Werklust WG 20

Plaats hier foto's, informatie etc. van alle Werklust laadschoppen.

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
shovelfan
Starter
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 9:04
Locatie: Oostvoorne

Werklust WG 20

Bericht door shovelfan »

foto3
Bijlagen
26849607_2.jpg
26849607_2.jpg (30.22 KiB) 4788 keer bekeken
Liefde voor oud roest is geen schande want nostalgie leeft.

Marcel-Achterhoeker
Starter
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 23 feb, 2011 18:57
Locatie: Etten GLD

Re: Werklust WG 20

Bericht door Marcel-Achterhoeker »

Werklust WG 20.jpg
Werklust WG 20.jpg (47.55 KiB) 4405 keer bekeken

Marcel-Achterhoeker
Starter
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 23 feb, 2011 18:57
Locatie: Etten GLD

Re: Werklust WG 20

Bericht door Marcel-Achterhoeker »

Dit vind ik toch wel het mooiste model van de Werklust! mooi kort en toch kan die hoop beuren, en is een stuk korter als vele ander modellen. ligt ook nog de zelfde motor in als een WG 18, Alleen hij is ouder als een wg 18, maar als de Werklust met dit model was doorgegaan dan hadden ze er een hoop meer verkocht en meer moeten maken natuurlijk, ;)

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust WG 20

Bericht door Sjanzo »

...Hij is niet voor niets uit produktie genomen... ;)

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Werklust WG 20

Bericht door sytzecat »

Toen ik in 1975 op de SOMA zat, hebben wij daar toen ook een nieuwe WG20 gehad met een mooie DAF motor er in, ik vond het een geweldige machine ten opzichte van de CAT 920 welke wij daar toen ook hadden.
Door deze machine heb ik dan ook een voorliefde voor de werklust gekregen, goed zicht op de bak bak kon over kantelen wat weer mooi is wanneer je even hulp nodig hebt om ergens weer weg te komen als de wielen spinnen!.
Met andere woorden er waren wel eens wat kleine probleempjes met deze machine, maar dat heb je met alle machines wel.
Voor mij mochten ze dit model wel weer gaan produceren!
Sytzecat

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust WG 20

Bericht door Sjanzo »

Goed zicht op de bak creeren is helemaal niet moeilijk als je er een kort laadframe met weinig hefhoogte en uitstort aan hangt, zoals in de jaren 80 gemeengoed was: Dan kun je de voorkop laag construeren zodat je er makkelijk overheen kijkt.
Helaas is dat niet meer van deze tijd, de 8x8 kippers hebben zulke hoge zijborden dat de markt gewoon een hogere uitstort en meer uitlading verlangt dan de tijd dat deze machines gebouwd werden: Om ook bovenin het hefbereik voldoende uitlading te houden, ontkom je er niet aan dan om de hefarm hoger aan de voorkop te monteren.
Bij de ontwikkeling van de broertjes 35F en 45F is er dan ook alles aan gelegen om de oude merkwaarden (zicht op de bak, hefkracht onderin, service bereikbaarheid) te benadrukken, en deze te combineren met behoud van de hedendaagse uitstorthoogte en uitlading.

...Maar wat zijn nu de specifieke eigenschappen van de WG20 (die bijvoorbeeld een 18 niet heeft) waardoor ze (we) hem van jou wel weer mogen produceren ? je maakt me toch wel benieuwd :)

Gebruikersavatar
Akerman H7mc
Starter
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 7 sep, 2007 17:22
Locatie: Giesbeek

Re: Werklust WG 20

Bericht door Akerman H7mc »

Hoi Sjanzo,
Als ik me even toe mag voegen.

Snap wel wat Sytze bedoeld.
Die oude Wg20 types (als ik hem even mag vergelijken met mijn Wg30) zijn toch veel compactere machines dan een Wg18.
Ze zijn dus handiger in de kleine ruimte.
Ook heb je veel beter zicht op de bak, omdat je lager in de machine zit en ook veel meer machine contact hebt.
Die oude types veren (stuiteren) niet zo hard.
Het laadframe doet in mijn ogen niet onder voor mijn Wg30 want ik laad 35 kuubs containers op een 8x4 zo vol.
En om te zien zijn het (voor die tijd) toch pracht machines, zo mooi compact gebouwd.

