Volvo G 946

Post hier alles over de Volvo wegenbouwmachines.

Moderator: Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo G 946

Bericht door Bart »

Bert, je mist de koppelomvormer uit jouw voorgaande graders niet? Want dat is volgens mij de grootste gewenning, het doseren met het linker pedaal.

Inmiddels kan ik ook melden dat ik in Zweden met de G946 voorzien van SVAB-joystick besturing heb mogen draaien. (Y)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
schuiver
Forumlid
Berichten: 3015
Lid geworden op: di 5 sep, 2006 18:22
Locatie: fryslan

Re: Volvo G 946

Bericht door schuiver »

Ik denk dat koppelomvormer wel een gemis is vooral bij kleine klusjes. Bart is dat een beetje bevallen die joystick besturing, en zit er dan ook nog wel een gewoon stuurwiel in want , dat is een veel voorkomende klacht bij Cat dat er geen stuur meer in zit vooral bij transport. Trouwens wat Deere nu heeft is ook wel een mooi systeem vindt ik elke handel heeft nog steeds de zelfde functie hier nog even een link.

http://www.youtube.com/watch?v=VMJdLPQYnLg

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo G 946

Bericht door Bart »

Geert,

Een stuurwiel blijft in de Volvo machine. Ongeacht het een grader of laadschop betreft. Waarom? Simpel, bijvoorbeeld voor het rijden op hoge snelheden en in situaties waarin een (vreemde) machinist het niet vertrouwd of in paniek situaties.
Het John Deere systeem steekt ook goed in elkaar en kan qua bedieningspatroon 1 op 1 van de ouderwetse hendels worden overgenomen. Als je zoals ik bekend bent met graafmachines, steekt het SVAB-bedieningspatroon wel logisch inelkaar.

De bewegingen waren goed te controleren (secuur dus) en de armsteuen waaraan de joysticks gemonteerd zijn, zijn in alle richtingen verstelbaar. Het SVAB-systeem wordt momenteel alleen door Swecon Sweden opgebouwd en de ouderwetse bedieningshendels worden verwijderd, hetgeen het zicht ten goede komt.


Een kleine omschrijving wat de bediening betreft:

Inschakelen: Versnellingshendel dient in neutraal te staan.
Druk tegelijk de 2 binnenste knoppen op de joysticks in en een groene LED gaat op de linker joystick branden. Het systeem is ingeschakeld.
Aan de beide handgrepen in de cabine is een sensor gemonteerd welke werkt zoals de veiligheidshendel op graafmachines. Onderbreek je de straal van de sensor, dan valt de bediening uit.

Linkerhendel:
  • Achterover - voorover = Bladcilinder links heffen - Bladcilinder links zakken.
  • Links - Rechts = Bladrotatie linksom - Bladrotatie rechtsom.
  • Tuimelschakelaar voorop joystick = Stuurwielen links - rechts sturen.
  • Tuimelschakelaar achterop joystick = Graderchassis linksom - rechtsom knikken. Schakelaar vasthouden om te centreren en het centreren stopt automatisch als het graderchassis in 1 lijn staat.
Rechterhendel:
  • Achterover - voorover = Bladcilinder rechts heffen - Bladcilinder rechts zakken.
  • Links - Rechts = Sideshift, blad naar links - Sideshift, blad naar rechts.
  • Tuimelschakelaar voorop joystick = Snijhoek van het blad voorover - achterover verstellen.
  • Tuimelschakelaar achterop joystick = Stuurwielen in een verkanting linksom - rechtsom verstellen.
Er zitten nog meer drukknoppen op, deze zijn om functie's om te schakelen. Denk hierbij aan bediening van de ripper of het blad aan de voorzijde van de grader.

Nu ben ik geen ervaren gradermachinist zoals jullie dat zijn. Echter het eerste wat mij opviel is dat je (net als in een laadschop met CDC) niet meer voorovergebogen naar het stuur en de hendels gaat hangen, maar fijn rechtop met de rug tegen de leuning van de stoel blijft zitten. Ook is het mogelijk om via de GP-controllerbox het Cat bedieningspatroon of willigkeurig patroon op te slaan en deze kan een vreemde machinist dan kiezen. Net wat hij gewend is.

Onderstaand zie je een afbeelding van de SVAB-joystick.
Bijlagen
SVAB_Joystick.jpg
SVAB_Joystick.jpg (45.11 KiB) 3819 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Tijmen
Starter
Berichten: 321
Lid geworden op: do 2 feb, 2006 17:32
Locatie: Arnhem

Re: Volvo G 946

Bericht door Tijmen »

Deze OLVO ;) stond in Amsterdam maar dan in Montana USA!
Bijlagen
Herschaalde kopie van IMG_1019.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1019.jpg (145.54 KiB) 3725 keer bekeken

Gebruikersavatar
schuiver
Forumlid
Berichten: 3015
Lid geworden op: di 5 sep, 2006 18:22
Locatie: fryslan

Re: Volvo G 946

Bericht door schuiver »

He hebben ze spatborden ontdekt (Y),want die zie je daar bijna nooit lijkt de machine gelijk anders.

willem de grader
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 19:31
Locatie: dronten

Re: Volvo G 946

Bericht door willem de grader »

schuiver schreef:Ik denk dat koppelomvormer wel een gemis is vooral bij kleine klusjes. Bart is dat een beetje bevallen die joystick besturing, en zit er dan ook nog wel een gewoon stuurwiel in want , dat is een veel voorkomende klacht bij Cat dat er geen stuur meer in zit vooral bij transport. Trouwens wat Deere nu heeft is ook wel een mooi systeem vindt ik elke handel heeft nog steeds de zelfde functie hier nog even een link.

http://www.youtube.com/watch?v=VMJdLPQYnLg

Beste Schuiver voor "kleine" klusjes hebben de AWD-graders van Volvo de zogeheten creep-mode;hierbij wordt de aandrijving op het tandemstel uitgeschakeld en heb je dus alleen hydraulische aandrijving op de voorwielen(en dus een soort koppel omvormer effect).deze creep-mode gebruik ik veel bij het maken van bv. aanzetjes ed.

Gebruikersavatar
Martin Hilhorst
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 17:53
Locatie: Almere

Re: Volvo G 946

Bericht door Martin Hilhorst »

Nog een aantal foto's van de machine van Te Kloeze Bruyl.
Bijlagen
Foto 1
Foto 1
DSC00688-BorderMaker.jpg (196.61 KiB) 3283 keer bekeken
Als er maar een grijper aan zit.

Gebruikersavatar
Martin Hilhorst
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 17:53
Locatie: Almere

Re: Volvo G 946

Bericht door Martin Hilhorst »

De machine was bezig in het Pampushout te Almere.
Bijlagen
Foto 2
Foto 2
DSC00687-BorderMaker.jpg (196.9 KiB) 3284 keer bekeken
Als er maar een grijper aan zit.

Gebruikersavatar
Martin Hilhorst
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 17:53
Locatie: Almere

Re: Volvo G 946

Bericht door Martin Hilhorst »

Foto 3
Bijlagen
Foto 3
Foto 3
DSC00690-BorderMaker.jpg (195.49 KiB) 3284 keer bekeken
Als er maar een grijper aan zit.

Gebruikersavatar
Martin Hilhorst
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 17:53
Locatie: Almere

Re: Volvo G 946

Bericht door Martin Hilhorst »

Foto 4
Bijlagen
Foto 4
Foto 4
DSC00692-BorderMaker.jpg (188.59 KiB) 3283 keer bekeken
Als er maar een grijper aan zit.

Plaats reactie

Terug naar “Wegenbouwmachines”