Volvo G 946

Post hier alles over de Volvo wegenbouwmachines.

Moderator: Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Volvo G 946

Bericht door Bart »

Voor forumleden als Schuiver, Race Cees en Super Roel is grader alledaags. Ook ik heb ze wel gezien, maar nog nooit mee gedraaid. Vrijdag was het zover toen Volvo's G 946 demo-grader vanuit Eskilstuna aangevoerd werd in Emmeloord.

Ik kan zeggen, als je de graafmachine en laadschop gewent bent, dan is dit weer iets nieuws en zeker een uitdaging! Heel bijzonder, zo'n grader en veel mogelijkheden, want het blad kan letterlijk bijna alle kanten op verplaatst worden. De G 946 die hier op de foto staat is voorzien van de 'hoge' cabine, je kunt er dus rechtop in staan. De banden keuze is wat ongelukkig voor NL, maar dat komt omdat deze machine voornamelijk in Zweden draait en wel op gravel.

Enkele gegevens:
  • Motor: Volvo D7E
  • Netto motorvermogen: 145 – 175 kW (195 – 235 pk)
  • Motorvermogen in Low Range: 145 kW (195 pk)
  • Motorvermogen in Mid Range: 160 kW (215 pk)
  • Motorvermogen in High Range: 175 kW (235 pk)
  • Bedrijfsgewicht: 17.300 kg
  • Totale lengte: 9150 mm
  • Wielbasis: 6280 mm
  • Trekkracht op blad met 0.9 co-efficient: 14 925 kg*
  • Drukkracht op blad: 8 650 kg
    * All Wheel Drive ingeschakeld
Bijlagen
Volvo_G946_002.jpg
Volvo_G946_002.jpg (207.93 KiB) 4971 keer bekeken
Volvo_G946.jpg
Volvo_G946.jpg (225.61 KiB) 4971 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Super Roel
Starter
Berichten: 157
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 20:39
Locatie: Koedijk

Volvo G946

Bericht door Super Roel »

Op woensdag 3 September is er s,middags een demo met de G 946 voor gradermachinisten die door Kuiken zijn uitgenodigd , waaronder ikzelf .
Met vriendelijke groet ,Roel

Gebruikersavatar
schuiver
Forumlid
Berichten: 3015
Lid geworden op: di 5 sep, 2006 18:22
Locatie: fryslan

Bericht door schuiver »

is wel een mooie machine om te zien allen jammer dat de deuren niet voorzien zijn van een groot raam uit een stuk. met een groot raam heb je wat meer zit op het werk de champion die we hadden was aangepast .
Bijlagen
geert 348 k.JPG
geert 348 k.JPG (73.04 KiB) 4861 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Hier demonstreert Johan de draaicirkel en de aandrijving van de wielen van de grader. Dit laat men in Eskilstuna ook zien.
Bijlagen
VOLVO_G946_Aangedrevenwielen.jpg
VOLVO_G946_Aangedrevenwielen.jpg (198.71 KiB) 4791 keer bekeken
VOLVO_G946_Draaicirkel.jpg
VOLVO_G946_Draaicirkel.jpg (186.94 KiB) 4791 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Ook demonstreert men het verstellen van het blad. Dat wil zeggen, van normale horizontale positie tussen de wielen, naar buiten toe tot verticaal 90 graden gedraaid. In tussenliggende posities kun je met het blad (mouldboard) bijv. talud's profileren, maar daar kunnen de heren gradermachinisten wel meer over vertellen.
Bijlagen
Bladdraaien001.jpg
Bladdraaien001.jpg (190.22 KiB) 4782 keer bekeken
Bladdraaien002.jpg
Bladdraaien002.jpg (157.61 KiB) 4782 keer bekeken
Bladdraaien003.jpg
Bladdraaien003.jpg (189.59 KiB) 4782 keer bekeken
Bladdraaien004.jpg
Bladdraaien004.jpg (166.54 KiB) 4788 keer bekeken
Bladdraaien005.jpg
Bladdraaien005.jpg (179.74 KiB) 4791 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
schuiver
Forumlid
Berichten: 3015
Lid geworden op: di 5 sep, 2006 18:22
Locatie: fryslan

Bericht door schuiver »

bart heb je zelf ook nog de grader geprobeerd?

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Ja schuiver, ik heb de grader geprobeerd. Vooropgesteld dat ik nog NOOIT met een grader heb gewerkt en er dus geen ervaring mee heb. Het is een bijzondere machine, waarvoor ik voor de machinisten veel ontzag heb. Zeker als ik zie wat jij allemaal uitschuift en profileert 'op het oog & handje'.

Ik heb gepoogd een sloot te graderen, deze werd uiteindelijk een halve meter diep, liep niet helemaal recht, maar toch. Ook heb ik enkele baantjes gereden, teneinde een beetje te egaliseren.

Het koppelingspedaal bediend licht en stuurt de koppeling electronisch aan, doseren gaat makkelijk en hiermee kun je dus 'inchen'. Iets wat nodig is, omdat de grader niet over een koppelomvormer beschikt en de wielen dan neigen om door te slaan. Met een koppelomvormer gaat de grader net als een laadschop langzamer lopen, dat is hier niet het geval. Wisselen van rijrichting is kinderspel dankzij de 'shuttle-shift'. Zet de grader van vooruit naar achteruit en deze loopt soepel uit en schakelt soepel over. In de periode daartussen heb je alle tijd om het blad op te trekken.

Let wel, ik heb geen ervaring op de grader. Dus mijn oordeel zal wel niet helemaal bij jullie aansluiten. Wellicht dat Super Roel hier nog wat van kan zeggen, hij heeft er ook mee gedraaid.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

willem de grader
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 19:31
Locatie: dronten

sloot graven met grader

Bericht door willem de grader »

he Bart ik heb een tijdje geleden bij het onderwerp volvo graders foto's gezet van een sloot die ik heb gemaakt met een champion grader.deze foto is helaas verwijderd van het forum maar er staat nog wel een foto van de champion met het blad buiten de machine..

heb destijds bij de landmacht de opleiding op de grader gedaan en daar leerden ze je de echte basis van het werken met de grader,zoals het maken van afwatering slootjes en het afwerken van taluds.

helaas kan dit in de 'burger maatschappij' niet worden uitgevoerd omdat het praktisch gezien te veel tijd kost en gps palen danwel lasermasten en sensoren van de 3d systemen snel in de weg zitten,maar een strak eind resultaat geeft het zeker!

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Dat gaven de heren van Volvo ook toe: Een grader is flexibel, maar zodra er GPS of laser masten op de hoeken van het blad geplaatst zijn, is het uitkijken geblazen bij het kantelen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

willem de grader
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 14 aug, 2007 19:31
Locatie: dronten

Bericht door willem de grader »

yep en de rotatie sensor vindt het ook niet echt fijn..
Daar komt nog bij dat de gemiddelde grader in nederland lekker brede banden heeft die het "uitgeschoven"slootje achter je kont aan weer kapot rijd haha.

Plaats reactie

Terug naar “Wegenbouwmachines”