Strukton divisie draagconstructies en haar kranen

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Plaatsen van een zogenaamde afspanmast op de daarvoor, in een eerder stadium ingegraven, mastvoet. Deze afspanmast vervangt de afspanmast die erachter staat. De betonblokken, mastvoet en ankerblok, op de voorgrond moeten in een later stadium nog worden geplaatst.
Bijlagen
11366_edited-1.jpg
11366_edited-1.jpg (91.07 KiB) 3572 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Na het plaatsen van de blokken en palen volgt het inhijsen van de draagbalk voor de bovenleiding. De bestaande bovenleiding, die gewoon blijft hangen, is al losgehaald van de oude draagbalk. De nieuwe balk, om alle vier de sporen te overspannen, ligt nu nog onderste boven en kan worden gekanteld. Dit is een zogenaamde BK constructiebalk, voor nog grotere overspanning wordt er gebruik gemaakt van geconstrueerde kokerbalken.
Bijlagen
11370_edited-1.jpg
11370_edited-1.jpg (88.37 KiB) 3569 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

De balk hangt inmiddels in de takels en het eerste mannetje op de ladder staat al gereed om de balk vast te maken. In deze periode werden de draagbalken, ook de zware geconstrueerde kokerbalken, tussen de rijdraad en de draagkabel in geplaatst. Heden ten dage plaatst men de draagbalken, ongeacht van welk type, boven de draagkabel en hangt de volledig bovenleiding onder de draagbalk.
Bijlagen
11374_edited-1.jpg
11374_edited-1.jpg (82.98 KiB) 3567 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Het plaatsen van een draagbalk tussen de draagkabel en de rijdraad in was een lastig karwei omdat een groot aantal hangdraadjes doorgeknipt diende te worden en door andere te worden vervangen na het plaatsen van de draagbalk. Rechts in beeld een hoogwerker, rail/weg voertuig, van Electro Rail. Buiten deze rail/weg voertuigen heeft het voormalige Electro Rail nog een breed scala aan HefBordesWagens gehad.

Voor de duidelijkheid nog iets over de bovenleidingconstructie. De draad waarlangs de stroomafnemer van een trein strijkt heet rijdraad. De rijdraad hangt op zijn beurt middels, vertikale, hangdraadjes aan de zogenaamde draagkabel die als bovenste kabel fungeert in de totale constructie van de bovenleiding.
Bijlagen
11378_edited-1.jpg
11378_edited-1.jpg (85.83 KiB) 3559 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

De draagbalk zit er (bijna) in. Om de draagbalk te kunnen plaatsen dient de kraan niet alleen de balk te hijsen maar ook, een deel van de, bovenleiding die er nog hangt. Omdat de draagbalk een klein beetje uitsteekt buiten de palen, is bewust voor gekozen, moet de balk eerst tot boven de palen worden gehesen alvorens hij kan worden neergelaten op de eerder aangebrachte steunen aan de palen. Wat hierna nog rest, op dit punt althans, is het plaatsen van de isolatoren mbv de hoogwerker alsmede het plaatsen van de uithouders en het herstellen van de doorgeknipte hangdraadjes.
Bijlagen
11379_edited-1.jpg
11379_edited-1.jpg (86.06 KiB) 3557 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door boertje »

meer peter,meer van dit soort mooie foto,s.hoop herinneringen komen weer boven. (Y)

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

boertje schreef:meer peter,meer van dit soort mooie foto,s.hoop herinneringen komen weer boven. (Y)
Hallo Boertje en anderen,

Dat meer foto's komt voor de bakker hoor! Ben nog aan het zoeken in mijn archief of ik nog technische specificaties heb van de Liebherr's van Strukton maar tot nog toe zonder resultaat. Inderdaad herleven de oude tijden bij "het spoor" bij het zien van deze plaatjes. Niks geen gedonder met veiligheidspaspoorten en bewijzen van toegang. Bij een buitendienststelling ben je nu heel veel tijd kwijt met het buitendienst, en later weer indienst, nemen van de sporen en het treffen van de bijbehorende veiligheidsmaatregelen. Waar is de tijd gebleven dat je enkele minuten, hooguit een minuut of tien, na het passeren van de laatste trein daadwerkelijk het spoor in kon en begon met je werkzaamheden!!

