Werklust WG 20

Plaats hier foto's, informatie etc. van alle Werklust laadschoppen.

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Werklust WG 20

Bericht door Bart »

Stofkap opgehad en gezocht. ALS staat inderdaad voor Automatische Last Stabilisator. Ik heb nog een folder van de Hanomag 55D (1987) en daarin staat het als een optie beschreven.
Standaard waren deze machines voorzien van automatische sperren.

Maar goed, we raken van koers en gaan maar gauw weer verder met de Werklust WG20.
Hier hebben we bij Jansen Heeten in 1987 2 stuks van gehad, voordat beide vervangen werden door een O&K Faun F1310. Ik zal eens zoeken of ik nog een folder met maatschetsen e.d. van de WG20 kan vinden.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust WG 20

Bericht door Sjanzo »

Okee, het was dus Hanomag en niet O&K die het bedacht heeft, en als optie aanbood: Zodra ze bij Werklust terug waren van de Bauma, werd de WG18 de eerste die het als standaarduitrusting kreeg, om de rij-eigenschappen te verbeteren ivm de korte wielbasis. Op de 35 en 45 bleef het optie, totaan de D serie dacht ik.
Bedoel je, hebben jullie nou twee WG20's, of twee Hanomag 55D's gehad in 1987 ??
Laatst gewijzigd door Sjanzo op za 16 jul, 2011 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Werklust WG 20

Bericht door Bart »

We hebben thuis het type VL1500 gehad en in de jaren '80 2x WG 20, Gerrit Reuvekamp kwam destijds bij mijn oom over de vloer.
Daarna kwam begin 1988 de O&K Faun F1310 opgevolgd in 1992 door de O&K L20 (met schuifdeur) en er kwam rond 1995 een L20 (met klapdeur) bij. Deze had OLS, O&K Last Stabilisator.
Reko Raalte had O&K L20 of L25 (cabine op voortrein) Hanomag 44D en 55D (zandwinning) en volgens mij zelfs nog een Werklust WG16.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust WG 20

Bericht door Sjanzo »

Wat waren de praktijkervaringen met zon WG20 ? In die tijd was ik namelijk nog niet eens zindelijk ;P (edit: nou ja krap aan dan :D )

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Werklust WG 20

Bericht door Bart »

Dat was destijds een hele machine Renze, althans... ik was toen ook nog maar een klein mannetje van een jaar of 8.
Kan het zijn dat latere WG20 een paralel hefframe hadden met 2 bakcilinders (1 op elke hefarm)?

Overigens had mijn oude werkgever Markvoort Schalkhaar had begin jaren '80 een WG25 met 2-takt GM dieselmotor.
W.A.S. Mensink in Heeten had ook Werklusten, maar of hier een WG20 bij zat, weet ik niet meer. 1 is met een overname overgegaan naar Reko, dat was de WG35B.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Werklust WG 20

Bericht door sytzecat »

Åkerman H7mc schreef:Hoi Sjanzo,
Als ik me even toe mag voegen.

Snap wel wat Sytze bedoeld.
Die oude Wg20 types (als ik hem even mag vergelijken met mijn Wg30) zijn toch veel compactere machines dan een Wg18.
Ze zijn dus handiger in de kleine ruimte.
Ook heb je veel beter zicht op de bak, omdat je lager in de machine zit en ook veel meer machine contact hebt.
Die oude types veren (stuiteren) niet zo hard.
Het laadframe doet in mijn ogen niet onder voor mijn Wg30 want ik laad 35 kuubs containers op een 8x4 zo vol.
En om te zien zijn het (voor die tijd) toch pracht machines, zo mooi compact gebouwd.

