Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
Moderator: Bart
Advertentie post before
Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
Volvo heeft weer een nieuw concept gelanceerd. Na de "SFINX" rupsgraafmachine, de "CENTAUR" knikdumper en de "GRYPHIN" wiellader is er nu de "FENIX" asfaltafwerkmachine.
The 'Fenix' paver concept model
"This is Fenix – the extreme concept asphalt paver-compactor from Volvo Construction Equipment.
Like the immortal mythical fiery bird that is its namesake, the Fenix paver excels when the going gets hot. Not only is it fast, flexible and intelligent, it is clean, easy-to-use and friendly on the environment.
While clearly a Volvo, it is almost unrecognizable as a paver: Fenix radically redraws the traditional profile. In fact it is much more than just a paver – it is a fully integrated highway paving/finishing system.
Looking like an earth-bound lunar landing craft, Fenix is a unique creature. Unlike traditional pavers whose progress is entirely dependant on the – sometimes erratic – arrival of hot asphalt filled trucks, Fenix instead uses Volvo’s ingenious POD system.
The PODs are laid out in front of the approaching Fenix at predetermined spaces, each super-insulated unit filled with 17 tonnes of asphalt mix, made from environmentally friendly, quick-curing organic binder. Once emptied of its asphalt, each super lightweight POD collapses automatically into a space-saving compact size, ready for return and recycling to the mixing plant.
The operator of the future will no longer be exposed to the elements, and will board Fenix by using the inclined ramp. Once safely seated in air conditioned comfort, the entire cab can be elevated to give a commanding worksite overview. The cab position can also be altered in height and aspect to suit the needs of the job.
Fenix is now ready to pave."
Nog videofilmpje met uitleg hoe het werkt.
Wel weer een interessant concept. Of het ooit in de praktijk komt is weer een tweede...
The 'Fenix' paver concept model
"This is Fenix – the extreme concept asphalt paver-compactor from Volvo Construction Equipment.
Like the immortal mythical fiery bird that is its namesake, the Fenix paver excels when the going gets hot. Not only is it fast, flexible and intelligent, it is clean, easy-to-use and friendly on the environment.
While clearly a Volvo, it is almost unrecognizable as a paver: Fenix radically redraws the traditional profile. In fact it is much more than just a paver – it is a fully integrated highway paving/finishing system.
Looking like an earth-bound lunar landing craft, Fenix is a unique creature. Unlike traditional pavers whose progress is entirely dependant on the – sometimes erratic – arrival of hot asphalt filled trucks, Fenix instead uses Volvo’s ingenious POD system.
The PODs are laid out in front of the approaching Fenix at predetermined spaces, each super-insulated unit filled with 17 tonnes of asphalt mix, made from environmentally friendly, quick-curing organic binder. Once emptied of its asphalt, each super lightweight POD collapses automatically into a space-saving compact size, ready for return and recycling to the mixing plant.
The operator of the future will no longer be exposed to the elements, and will board Fenix by using the inclined ramp. Once safely seated in air conditioned comfort, the entire cab can be elevated to give a commanding worksite overview. The cab position can also be altered in height and aspect to suit the needs of the job.
Fenix is now ready to pave."
Nog videofilmpje met uitleg hoe het werkt.
Wel weer een interessant concept. Of het ooit in de praktijk komt is weer een tweede...
- geertyke
- Forumlid
- Berichten: 7867
- Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
Allemaal leuk bedacht allemaal. Maar dit soort onzinnige uitvindingen vragen veel engineering tijd, engineeringskosten die uiteindelijk nooit haalbaar zijn en ook niet realistisch. Maar naar praktijkervaring van eindgebruikers luisteren om kleine dingen te verbeteren gebeurt gewoon niet door engineers!! Allemaal leuk dit soort projecten, goede ervaring van eindgebruikers levert veel meer informatie en innovatie op.
De enige die op dit gebied dat doen is Hitachi!!
De enige die op dit gebied dat doen is Hitachi!!
Re: Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
Dat ben ik niet met je eens. Vaak worden er in dit soort futuristische concepten veel nieuwe ideeën en technieken gebundeld, en met behulp van een mooie animatie gepresenteerd. Uiteindelijk valt misschien de helft van de features af, maar door eens een frisse blik op iets te werpen komen soms wel revolutionaire ideeën aan het licht. Daarnaast kan er natuurlijk, zoals je zegt, verschrikkelijk veel van de eindgebruiker geleerd worden, maar om de machines zelf naar een hoger plan te tillen, zonder input van de eindgebruiker, zijn dit soort conceptstudies onmisbaar.geertyke schreef:Allemaal leuk bedacht allemaal. Maar dit soort onzinnige uitvindingen vragen veel engineering tijd, engineeringskosten die uiteindelijk nooit haalbaar zijn en ook niet realistisch. Maar naar praktijkervaring van eindgebruikers luisteren om kleine dingen te verbeteren gebeurt gewoon niet door engineers!! Allemaal leuk dit soort projecten, goede ervaring van eindgebruikers levert veel meer informatie en innovatie op.
