Sennebogen 830 M D-serie
Advertentie post before
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Sennebogen 830 M D-serie
Hallo,
Hier een paar foto's van de Sennebogen 830 M D-serie. Ik heb hier onlangs mee gedraaid en enkele zaken uitgevogeld en dacht 'kom, schiet er eens een paar plaatjes van en knutsel een verslag in elkaar'. Waarvan akte.
Deze machine is de opvolger van de 830 C-serie. Dit was een bovenwagen van de 825 met de onderwagen van de 835, dit voor meer stabiliteit. Iets meer ballast en een langere giek maken het werken met de zelfde grijpers dan mogelijk. Hier zien we de 36 tons machine met een K17 giek met 17 meter bereik.
De C-serie had een hydraulische vermogensregeling, voor velen herkenbaar bij koude machine of als je meerdere functies tegelijk bediende: de motor ging door de knieen. De D-serie heeft electronische grenslastregeling en het motortoerental mag een fractie dalen, maar de motor zal niet door de kniëen gaan. Ook kun je gemakkelijk machinebewegingen maken bij lagere motortoerentallen.
De Load-Sensing hydrauliek is gebleven met de even plezierige voordelen van soepel draaien en een gunstig brandstofverbruik.
- Op de 1e foto een zij-aanzicht van de motorruimte.
- Op de 2e foto de motorruimte. Vanaf het ballastblok zien we de brandstofwaterafscheider, Rexroth variabele plunjerpomp, Deutz 6 cilinder common-rail motor met 148 kW/201 pk met de bijbehorende filters, daarna de 'koelbox' met alle koelers voor de koelfan welke voorzien is van omkeerinrichting en gemakkelijk te reinigen is.
Hier een paar foto's van de Sennebogen 830 M D-serie. Ik heb hier onlangs mee gedraaid en enkele zaken uitgevogeld en dacht 'kom, schiet er eens een paar plaatjes van en knutsel een verslag in elkaar'. Waarvan akte.
Deze machine is de opvolger van de 830 C-serie. Dit was een bovenwagen van de 825 met de onderwagen van de 835, dit voor meer stabiliteit. Iets meer ballast en een langere giek maken het werken met de zelfde grijpers dan mogelijk. Hier zien we de 36 tons machine met een K17 giek met 17 meter bereik.
De C-serie had een hydraulische vermogensregeling, voor velen herkenbaar bij koude machine of als je meerdere functies tegelijk bediende: de motor ging door de knieen. De D-serie heeft electronische grenslastregeling en het motortoerental mag een fractie dalen, maar de motor zal niet door de kniëen gaan. Ook kun je gemakkelijk machinebewegingen maken bij lagere motortoerentallen.
De Load-Sensing hydrauliek is gebleven met de even plezierige voordelen van soepel draaien en een gunstig brandstofverbruik.
- Op de 1e foto een zij-aanzicht van de motorruimte.
- Op de 2e foto de motorruimte. Vanaf het ballastblok zien we de brandstofwaterafscheider, Rexroth variabele plunjerpomp, Deutz 6 cilinder common-rail motor met 148 kW/201 pk met de bijbehorende filters, daarna de 'koelbox' met alle koelers voor de koelfan welke voorzien is van omkeerinrichting en gemakkelijk te reinigen is.
- Bijlagen
-
- S830MD_001.jpg (139.95 KiB) 4276 keer bekeken
-
- S830MD_003.jpg (130.48 KiB) 4276 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Sennebogen 830 M D-serie
Tot en met de 830 D-serie zijn de machines voorzien van een draaikrans met binnenvertanding. De modellen daarboven een draaikrans met buitenvertanding, welke is afgeschermd en voorzien van smering op de bonkelaar.
Op de 3e foto zien we dat de handgrepen en trappen zijn verbeterd en het bovendek ook makkelijker te bereiken is. Met een luik is de motor ook van bovenaf bereikbaar en het ventielblok is hoog geplaatst zodat alles ruim van opzet is.
Op de 4e foto en dat is aan de cabinezijde, zien we vanaf het ballastblok het massaslot (+ schakeling), de grote zekeringkast, brandstoftank, daarboven het luchtfilter en voor de tank de automatische vetsmering. Vanuit de cabine is het mogelijk om met 1 drukknop een extra cyclus te smeren. Een betankingspomp is optie.
