Strukton divisie draagconstructies en haar kranen
Advertentie post before
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Strukton divisie draagconstructies
Om te voorkomen dat de aanwezig, en altijd in de weg zittende, rijdraad van de bestaande bovenleiding de telescoopmast beschadigd was er een stangenstelsel op de telescoopmast gemonteerd die ervoor zorgde dat er voldoende afstand bleef bestaan tussen mast en rijdraad.
- Bijlagen
-
- 11753_edited-1.jpg (77.25 KiB) 2970 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Strukton divisie draagconstructies
Het onderstel van de kraan past precies op een Demelwagen. Bij een gedraaide stand van de bovenwagen t.o.v. de onderwagen steekt de bovenwagen net iets uit buiten de breedte van de onderwagen. Echter de uitsteek blijft zodanig binnen de grenzen dat het PVR van het nevenspoor niet in gevaar komt. Een Demelwagen is overigens een vier- of zesassige spoorwagen van defensie waarop in het verleden de Leopard tanks, en andere zaken, werden getransporteerd van en naar Duitsland.
- Bijlagen
-
- 11755_edited-1.jpg (86.97 KiB) 2969 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Strukton divisie draagconstructies
Een ander kenmerkend detail was de afgeschuinde cabine, net zoals bij de oude Liebherr, waardoor deze kraan staande op zijn transportwagen eventueel ook door de tunnels in het buitenland kon. Omdat de (zeer) oude spoortunnels in de bergen in het verleden een zogenaamd "hoefijzer" profiel hebben diende de bovenkant van hoge wagons, alsmede trailers op wagons, een afgeschuinde hoek te hebben.
- Bijlagen
-
- 11758_edited-1.jpg (78.99 KiB) 2966 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Strukton divisie draagconstructies
Plaatsen van een zogenaamd F8 blok met een gewicht van 11 ton. Let ook eens op de compacte bouw van de kraan.
- Bijlagen
-
- 11760_edited-1.jpg (77.73 KiB) 2963 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Strukton divisie draagconstructies
Het plaatsen van een afspanblok met een gewicht van ongeveer 4 ton. Omdat de bovenzijde van dit blok schuin afloopt, en de ingegoten hijspunten gelijkmatig uitsteken, werd/wordt er voor het plaatsen van de afspanblokken een speciale tweesprong gebruikt. Een van de twee kettingen is enkele schakels langer zodat de onderzijde van het blok horizontaal blijft.
- Bijlagen
-
- 11764_edited-1.jpg (84.38 KiB) 2962 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Strukton divisie draagconstructies
De volgende dag, zondag 10 april 1994. Omdat voor het uitwisselen/plaatsen van de draagbalken alle sporen spanningsloos moeten zijn was er op deze dag geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam Centraal en de laag gelegen sporen van Amsterdam Sloterdijk. De geconstueerde kokerbalk hangt inmiddels in een speciaal gemaakte evenaar.
- Bijlagen
-
- 11772_edited-2.jpg (88.98 KiB) 2961 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Strukton divisie draagconstructies
Normaliter zou je voor het plaatsen van zo'n kokerbalk een tweesprong gebruiken waarbij de kettingen van de tweesprong voldoende lengte diende te hebben. Echter omdat toen ter tijd de balken nog werden geplaats tussen de rijdraad en de draagkabel, voor uitleg zie het begin van dit topic, was het in dit geval niet mogelijk om een tweesprong te gebruiken. Hangend in de speciale evenaar is de kokerbalk inmiddels dwars over de sporen gedraaid. Dit draaien heeft heel wat voeten in de aarde omdat het stuurtouw telkens over de rijdraad heen geworpen diende te worden. Heden ten dage worden de kokerbalken, vaak met behulp van grote(re) telekranen in zijn geheel boven de draagkabel geplaatst en hangt het volledige samenstel van de bovenleiding onder de kokerbalken.
- Bijlagen
-
- 11777_edited-1.jpg (82.28 KiB) 2957 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Strukton divisie draagconstructies
Op deze zondag was er ook nog een tweede werktrein actief met daarop de oude Liebherr kraan. Ook deze kraan heeft de afgeschuinde cabine terwijl het contragewicht veel massaler oogt.
- Bijlagen
-
- 11782_edited-1.jpg (84.98 KiB) 2950 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Strukton divisie draagconstructies
Verwijderen van een oude draagblak, van het lichtste type, met behulp van de nieuwe Liebherr kraan.
- Bijlagen
-
- 11785_edited-1.jpg (89.58 KiB) 2949 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
Re: Strukton divisie draagconstructies
hoi peter,elke keer zie ik net een stukje atlas op je foto,s .van de liebherr,s zijn er meer gebouwd,volker en de bam kregen er ook 1 met de verdeling.als je ging hijsen op de demel en je ging zwenken ging de demel aan een kant door ze veren,eerste keer dat ik bij de machinst (luk) op de treeplank stond dacht ik dat ie om ging......