De enige die op dit gebied dat doen is Hitachi!!
- geertyke
- Forumlid
- Berichten: 7867
- Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
Meningen verschillen. Maar als je een keer meeloopt met een asfaltploeg en je weet hoe het in zijn werk gaat, ga je dus nooit een ontwerp maken met een cabine helemaal achteraan.
Re: Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
De plek van de machinist is nu ook praktisch bovenop de afwerkbalk, dus dat verschilt niet veel.geertyke schreef:Meningen verschillen. Maar als je een keer meeloopt met een asfaltploeg en je weet hoe het in zijn werk gaat, ga je dus nooit een ontwerp maken met een cabine helemaal achteraan.
Maar ik zie zelf ook weinig toekomst in dit model. Zeker met de huidige asfaltmengsels is dit niet haalbaar.
Hoewel de balk een verdichting geeft van rond de 90%, zijn de walsgangen bij de verschillende temperaturen net zo belangrijk voor het eindresultaat. Met het achterblijven van de lege asfaltcontainers krijg je dus waarschijnlijk vierkante gaten in het wegdek.........
Gr. Jorn
Posten? Lees eerst de forumregels door: forumregels
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
Dit is een asfaltafwerkmachine en geen HRD sloopmachine.geertyke schreef:Allemaal leuk bedacht allemaal. Maar dit soort onzinnige uitvindingen vragen veel engineering tijd, engineeringskosten die uiteindelijk nooit haalbaar zijn en ook niet realistisch. Maar naar praktijkervaring van eindgebruikers luisteren om kleine dingen te verbeteren gebeurt gewoon niet door engineers!! Allemaal leuk dit soort projecten, goede ervaring van eindgebruikers levert veel meer informatie en innovatie op.
De enige die op dit gebied dat doen is Hitachi!!
Mag een fabrikant geen toekomstvisie hebben? Denkend aan de bijv. de O&K Futura en Futara II graafmachine en de O&K TT2000 laadschop? Volvo heeft een ontwerpteam voor dergelijke projecten waarin de dumper, graafmachine en laadschop de voorgangers waren, dus waarom niet een asfaltafwerkmachine? En een visie kan altijd aangepast worden. De reactie's die op deze visie gegeven worden zijn ook belangrijk voor een fabikant. Dit zie je ook bij gebruikers van grondverzetmaterieel als Kuiken een fim draait van de Sfinx graafmachine, de laadschop e.d.
Als 1 land met klanten bij Volvo v/h ABG het voor het zeggen heeft met de inbreng van gebruikerservaring en ideëen is Nederland het wel. En dat zal wel niet veel anders zijn bij de concurrentmerken concurrent-merken als Vögele en bijv. Svedala Demag. Nederland loopt behoorlijk voorop als het gaat om asfaltmengsels, werkwijzen e.d. Is het dan ineens zo vreemd als een fabrikant met een toekomstvisie komt waarin heden al op kleine basis met GPS gewerkt wordt en in de toekomst de machinst in een geluidsarme, dampvrije en hittewerende cabine zit? Om zo geconcentreerd aan het werk te blijven.
Jij hebt ervaring in het asfalt begrijp ik uit jouw antwoorden. Als er 1 groep vaklieden nog veelvuldig blootgesteld wordt aan trillingen, hitte, dampen, geluid en gevaar is het die van de machinist asfaltafwerkmachine en zijn balkmannen wel. En denk er ook aan dat deze vakgroep ook met een mooie zomerdag van ruim + 25 graden het 'zwarte goud' aanlegt.
oké, ik weet ook wel dat ik de indruk wek dat ik voor eigen parochie preek, maar ik vind jouw opmerking véél te kort door de bocht. Zeker voor iemand die zo vooruitstrevend meedenkt en meepraat in een sector waar het ook van innovatie's moet komen (camera's, telescoopgieken, brede onderwagens voor meer stabiliteit, stofbestrijding e.d.). Ook ik heb in het verleden als machinist zijde meegelopen in een asfaltploeg en in de huidige situatie kan het niet anders of je moet kort voor de balk zitten. Maar als ontwikkeling en techniek voortschrijden, zijn er wellicht ook andere situatie's mogelijk waaronder deze.