Op de 5e foto zien we de ruimte tussen de branstoftank en de cabine. Hier zijn heel ruim en overzichtelijk allerlei kleppen en ventielen aangebracht t.b.v. aansturing en afslagen. Ook een het 'tankje' voor de ruitensproeiervloeistof bevindt zich hier.
Op de 3e foto zien we dat de handgrepen en trappen zijn verbeterd en het bovendek ook makkelijker te bereiken is. Met een luik is de motor ook van bovenaf bereikbaar en het ventielblok is hoog geplaatst zodat alles ruim van opzet is.
Op de 4e foto en dat is aan de cabinezijde, zien we vanaf het ballastblok het massaslot (+ schakeling), de grote zekeringkast, brandstoftank, daarboven het luchtfilter en voor de tank de automatische vetsmering. Vanuit de cabine is het mogelijk om met 1 drukknop een extra cyclus te smeren. Een betankingspomp is optie.
Op de 5e foto zien we de ruimte tussen de branstoftank en de cabine. Hier zijn heel ruim en overzichtelijk allerlei kleppen en ventielen aangebracht t.b.v. aansturing en afslagen. Ook een het 'tankje' voor de ruitensproeiervloeistof bevindt zich hier.
- Bijlagen
-
- S830MD_002.jpg (133.59 KiB) 4273 keer bekeken
-
- S830MD_004.jpg (115.69 KiB) 4272 keer bekeken
-
- S830MD_005.jpg (136.88 KiB) 4260 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Sennebogen 830 M D-serie
We gaan verder met de cabine. Standaard zijn de Sennebogen's voorzien van een hydraulisch in hoogte verstelbare cabine. Een optie is een groot bordes.
Op de 6e foto een blik in de nieuwe cabine. De toegang geschiedt bij de D-serie via een schuifdeur. Een licht interieur oogt enigzins besmettelijk, maar je ervaart het wel als een ruime cabine en een luchtgeveerde Grammer-stoel is standaard. Schakelaars zijn netjes gegroepeerd en ook de SDS-display is vernieuwd, deze biedt meer info voor machinist en monteur. Een ruitewisser op het dak is een optie evenals een vaste voorruit van gepanserd glas. Het ventilatiesysteem is verbeterd, dit is nu een klimaatbeheersing met standaard airconditioning. Mooi is ook dat er ruimte genoeg achter de stoel is om een koelbox te plaatsen.
Op foto nr. 7 een blik naar buiten. Hier de standaard voorruit, deze klapt naar buiten open. Het stuur staat in het zicht en als optie kun je de machine voorzien van joystickbesturing. Geen stuur = meer zicht. Zeker in combinatie met een vaste voorruit.
Op de 6e foto een blik in de nieuwe cabine. De toegang geschiedt bij de D-serie via een schuifdeur. Een licht interieur oogt enigzins besmettelijk, maar je ervaart het wel als een ruime cabine en een luchtgeveerde Grammer-stoel is standaard. Schakelaars zijn netjes gegroepeerd en ook de SDS-display is vernieuwd, deze biedt meer info voor machinist en monteur. Een ruitewisser op het dak is een optie evenals een vaste voorruit van gepanserd glas. Het ventilatiesysteem is verbeterd, dit is nu een klimaatbeheersing met standaard airconditioning. Mooi is ook dat er ruimte genoeg achter de stoel is om een koelbox te plaatsen.
Op foto nr. 7 een blik naar buiten. Hier de standaard voorruit, deze klapt naar buiten open. Het stuur staat in het zicht en als optie kun je de machine voorzien van joystickbesturing. Geen stuur = meer zicht. Zeker in combinatie met een vaste voorruit.
- Bijlagen
-
- S830MD_006.jpg (135.86 KiB) 4267 keer bekeken
-
- S830MD_007.jpg (130.41 KiB) 4266 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Sennebogen 830 M D-serie
Hier zien we de max. hefhoogte van de machine met grijper. Overigens moet ik wel zeggen dat ik niet de juiste grijper voor handen had. Dit is een J&B 2250 ltr. grijper en deze is te groot, Aan de 830 M D-serie met K17 giek kan max. een 2000 ltr. grijper aan gemonteerd worden.
Op de volgende foto de machine weer in ruststand. Je kunt goed zien dat de giek zwaarder en stabieler is gebouwd en de pennen en bussen hebben een grotere diameter.