Maar er zitten natuurlijk meer voordelen aan een Wg18 uit de jaren 80/90.
Zo is er gelukkig een hoop aan het geluid gedaan.
En de aandrijflijn is toch veel beter als bij die oude types.(op die oude 615 dafjes na dan) :D
kortom de wg18 is best een vooruitgang maar ik snap Sytse wel. (Y)
Groeten Mark

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust WG 20

Bericht door Sjanzo »

De 17E heeft ook een compact kontje, evenals de WG35E, welke ook nog eens een 45° knikhoek heeft.

Inderdaad was de WG18 t/m de C serie een springgeit, vanwege de korte wielbasis van 2500mm. O&K was de eerste die hefarmvering toonde als concept op de Bauma, maar Werklust was de eerste die het systeem onder de naam Lastkompensator op de markt bracht: Op de 18 werd het gelijk standaard, vanwege het deinen van de 18 op de weg was dat meer noodzaak dan luxe ;) Vanaf de 18D was het over, omdat de wielbasis naar 2800 werd gebracht.
Overigens werd de WG18 officieel geintroduceerd als opvolger van de VL1500 en niet van de WG20, hoewel de VL1500 nog geproduceerd werd naast de knikkende WG20 in de jaren 70: De eerste WG18 had ook vrijwel hetzelfde parallelsysteem als de VL1500, alleen de hefcilinders waren anders gemonteerd, om het achterframe niet te raken bij kniksturen.

Wat betreft die oude Dafjes: Die motoren waren TE goed: Toen Daf in 1996 failliet ging, en doorstartte onder de Amerikaanse Paccar groep, was het eerste wat de Amerikanen deden, die goeie 620 en 825 motoren stopzetten en vervangen voor Cummins 6BT en CT motoren: De DAF motoren waren van topkwaliteit, maar ook duur en zijn daarom helaas wegbezuinigd om DAF weer winstgevend te maken: eerst stopte men met de industrie versies, later gingen de motoren er helemaal uit.

Ik proef toch overwegend nostalgie in jullie beargumentatie: Dat snap ik ook heel goed, ik ben zelf ook liefhebber van vuur, rook en oud ijzer, maar ALS de WG20 weer in produktie ging (hetzij in een moderne uitvoering) had je waarschijnlijk zitten schelden op het brugstuk in de hefarm waar de paralleltuimelaar in hangt, wat in je gezichtsveld zit als je met de hefarm omhoog, boven de oplegger staat... ;)
En constructief gezien is er niets sterker, stijver en duurzamer dan een laadframe waarbij alle reactie stangen en cilinders in dezelfde lijn liggen als de hefarm lijfplaten.. Dus: Weg met die brugstukken !
Bij de WG20 was de ophanging van het centrale parallelsysteem dan ook onderhevig aan kwalen...

Inderdaad hebben de jaren 80/90 machines langere konten, helemaal de 35, maar dat had dan weer zijn voordelen wat servicebereikbaarheid. Waar we nu mee bezig zijn, is proberen al die voordelen tegelijk in 1 machine te stoppen: Wel een hele uitdaging :)

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Werklust WG 20

Bericht door Bart »

Weer een strak antwoord van Renze, netjes onderbouwd ook. (Y)
O&K was de eerste die hefarmvering toonde als concept op de Bauma, maar Werklust was de eerste die het systeem onder de naam Lastkompensator op de markt bracht
Even een gedachtengang en ik moet het nog nazoeken in de folders, als het niet klopt dan zij het zo.
Volgens mij was Hanomag de eerste fabrikant die het systeem op de markt bracht. Het was genaamd ALS, Automatische Last Stabilisator. Dit is op de Bauma in 1986 geïntroduceerd op de 70E. Zettelmeyer was in 1985 ook actief met de ZL5001F, welke voorzien was van hydro-pneumatisch geveerde voor- en achteras.

Afbeelding
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust WG 20

Bericht door Sjanzo »

Als jij het in de folder hebt nagezocht, geloof ik je direct want ik trachtte het uit m'n blote hoofd te doen... (ch)
Echter het plaatje dat je laat zien (van http://www.hanomag-museum.de/html/hanom ... lader.html , ik kon zelf ook niks vinden) laat een planeetnaaf en een differentieelklok zien, dus misschien staat ALS voor Ausgleichs Lamellen Sperre ?? (oftewel differentieelslot met lamellenkoppeling ???)

Als ik tijd heb zoek ik zelf nog wel eens verder, kijken of we uitsluitsel kunnen krijgen over deze vraag :)

Plaats reactie

Terug naar “Werklust”