Kijk verder, denk verder.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
Mooi gesproken Bart.
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---
Re: Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
In principe ben ik met je eens dat dit soort concepten pure geldverspilling zijn, de klant koopt er niets voor. De fabrikant alleen naamsbekendheid.geertyke schreef:Allemaal leuk bedacht allemaal. Maar dit soort onzinnige uitvindingen vragen veel engineering tijd, engineeringskosten die uiteindelijk nooit haalbaar zijn en ook niet realistisch. Maar naar praktijkervaring van eindgebruikers luisteren om kleine dingen te verbeteren gebeurt gewoon niet door engineers!! Allemaal leuk dit soort projecten, goede ervaring van eindgebruikers levert veel meer informatie en innovatie op.
De enige die op dit gebied dat doen is Hitachi!!
De kosten moet je ook weer niet overschatten want ze hebben nog geen prototype gebouwd: Bij een computer render als deze, wordt de praktische uitvoerbaarheid en de produktiekosten volledig buiten beschouwing gelaten en richt men zich puur op een theoretisch concept. Maar daarom is het juist ook weer zo zinloos.
Aan de andere kant moet een fabrikant een gulden middenweg zoeken tussen gebruikers uit allerlei landen van over de hele wereld: het probleem met gebruikers is, dat het allemaal mensen zijn, en dat hun informatie op basis van goede ervaring, veelal behoorlijk tegenstrijdig is en soms zelfs constructief niet uitvoerbaar....
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
De kosten moet je ook weer niet overschatten want ze hebben nog geen prototype gebouwd: Bij een computer render als deze, wordt de praktische uitvoerbaarheid en de produktiekosten volledig buiten beschouwing gelaten en richt men zich puur op een theoretisch concept.
Dat ben ik met je eens. Maar vooruit kijken is in mijn ogen niet zinloos. Als men dit de afgelopen decennia niet had gedaan, dan was de techniek nooit op het punt geweest als waar zij nu was. In alle takken van 'sport'.
Dat is niet helemaal waar Geert-Yke, daarvoor beschikken verschillende fabrikanten over zogenaamde 'market reference groups' waarbij de dealers een behoorlijk stuk invloed kunnen uitoefenen op de ontwikkelaars. Maar dan is het vaak wel wat Sjanzo zegt...Maar naar praktijkervaring van eindgebruikers luisteren om kleine dingen te verbeteren gebeurt gewoon niet door engineers!! Allemaal leuk dit soort projecten, goede ervaring van eindgebruikers levert veel meer informatie en innovatie op.
Aan de andere kant moet een fabrikant een gulden middenweg zoeken tussen gebruikers uit allerlei landen van over de hele wereld: het probleem met gebruikers is, dat het allemaal mensen zijn, en dat hun informatie op basis van goede ervaring, veelal behoorlijk tegenstrijdig is en soms zelfs constructief niet uitvoerbaar....
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: Volvo FENIX asfaltafwerkmachine
Inderdaad, als men zich enkel op het verbeteren van bestaande concepten had gericht, hadden we nu nog met draadkranen gegraven, en met achteruit rijdende trekkers geladen...Bart schreef:Dat ben ik met je eens. Maar vooruit kijken is in mijn ogen niet zinloos. Als men dit de afgelopen decennia niet had gedaan, dan was de techniek nooit op het punt geweest als waar zij nu was. In alle takken van 'sport'.
Ford heeft ook ooit eens een concept gemaakt van de trekker van het jaar 2000, de trekker zou meer op een auto gaan lijken... Dat gedrocht had je in het jaar 2000 niet verkocht, en die tijd zal ook nooit komen... totaal geen zicht door de grote motorkap die over de voorwielen heen reikt, en een diepe zit in de kabine, zoals op een auto, is voor een arbeidsmachine ook uit den boze... In tegenstelling, tegenwoordig wil men ook de autos juist met een hoge zit zoals op een arbeidsmachine..
Als we terug kijken worden, bewijst het voortschrijden van de techniek, keer op keer de relatieve onzin van dit soort designstudies... alleen bij modegevoelige artikelen zoals handtasjes en sportautos zie je design elementen terugkomen in de serieproduktie...
Als je de markt wilt aftasten met je concept, kun je beter het huisje iets dichter bij de schuur laten. De afgelopen jaren zijn shovels en kranen qua concept weinig meer veranderd, omdat de concepten behoorlijk uitgerijpt zijn. Dat is een soort van evolutie die steeds langzamer gaat naarmate fabrikant en markt het meer en meer eens worden.