Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
Advertentie post before
Re: Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
Op de eerste foto zie je ook duidelijk de spoorvorming van de rupsen, maar op de onderste foto zie je ook weer twee walsen achter de machine aan rijden. Die dragen dus ook zeker hun steentje bij voor het verdichtingswerk.Bart schreef:Ja Geert, dat vraag ik mij ook af.
Daar komt ook bij dat men vanwege transportbreedte met smalle rupsplaten werkt, dat spoort meer in dan de voor ons bekende 900 mm. plaat.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
Dat kan wel zijn Remko, maar bij een asfaltafwerkmachine komt éérst de machine. Die draait het asfalt in de baan waarna de afwerkbalk met de stampmessen erover heen wordt getrokken, vervolgens volgen de walsgangen.
Hier gaat het tegen het heil in: er wordt materiaal in de baan gekiept, dat wordt verdeeld door een graafmachne, dan volgt de afwerkbalk met verdichting en op die laag, daar rijdt de graafmachine overheen.
Mij lijkt dat het walsbeeld mooier is door op één egaal aangebrachte laag te walsen, dan dat je de sporen eruit moet walsen.
Hier gaat het tegen het heil in: er wordt materiaal in de baan gekiept, dat wordt verdeeld door een graafmachne, dan volgt de afwerkbalk met verdichting en op die laag, daar rijdt de graafmachine overheen.
Mij lijkt dat het walsbeeld mooier is door op één egaal aangebrachte laag te walsen, dan dat je de sporen eruit moet walsen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
Ben ik met je eens Bart, maar bij het werken met een grader zal je bij dit materiaal toch ook behoorlijke spoorvorming krijgen? Dat moet er ook weer uitgewalst worden.Bart schreef:Dat kan wel zijn Remko, maar bij een asfaltafwerkmachine komt éérst de machine. Die draait het asfalt in de baan waarna de afwerkbalk met de stampmessen erover heen wordt getrokken, vervolgens volgen de walsgangen.
Hier gaat het tegen het heil in: er wordt materiaal in de baan gekiept, dat wordt verdeeld door een graafmachne, dan volgt de afwerkbalk met verdichting en op die laag, daar rijdt de graafmachine overheen.
Mij lijkt dat het walsbeeld mooier is door op één egaal aangebrachte laag te walsen, dan dat je de sporen eruit moet walsen.
Maar inderdaad, machine 'schept' het materiaal voor het scherm/balk, dit wordt aangetrild en uitgespreid en vervolgens rijden ze er met de rupsen overheen. Het zou makkelijker zijn om de afwerkbalk (net als een normale machine) aan de achterzijde te hebben, maar dan ben je het voordeel van de giek dus weer kwijt. Misschien dat iemand Heilit & Woerner maar eens moet aanschrijven om te vragen wat nou precies de voordelen zijn, en hoe het gehele proces in z'n werking gaat.
Ik heb even teruggekeken naar één van mijn eigen reportages, namelijk "Herinrichting Kamillehof - De Slinger te Houten. Hierbij wordt er door een mobiele graafmachine materiaal gestort over de puinbaan heen, welke vervolgens met een kleine grader geëgaliseerd wordt. Bij de Sennebogen wordt het werk van de mobiele graafmachine en de grader overgenomen door één machine. Hoewel er nog wel een kipper voor moet rijden om het materiaal te storten, en een wals er achteraan om te verdichten. Bovendien komt de daadwerkelijke afwerkmachine pas later. De Sennebogen wordt enkel gebruikt voor het aanleggen van de onderlaag. Hierna volgt de betonmachine voor het echte werk.
De balk voor de Sennebogen is, voor zover ik het begrijp, eigenlijk gewoon een soort groot grader blad, maar behalve uitspreiden wordt het materiaal ook vast aangetrild. Ik denk dat de 'balk' van de Sennebogen dan ook het beste te vergelijken is met een kilverblad, en niet met een echte afwerkmachine.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
- martin 520
- Forumlid
- Berichten: 2296
- Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
- Locatie: Vlak bij Harlingen..
- Contacteer:
Re: Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
Ik begrijp even niet goed de vraagstelling rondom de "spoorvorming" van de rupsen.
De hoeveelheid bodemdruk die deze machine uitoefend is toch echt niet zó hoog dat dit negatieve gevolgen heeft voor het materiaal.
Zolang je geen materiaal aanbrengt in de sporen achter de rupsen, zal toch de verdichtingsgraad en ook de afwerkhoogte overal even hoog zijn??
Wat wel een groot nadeel is voor deze machine zijn bochten, zodra de machine moet schranken zal hij wel grote sporen achterlaten...
De hoeveelheid bodemdruk die deze machine uitoefend is toch echt niet zó hoog dat dit negatieve gevolgen heeft voor het materiaal.
Zolang je geen materiaal aanbrengt in de sporen achter de rupsen, zal toch de verdichtingsgraad en ook de afwerkhoogte overal even hoog zijn??
Wat wel een groot nadeel is voor deze machine zijn bochten, zodra de machine moet schranken zal hij wel grote sporen achterlaten...
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
@ Remko:
Werken met een grader geschiedt op een vrij harde zand of puinbaan die ruimschoots is verdicht en men draait wel degelijk asfalt met deze werkwijze. Kijk maar eens op andere pagina' s van de H+W site.
