Werklust WG 20

Plaats hier foto's, informatie etc. van alle Werklust laadschoppen.

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Werklust WG 20

Bericht door service man »

:D :D :D :D
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Werklust WG 20

Bericht door sytzecat »

Sjanzo schreef:
Bart schreef:Dat was destijds een hele machine Renze, althans... ik was toen ook nog maar een klein mannetje van een jaar of 8.
Kan het zijn dat latere WG20 een paralel hefframe hadden met 2 bakcilinders (1 op elke hefarm)?
Voor zover ik weet was de WG20 zowel qua voorframe als qua type-aanduiding een exoot, en heeft dus nooit een opvolger of voorloper gehad. De WG25 was een 12 (geloof ik) tonner met parallelkinematiek met twee bakcilinders, de WG20 een 10 tonner met een centraal gemonteerde kipcilinder, echter wel met tuimel armen en drukstaaf aan de hefarm/voorkop bevestigd: Nadeel van de tuimelaar met drukstuk in combinatie met een centrale kipcilinder, is dat deze gemonteerd moet worden aan een dwarsbalk in de hefarm (brugstuk) Omdat de bakcilinder even hard trekt aan de tuimelaar, als de tuimelaar op de drukstang drukt, zal de tuimelaar dus twee keer zo hard aan het brugstuk trekken dan de bakcilinder, en belast daarmee het brugstuk op buiging: hierdoor is een dergelijk laadframe minder stijf, want als je twee kipcilinders boven elke hefarm lijfplaat hebt, treedt er alleen een trekbelasting in de hefarmplaten op, bij een trekbelasting treedt minder vervorming op dan wanneer je iets op buiging gaat belasten. Waardoor de doorbuiging/vering van een conventioneel parallelsysteem nihil is.

Maar waar ik nou stiekum benieuwd naar was, is hoe die bakkinematiek beviel, een parallelsysteem met centrale kipcilinder: Je ziet dit meestal alleen bij de compacte klasse, omdat dit een lagere kostprijs heeft... Dus ik was benieuwd hoe dit beviel bij een 10 tonner, in wier klasse deze kinematiek vrij ongebruikelijk is... :)
Door die centraal geplaatste cilinder, had je meer zicht op de bak, de hefarmen waren de cilinders weg en ook de grote kinematiek.

Oke, de krachten van de cilinder op de kinematiek en de dwarsbalk, die zullen wel anders zijn, maar de fabrikant heeft deze krachten wel berekend en ik heb nooit gehoord dat er één kapot is gegaan. Het zal wel gebeurt zijn, maar dat zal dan een enkeling zijn geweest.

Ook machines met een Z-kinematiek hebben veel al maar één bovenliggende cilinder. De krachten zullen dan wel anders verdeeld zijn, maar dat moeten dan ook de krachten van uit de midden naar de kant van de hefarmen worden gebracht, of je moet een monoboom hebben zoals bij enkele Cat modellen en nu ook de Ahlmann.
Weer een mogelijkheid voor Werklust om ook hier eens aan te denken?
Sytzecat

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust WG 20

Bericht door Sjanzo »

sytzecat schreef:Door die centraal geplaatste cilinder, had je meer zicht op de bak, de hefarmen waren de cilinders weg en ook de grote kinematiek.
Ook machines met een Z-kinematiek hebben veel al maar één bovenliggende cilinder. De krachten zullen dan wel anders verdeeld zijn, maar dat moeten dan ook de krachten van uit de midden naar de kant van de hefarmen worden gebracht, of je moet een monoboom hebben zoals bij enkele Cat modellen en nu ook de Ahlmann.
Weer een mogelijkheid voor Werklust om ook hier eens aan te denken?
Monoboom hebben we reeds aan gedacht bij het tweede ontwerp van de zwenklader, al voordat Ahlmann hem uitbracht: Dit idee is toch afgeschoten omdat uit rondvraag bleek dat veel mensen juist rechtop in de stoel zittend, in de bak willen kijken, en niet met hun hoofd scheef in de stoel zittend om een 30 a 40cm brede hefarm heen willen kijken om de spijlenbak te kunnen kijken... :?

Wat de WG20 betreft houd ik het erop dat je veel zicht had omdat het scharnierpunt van de hefarm, op dezelfde hoogte als de kabinevloer lag: zet je dit een halve meter hoger zoals hedendaagse machines, (om aan dezelfde storthoogte en uitladingsdiepte te komen) dan was de beleving van dit concept compleet anders geweest.. (ch)

Voorbeeld: Giant levert ook miniladers in stratenmakersuitvoering, deze hebben een kort laadframe welke laag aan de voorkop gemonteerd is: hierdoor is de uitlading minder waardoor een kleine machine toch een pallet stenen kan beuren, en veel zicht op de bak: Dat gaat wel ten koste van de hefhoogte en uitladingsdiepte. Echter in de produktieklasse wielladers is niemand bereid deze concessie te doen :)

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Werklust WG 20

Bericht door Bart »

Ik zeg tijd om de folder te scannen!

