wordt een afspanmast van de bovenleiding verankerd om te voorkomen dat ie omknakt als de rijdraad strak getrokken wordt. Het rijden van de werktreinen was toen ter tijd nog voorbehouden aan NS (Cargo) en dat liep lang niet altijd vlekkeloos.
Bijlagen
11360_edited-1.jpg
11360_edited-1.jpg (84.8 KiB) 5427 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”