Maar er zitten natuurlijk meer voordelen aan een Wg18 uit de jaren 80/90.
Zo is er gelukkig een hoop aan het geluid gedaan.
En de aandrijflijn is toch veel beter als bij die oude types.(op die oude 615 dafjes na dan) :D
kortom de wg18 is best een vooruitgang maar ik snap Sytse wel. (Y)
Groeten Mark
Op de WG 18 heb ik zelf niet gewerkt, maar de WC20 was bij mij een topmachine, later toen ik in 1987 bij Oosterhof Grijpskerk leeuwarden kwam, hadden ze daar allemaal Allichalmers en Fiat Allis 605 wiellaadschoppen, toen ik daar op werkte kwan gelijk de bakkinematiek van deze machine naar voren omdat deze de bak ook geheel voorover kon kiepen, maar verder had de Werklust WG 20 niet minder capaciteit en hij werkte vele malen rustiger, minder lawaai dan de Fiat Allis en meer uitzicht, mooie behendige machine en was een fijne machine om mee te werken, het schakelen was op lucht, dus je moest er om denken dat je de machine altijd terug zette in de neutraal want als je lucht lekage had, kon je de machine niet meer starten als hij niet neutraal stond.
Ik heb de WG 20 als een fijne en vooral ook mooie machine gevonden.
Sytzecat

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust WG 20

Bericht door Sjanzo »

Bart schreef:Dat was destijds een hele machine Renze, althans... ik was toen ook nog maar een klein mannetje van een jaar of 8.
Kan het zijn dat latere WG20 een paralel hefframe hadden met 2 bakcilinders (1 op elke hefarm)?
Voor zover ik weet was de WG20 zowel qua voorframe als qua type-aanduiding een exoot, en heeft dus nooit een opvolger of voorloper gehad. De WG25 was een 12 (geloof ik) tonner met parallelkinematiek met twee bakcilinders, de WG20 een 10 tonner met een centraal gemonteerde kipcilinder, echter wel met tuimel armen en drukstaaf aan de hefarm/voorkop bevestigd: Nadeel van de tuimelaar met drukstuk in combinatie met een centrale kipcilinder, is dat deze gemonteerd moet worden aan een dwarsbalk in de hefarm (brugstuk) Omdat de bakcilinder even hard trekt aan de tuimelaar, als de tuimelaar op de drukstang drukt, zal de tuimelaar dus twee keer zo hard aan het brugstuk trekken dan de bakcilinder, en belast daarmee het brugstuk op buiging: hierdoor is een dergelijk laadframe minder stijf, want als je twee kipcilinders boven elke hefarm lijfplaat hebt, treedt er alleen een trekbelasting in de hefarmplaten op, bij een trekbelasting treedt minder vervorming op dan wanneer je iets op buiging gaat belasten. Waardoor de doorbuiging/vering van een conventioneel parallelsysteem nihil is.

Maar waar ik nou stiekum benieuwd naar was, is hoe die bakkinematiek beviel, een parallelsysteem met centrale kipcilinder: Je ziet dit meestal alleen bij de compacte klasse, omdat dit een lagere kostprijs heeft... Dus ik was benieuwd hoe dit beviel bij een 10 tonner, in wier klasse deze kinematiek vrij ongebruikelijk is... :)

Gebruikersavatar
Homacotech
Forumlid
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 23:25
Locatie: Kesteren

Re: Werklust WG 20

Bericht door Homacotech »

Hier nog een paar fotootjes 'van WG 20 die momenteel in de handel staan .
Bijlagen
WG 20.JPG
WG 20.JPG (111.2 KiB) 3215 keer bekeken
Laat mij maar schuiven

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Werklust WG 20

Bericht door service man »

Homacotech schreef:Hier nog een paar fotootjes 'van WG 20 die momenteel in de handel staan .
ben je al weer op zoek naar een nieuwe uitdaging Henk (ch)
of hebben je jongens gauw vakantie :D
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Gebruikersavatar
gijsbertus
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 37802
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:55
Locatie: Kesteren

Re: Werklust WG 20

Bericht door gijsbertus »

service man schreef:
Homacotech schreef:Hier nog een paar fotootjes 'van WG 20 die momenteel in de handel staan .
ben je al weer op zoek naar een nieuwe uitdaging Henk (ch)
of hebben je jongens gauw vakantie :D
Gerrit !! ;S

Plaats reactie

Terug naar “Werklust”