Sennebogen 830 D Special electro voor Elzinga

Post hier alle foto's, informatie, etc., van Sennebogen graafmachines en overslagmachines

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
bouwertjuh
Starter
Berichten: 484
Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40

Re: Sennebogen 830 D Special electro voor Elzinga

Bericht door bouwertjuh »

geertyke schreef:Is dat wel zo dat elektrische machines daadwerkelijk zo veel schoner zijn? Elektrische machines hebben zeker voordelen. Maar de stroom moet toch ergens opgewekt worden en dergelijke elektrische machines hebben toch zeker veel stroom nodig. Die komt toch uit energiecentrele die ook uitstoot heeft. Of is er dan ineens geen uitstoot meer? Hier op locatie is dan geen uitstoot nee, maar ergens anders wel.
tijdje terug was er op national geographic channel een progamma over heineken. waar ook ter sprake kwam over de rest warmte die vrijkomt met het brouwen word energie mee op gewekt die ze ver eigen gebruik nemen dus je kan wel stellen dat hij op duurzame stroom draait. ;)
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Sennebogen 830 D Special electro voor Elzinga

Bericht door geertyke »

Het is niet ver gezocht, maar gewoon wel een hard feit. De elektrische machines vragen gewoon ook veel stroom en die moet toch ergens vandaan komen. Je moet gewoon eens de rekensom maken wat het verbruik van een dergelijke machine op jaarbasis is van stroom en dat koppelen aan hoeveel co2 en nox er per kilowat/megawat vrijkomt. Vergelijk dat maar eens met uitsstoot van een dieselmotor. Zoals gebruikelijk en vrerplicht is in zwitserland kun je ook nog roetdeeltjesfilter monteren. Dat is wetenschappelijk al onderzocht en vergeleken. Onderzoek in landen als zwitserland en zweden, waar milieu hoog in vaandel staat, heeft bewezen dat nog steeds dieselaandrijving schoner is. Uit onderzoek is gebleken dat dieselaandrijving nog steeds 8 procent schoner is. Daarom is het wel zeker niet ver gezocht. Ondanks dat elektrische aandrijving wel degelijk voordelen biedt zoals onderhoud en geluid, zijn dergelijke machines bij sommige fabrikanten 10% duurder in aanschaf. (liebherr, solmec, mantsinen). De bedrijfslocatie dient ook nog vaak aangepast worden, omdat er goede stroomtoevoer moet zijn. Dat brengt extra kosten mee en resulteert ook in de exploitatiekosten. Los daarvan dat een bedrijf ook rekening mee moet houden met de werkzaamheden. Een elektrische machine is vaak nog aan vaste plek gebonden of kan in beperk gebied werken. Met dieselaandrijving minder en meer flexibel. Dat zijn wel zaken om rekening mee te houden en zijn zeker per bedrijf en locatie verschillend.

Het is zeker niet om elektrische machines af te kraken, maar er zijn wel zaken waar rekening mee moet worden gehouden. Inderdaad is het zo dat op sommige terreinen elektrisch wel voordelen biedt. Zeker op het gebied van geluid kan dat zeer belangrijk zijn. Maar zoals bij Heineken en nog veel overslaglocaties waar graan e.d. wordt overgeslagen is het zaak dat het materiaal zo weinig mogelijk in aanraking komt met 'schadelijke' stoffen voor voedselveiligheid. De machine van elzinga bij heineken is daar goed voorbeeld van, en de keuze voor elektrisch is dan ook zeer logisch en terecht. Maar is wel zo, dat de stroom daarvoor wel ergens vandaan moet komen. Het is niet voor niets dat in nederland momenteel 5 grote energiecentrales worden gebouwd. Is feit dat vraag naar stroom hard stijgt. Wat denk je wat er gebeurd als we nu met zijn allen overstappen op elektrische voertuigen en auto's? Dan is er nog meer capaciteit tekort. Dat moet wel ergens vandaan komen? Zijn we dan milieuvriendelij bezig, moet je kijken wat de overheid dan gaat doen. Die krijgen dan ineens veel minder in de kas via accijnzen. Dus milieuvriendelijk wordt dan ook duur betaald, in plaats dat milieuvriendelijk wordt beloond, kost ons dat nog handen vol geld. Vanochtend stond dat nog in de krant. http://www.dvhn.nl/nieuws/economie/eco_ ... mpstations

Daarom is het wel een interessant punt van discussie over zogenaamde 'schone' elektrische machines. Want er zijn ook vele schone technieken ontwikkeld en in ontwikkeling waarin dieselmotoren wel degelijk zeer schoon zijn. Maar ook veel bedrijven/fabriken investeren zelf ook om energie duurzoom op te wekken. Goede zaak ook.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Sennebogen 830 D Special electro voor Elzinga

Bericht door Bart »

Zeker een interessante discussie, maar voor de machine hier op deze locatie toch wat ver gezocht. Daar is de machine behoorlijk schoon.

Het hier gaat het om de machine op locatie en de werksituatie, dat is waar de klant voor kiest. Net wat jij schrijft, ook omdat je met producten werkt waarbij je met voedselveiligheid te maken hebt.

Hier werk je met machine, installatie en in een omgeving waar je op die plek het mileu ontlast. Er is bij aanleg van de trechter en transportband reeds voorzien in een stroomvoorziening voor een electrische overslagmachine en ik twijfel er niet aan dat dit berekend is. Ook hoeft er ook geen brandstof worden getankt, wat dichtbij de waterkant ook weer scheelt in geval van morsen. Zo eenvoudig is het en dan kan een grote discussie achterwege blijven of electrisch nu werkelijk schoner is. In dit geval is dat zeker.

Dan de opmerking van de Service man:
Wij maken ons hier druk om uitstoot paar gram meer of minder . tewijl er landen zat zijn waar ze nog draaien met motoren van tier 0
Is ook zo. Maar ook in die landen zullen naar verwachting de regels in een relatief korte tijd aangescherpt worden. Hier hebben we gewoon te voldoen aan de hoge eisen, het wordt ons opgelegd en we hebben het nu eenmaal te volgen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Sennebogen”