Bij het doorspitten van mijn fotoarchief komen trouws heel veel herinneringen boven van/aan klussen die ik gefotografeerd heb. Het plaatsen van een en ander op het BMF is voor mij een goede gelegeneheid om leuke herinneringen op te halen tijdens mijn speurtochten in mijn fotoarchief. Voor hen die het interesseert; ik heb ongeveer 46.300 eigen dia's die grotendeels betrekking hebben op treinen en de aanleg van de benodigde infrastructuur voor de treinen. Ik schat zo dat ongeveer de helft van deze 46 duizend dia's betrekking heeft op de (ver)bouw van de spoorweginfrastructuur. Een en ander in de ruimste zin van het woord dus ook de nodige sloopklussen van overbodig geworden (spoor)bruggen enzo.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Beste allen,

Zoals beloofd nog wat meer plaatjes van de diverse kranen die in het (verleden) zijn ingezet voor het plaatsen van de draagconstructie van/voor de bovenleiding. In april 1994 heeft Strukton de eerste, van de in totaal twee bestelde/gebouwde, speciale Liebherr kranen in gebruik genomen. Deze twee Liebherr kranen zijn toen ter tijd speciaal voor Strukton, weet niet door wie, gebouwd waarbij er zoveel als mogelijk is/was gebruik werd gemaakt van "standaard onderdelen" van de diverse kraantypes van Liebherr. Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden vermeld ik de bijzonderheden bij het desbetreffende plaatje. Deze twee kranen zijn toen ter tijd gekocht ter uitbreiding/vervanging van het bestaande park.

Een van de, zoniet de aller eerste, inzetten van deze nieuwe Liebherr vond plaats in het weekeinde van 9 en 10 april 1994 te Amsterdam Overbrakerpolder. In het kader van het project Singelgracht van 4 naar 6 sporen was het noodzakelijk om het emplacement Overbrakerpolder, gelegen tussen Amsterdam CS en Amsterdam Sloterdijk, aan te passen. Net zoals Rijkswaterstaat vernoemde het toenmalige NS Rail Infra Beheer hun knooppunten naar de dichtsbijgelegen plaats/gehucht/polder. Voor een leek ontstaan zo dus de meest merkwaardige namen waar overigens ook een hedendaagse spoorman nog goed bij moet nadenken.
Bijlagen
11748_edited-1.jpg
11748_edited-1.jpg (78.55 KiB) 2959 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

De nieuwe kraan gereed voor gebruik. In de haak een speciaal stuk hijsgereedschap waarmee het eenvoudig was de standaard mastvoeten voor de bovenleiding aan te pikken.
Bijlagen
11750_edited-1.jpg
11750_edited-1.jpg (88.39 KiB) 2958 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Iets wat in de huidige tijd absoluut ondenkbaar is was dat het nevenspoor, in dit geval de buitenste twee sporen van het ter plaatse viersporige baanvak, gewoon in dienst was en door de reguliere treinen kon worden bereden. Bij het ontwerpen van de kraan was hier al rekening mee gehouden zodat het contragewicht niet of nauwelijks buiten de onderwagen uitstak. Zolang als dat de kraan maar, in de lengte richting bezien, midden op de wagen stond dan kwam deze als ie dwars op zijn onderstel stond niet in het Profiel van Vrije Ruimte voor het nevenspoor. De eerste voorloper van de huidige generatie binnendraaiers wellicht?
Bijlagen
11752_edited-1.jpg
11752_edited-1.jpg (70.1 KiB) 2955 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”