Op de volgende foto de machine weer in ruststand. Je kunt goed zien dat de giek zwaarder en stabieler is gebouwd en de pennen en bussen hebben een grotere diameter.
- Bijlagen
-
- S830MD_008.jpg (139.21 KiB) 4255 keer bekeken
-
- S830MD_009.jpg (114.57 KiB) 4254 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Sennebogen 830 M D-serie
De laatste foto. Ook goed te zien is dat de onderwagen flink is verzwaard en de stempels zijn standaard in serie uitklapbaar. Onafhankelijke stempelbediening is een optie. Standaard zijn aan weerszijden 2 gereedschapskisten gemonteerd. Qua constructie en opbouw, maar ook qua draaien is de D-serie is een verbetering t.o.v. de C-serie. Mijn mening (en ja, ik praat voor eigen parochie dat weet ik...) is dat de mensen uit Straubing een eenvoudige machine hebben neergezet die overzichtelijk op van bouw en service-vriendelijk is.
- Bijlagen
-
- S830MD_010.jpg (118.45 KiB) 4252 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- kleintje75
- Forumlid
- Berichten: 1629
- Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
- Locatie: doorwerth
- Contacteer:
Re: Sennebogen 830 M D-serie
elektrische hendels?, zie dat er een groot servoblok gemonteerd is (FOTO 5). of zie ik het verkeerd?
Re: Sennebogen 830 M D-serie
Die Bart zichzelf altijd hard maken tegen het nemen van een te grote bak aan machines...
Haha.. maar keurige reportage Bart.
Haha.. maar keurige reportage Bart.
- service man
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11829
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
- Locatie: Heerde
Re: Sennebogen 830 M D-serie
Hij heeft er alleen maar een klein hapje me gedaan voor de foto André en niet de hele dag mee gedraaid (toch bart)
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Sennebogen 830 M D-serie
Geen electrische voorsturing bij Sennebogen. Gewoon een Rexroth LS-hydrauliek met LUDV-sturing en Rexroth ventielblok en dat werkt prima.
Op foto 5 zie je de megneetkleppen voor bijv. de electrische afslagen op hef- en knikbeweging, pendelasblokkering e.d.
Inderdaad, geen hele dag gedraaid (beetje zonde van de brandstof), er kwam een klant kijken naar de machine.
En een te grote knijper is zéér tegenstrijdig met wat ik altijd roep, maar ik heb er wel een geldig excuus voor, vind ik: Zoveel graafmachine- en laadschopbakken als we bij Kuiken voor handen hebben, zo weinig knijpers op dit moment en dat komt vooral omdat we voor zand/stortgoed overslag voornamelijk enkele 835 M C-serie in de verhuur hebben draaien. Dan is de enigste oplossing dat er een grijper er aan moet die helaas een maat te groot is en dan draaien met een minder volle knijper.
Op foto 5 zie je de megneetkleppen voor bijv. de electrische afslagen op hef- en knikbeweging, pendelasblokkering e.d.
Inderdaad, geen hele dag gedraaid (beetje zonde van de brandstof), er kwam een klant kijken naar de machine.
En een te grote knijper is zéér tegenstrijdig met wat ik altijd roep, maar ik heb er wel een geldig excuus voor, vind ik: Zoveel graafmachine- en laadschopbakken als we bij Kuiken voor handen hebben, zo weinig knijpers op dit moment en dat komt vooral omdat we voor zand/stortgoed overslag voornamelijk enkele 835 M C-serie in de verhuur hebben draaien. Dan is de enigste oplossing dat er een grijper er aan moet die helaas een maat te groot is en dan draaien met een minder volle knijper.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Sennebogen 830 M D-serie
Op de demo dag van BVOR bij Van Iersel in Biezenmortel was Kuiken aanwezig met haar beide merken Volvo en Sennebogen.
Van Sennebogen was de 830 M D-serie aanwezig. Deze 36-tons machine was voorzien van de 17 meter giek en Verachtert poliepgrijper.
Van Sennebogen was de 830 M D-serie aanwezig. Deze 36-tons machine was voorzien van de 17 meter giek en Verachtert poliepgrijper.
- Bijlagen
-
- BVOR_830MD001.jpg (136.79 KiB) 3655 keer bekeken
-
- BVOR_830MD002.jpg (124.05 KiB) 3654 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.