Werklust WG20, 1976, destijds aangeboden voor fl. 143.900,- zo stond op een kladpapiertje erbij geschreven.
WERKLUST_WG20_002.jpg
WERKLUST_WG20_002.jpg (131.21 KiB) 6592 keer bekeken
De technische gegevens van deze helse machine.
WERKLUST_WG20_003.jpg
WERKLUST_WG20_003.jpg (145.53 KiB) 6592 keer bekeken
Als laatste de afbeelding uit het Leveringsprogramma van 30 jaar Werklust 1947 - 1977
WERKLUST_WG20_001.jpg
WERKLUST_WG20_001.jpg (139.92 KiB) 6592 keer bekeken
Leveringsprogramma.jpg
Leveringsprogramma.jpg (104.36 KiB) 6592 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust WG 20

Bericht door Sjanzo »

Zeg heren, de Ford A62/A64/A66 en de Deere 544 en 644B/C hadden ook een laadframe met parallelkinematiek en centraal geplaatste kipcilinder: Die werden ook midden jaren '70 gebouwd net als de WG20.





Waarom zou dit tegenwoordig niet meer gebouwd worden ? het is Z of parallel, behalve Volvo met TP, Cat en Komatsu komen met PZ, echter nog wel met een bochel in de giek waar de dwarsbuis omhoog in je zicht geplaatst is...

Gebruikersavatar
gijsbertus
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 37802
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:55
Locatie: Kesteren

Re: Werklust WG 20

Bericht door gijsbertus »

Nu kan ik het niet goed zien maar volgens mij is dit geen parallelkinematiek.Als je goed kijk gaat de bak achterover bij het heffen en bij het zakken voorover. (ch)
En bij mij is het zo als je een glas bier in de bak zet en je de bak met één bediening naar boven doet.Moet het glas vlak staan en niet omvallen.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust WG 20

Bericht door Sjanzo »

gijsbertus schreef:Nu kan ik het niet goed zien maar volgens mij is dit geen parallelkinematiek.Als je goed kijk gaat de bak achterover bij het heffen en bij het zakken voorover. (ch)
En bij mij is het zo als je een glas bier in de bak zet en je de bak met één bediening naar boven doet.Moet het glas vlak staan en niet omvallen.
de bak loopt parallel als je hem helemaal opkipt (volle bak) de snelwisseloren hang je altijd anders aan een palletvork, die dicht in de buurt komt van een 45 graden achterovergekipte bak. In dat gebied kun je een laadframe parallel maken: hef je helemaal, laat je de bak kippen en laat je hem dan zakken zonder aan de kip te zitten, zal de bak van 45 graden uitkiphoek bovenin, teruggaan naar 10 a 15 graden uitkiphoek bij de meeste parallelsystemen. Met wiskunde vroeger, heb je vast wel een parallelogram gehad, en convergerende en divergerende stangenstelsels. als je de kipcilinder niet helemaal ingetrokken hebt, is die stang langer dus niet meer parallel (maar convergerend of divergerend, wat nu wat is weet ik zo ook niet meer)

Bij een volle bak of een palletvork zullen dus deze kinematieksystemen ook parallel lopen (zie werklust zwenklader 17Fz)

Maar goed, waarom zijn Ford en JD toch overgegaan op Z kinematiek, waarbij je een bochel in de giek moet maken en een dwarsbuis hoog bovenin je zichtlijn moet zetten ? Sytzecat, jij schijnt liefhebber van eencilinder parallelkinematiek te zijn, wat zeg jij ervan ?

Lidy
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 14 sep, 2011 23:21
Locatie: Burgum

Re: Werklust WG 20

Bericht door Lidy »

Gisteren in Waverveen deze WG 20 op de foto gezet.
Bijlagen
werklust 20.jpg
werklust 20.jpg (171.85 KiB) 5819 keer bekeken
Ervaring is een opeenstapeling van fouten uit het verleden!

Lidy
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 14 sep, 2011 23:21
Locatie: Burgum

Re: Werklust WG 20

Bericht door Lidy »

En van de voorzijde.
Bijlagen
werklust wg 20.jpg
werklust wg 20.jpg (190.86 KiB) 5812 keer bekeken

Gebruikersavatar
Cat-Hans
Starter
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 21:19
Locatie: Dalfsen

Re: Werklust WG 20

Bericht door Cat-Hans »

Werklust WG 20
Bijlagen
Archief H de Ruiter
Archief H de Ruiter
IMG_0001 (2).jpg (169.91 KiB) 5346 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Werklust”