Vergeet niet dat er meerdere werkwijzen zijn. De giek is alleen in het voordeel wanneer er gewerkt wordt zoals op de foto.
Zit de balk achter, dan werkt dit concept niet en daarvoor heb je de asfaltafwerkmachine. Dat de balk aan de Sennebogen kan verschillen met een afwerkbalk van een asfaltafwerkmachine, dat snap ik. Echter beide nemen materiaal mee wat ervoor wordt neergedraaid, zij het dat de schotten van de Sennebogen-balk wat groter.
@ Martin:
Mijn redenering hierover: van wat ik tot nu toe in Nederland heb geleerd is dat na het leggen van de laag asfalt, deze koelt en met walsgangen gelijkmatig wordt verdicht.
Dat is hier niet het geval. Hier wordt een laag asfalt gelegd, 2 sporen van een rupsgraafmachine worden in het asfalt gedrukt en daarna moeten de walsen de laag zodanig verdichten dat de spoorvorming van de rupsgraafmachine wordt opgeheven. Asfalt is een product dat je in elkaar drukt. Als er een rupsgraafmachine overheen rijdt, zijn er 2 plekken in de baan waar het asfalt verder is verdicht dan de rest. Wellicht dat je het met een tandemwals nog zodanig kunt bewerken dat de verdichten overal gelijk is, maar is dat op die 2 plekken ook het geval met de samenstelling van het materiaal?
Wellicht dat de asfaltforummers hier antwoord op kunnen geven, want ik ben daar zeer benieuwd naar. Het is een interessant potje praat, deze machine en werkmethode,
Werken met een grader geschiedt op een vrij harde zand of puinbaan die ruimschoots is verdicht en men draait wel degelijk asfalt met deze werkwijze. Kijk maar eens op andere pagina' s van de H+W site.
Vergeet niet dat er meerdere werkwijzen zijn. De giek is alleen in het voordeel wanneer er gewerkt wordt zoals op de foto.
Zit de balk achter, dan werkt dit concept niet en daarvoor heb je de asfaltafwerkmachine. Dat de balk aan de Sennebogen kan verschillen met een afwerkbalk van een asfaltafwerkmachine, dat snap ik. Echter beide nemen materiaal mee wat ervoor wordt neergedraaid, zij het dat de schotten van de Sennebogen-balk wat groter.
@ Martin:
Mijn redenering hierover: van wat ik tot nu toe in Nederland heb geleerd is dat na het leggen van de laag asfalt, deze koelt en met walsgangen gelijkmatig wordt verdicht.
Dat is hier niet het geval. Hier wordt een laag asfalt gelegd, 2 sporen van een rupsgraafmachine worden in het asfalt gedrukt en daarna moeten de walsen de laag zodanig verdichten dat de spoorvorming van de rupsgraafmachine wordt opgeheven. Asfalt is een product dat je in elkaar drukt. Als er een rupsgraafmachine overheen rijdt, zijn er 2 plekken in de baan waar het asfalt verder is verdicht dan de rest. Wellicht dat je het met een tandemwals nog zodanig kunt bewerken dat de verdichten overal gelijk is, maar is dat op die 2 plekken ook het geval met de samenstelling van het materiaal?
Wellicht dat de asfaltforummers hier antwoord op kunnen geven, want ik ben daar zeer benieuwd naar. Het is een interessant potje praat, deze machine en werkmethode,
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- martin 520
- Forumlid
- Berichten: 2296
- Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
- Locatie: Vlak bij Harlingen..
- Contacteer:
Re: Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
Bart, ik heb even de originele foto's bekeken, maar dan is het materiaal wat de Sennebogen verwerkt toch echt geen asfalt.
Je ziet op de naastliggende baan nog de sporen van het walsen, en zo kun je zelfs geen onderbaan achterlaten.
Je ziet op de naastliggende baan nog de sporen van het walsen, en zo kun je zelfs geen onderbaan achterlaten.
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
Kijk hier maar eens, op de website van H+W. Want het gaat om de Heilit Multitalent.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Roger van Nispen
- Forumlid
- Berichten: 6842
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
- Locatie: Geleen
- Contacteer:
Re: Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
Pas op met lezen! Men spreekt over een "Asphalttragschicht", letterlijk vertaalt, een asfaltdraaglaag. Dus eigenlijk de laatste laag waar de asfalt boven op komt. In Duitsland gebruiken ze daar meestal frees-/gebrokenasfalt voor die gestabiliseerd is met cement.
- Super Roel
- Starter
- Berichten: 157
- Lid geworden op: do 28 dec, 2006 20:39
- Locatie: Koedijk
Re: Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
In 1978 werkte en woonde ik in Belgie en daar werdt de onderbaan van wegen ook met zo,n machine de schrale beton verwerkt alleen zat er een dozer achter om te duwen, maar om een laag van ongeveer 25 cm aan te brengen was na het verdichten nog een grader nodig , vanwege de onnauwkeurigheid .
Met vriendelijke groet ,Roel
Re: Sennebogen SR 25 T in de wegenbouw
Heilit + Woerner een onderdeel van Strabag (14.3 miljard euro omzet en bijna 77,000 werknemers) zal hier vast wel proeven mee gedaan hebben voordat men gaat adverteren met dit systeem ! Ik hoop dat dit een aantal zorgen van mensen wegneemt