Asfaltmenginstallatie

Post hier de algemene zaken over wegenwerken, en de wegenbouwbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Zoals je hier kan zien, als er een klein lekje zit in je systeem, en omdat er in de grote schone boven ruimte een lucht snelheids val aanwezig is, zal er hierdoor ook een gedeelte stof vallen wat de filters rondom het lek zal gaan vullen, en een probleem geeft bij het nutige filteroppervlak, maar ook de ,,gevulde"filters zijn niet meer te handelen.
Om deze reden kies ik voor een horizontale opstelling.
Maar misschien hebben andere Forumers een betere ervaring hier in.
Groetjes Rinus
Bijlagen
Het verticale systeem
Het verticale systeem
2_Flachschlauchfilter_element_vertikaler%20Einbau_gb.jpg (103.17 KiB) 3923 keer bekeken
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Bart »

Rinus,

Bij toeval kwam ik deze site tegen van TME uit Zwolle. Er staat aardig wat informatie op en leek mij wel een interessante toevoeging voor dit topic.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Catman uut Dalfsen
Forumlid
Berichten: 1086
Lid geworden op: za 31 mar, 2007 17:55
Locatie: dalfsen
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Catman uut Dalfsen »

Dit is de site van Tosec.

Deze mensen hebben alle bunkers, transportbanden, silo's , bitumentanks enz gemaakt bij de MIO in Hasselt (Schagen infra). De foto's met de bunkers in de groene kleur zijn dan ook genomen bij Schagen op het terrein.
Only a cat understand my!

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Bedankt voor bovenstaande reacties, ik heb met veel belangstelling de site door zitten spitten.
Ik vind het een mooie duidelijke site die gemakkelijk leest, mooi foto’s die goed en duidelijk voor zich zelf spreken.
Eigenlijk had ik beter hier naar toe kunnen verwijzen in plaats van mijn verhaal te schrijven,
Hoewel het mij opviel dat er gesproken wordt van,,jaren lange ervaring”en ik het bedrijf niet kende, of zijn er mensen vanuit andere bedrijven over gestapt naar TME.
Ik zie op de foto’s wel bekende constructies, die mij in het verleden wel aangeboden zijn door een vertegenwoordiger met jaren lange ervaring, het zou zo maar kunnen.
Ook TME erkent de moeilijkheid van een goede droogtrommel, die zij samen met de klant willen bouwen, maar een klant is geen constructeur, wat wel aangeeft hoe moeilijk het droog gedrag van een droogtrommel te voorspellen is.
Maar al bij al een mooie frisse site met veel informatie.

Ondanks deze site zijn jullie nog niet van mij af hoor, omdat dit een site is van een producent, en ik schrijf uit mijn ervaring als een,,eigenwijze” :? gebruiker, en die hebben soms verschillende ideeën.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door daf3600 »

Tosec was volgens mij vroeger Hutten metaal.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Bart »

Niet Hutten Metaal, maar Metaalbedrijf Hullen, zie http://www.tme.nl/over-ons/tollenaar-groep/
Tosec voert plaatbewerking en laswerkwerk uit, TME doet de engineering en machinebouw, goed samenwerken dus.

Rinus, schrijf maar mooi door. (Y)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door daf3600 »

Excuses, Die bedoel ik ook. Hutten zit in Beerzerveld, en Hullen in Spoolde (Zwolle).

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Ja jongens ik denk dat we moeten gaan recyclen.
Willen we nog wat verdienen op de dag van vandaag, moeten we met de concurrentie mee en liefst voorop lopen.

Ik kan mij nog herinneren dat het allemaal begon met het koud invoeren van freesmateriaal via een bijgebouwde transportband, die aangestuurd werd als extra component in de weegbak. Gewoon koud (dikwijls nat) en dan tot 10%. Nou, de temperatuur die haalde je wel met het oververhitten van je basis materiaal. Howel... je stookte alles naar de Gloria.
Want de installatie was er niet voor gebouwd, dus de trommel, de zeven, alles ging sneller stuk en verslijten.

Maar de calculatie dacht er anders over. Geen probleem, dan gaan we rekenen met 25%. Hè, hèwat een rotzooi, want je kreeg steeds meer water te verdampen in de menger en dat in pieken van enkele seconde. Als je 2 ton mengt met 25% hergebruik met 4% vocht dan zit je zo 15 tot 20 liter water te verdampen. Ik dacht dat je daar zo ongeveer 20 á 30 m³ waterdamp uit krijgt, dat je even moet afzuigen in die korte tijd. Dus daarom snel even een dikke buis gemaakt van de menger naar de warme ladder, want dat was mijn expansietank, en werd al afgezogen naar het filter.

Maar die buis slibte dicht van het vocht en condensatie, de pieken verstoorde het weegproces, de brander in de trommel ging raar doen, kortom een ellende. Maar het recyclen was niet meer te stoppen, hergebruik van duurzame mineralen werd het credo. De bitumen werd steeds duurder, er kwamen energie besparingsprogramma’s, enz.

De eerste recycling wat ik mij herinner, was het asfalt opweken met stoom. Die installatie stond waar nu knooppunt Ridderstar is, wij noemde dat in die tijd bij 'van Kekem'. Datwas een chauffeurs restaurant en daar was opslag ruimte en heeft Heijmans er een proeftuin gehad. Wat er met product gebuurde, weet ik niet meer.

Wat ook een bijzonder experiment was, was de magnetron opwarmer van de KWS en die stond in de Spaanse polder.
Het nadeel hiervan was dat je hier geen nieuw materiaal bij konden mengen om het naar de 'eisen RWS' op te waarderen. Maar deze heeft toch een aantal jaren gestaan en gewerkt.

In diezelfde tijd werd er internationaal al geëxperimenteerd met paralleltrommels in allerlei vormen.
De Amerikanen werkten met de 'dubbel barrel', maar ik dacht dat hier in Europa eigenlijk alleen maar met de (nu bekende) paralleltrommel werd geëxperimenteerd. Dat kwam ook door de steeds hogere eisen die aan de uitstoot van de schoorsteen werden gesteld. De emissienorm werd gesteld, de NER, oftewel de Nederlandse Emissie Norm. Die bepaalde dat de zogenaamde 'zwarte trommel gassen' moesten worden na verbrand in de witte trommel. Oftewel de afgezogen gassen van de zwarte trommel moesten worden ingevoerd via de branderzijde van de witte trommel.

En toen kwam bijv. de Alfelder installatie in de problemen met het mooie gietijzeren branderfront, daar maak je zo maar geen gat in om er een luchtinlaat bij in te bouwen. Maar er waren meer problemen. De zwarte gassen hadden een negatieve werking op de brander van de witte trommel, dus eigenlijk wilde iedereen wel graag rechtstreeks naar het filter. Maar pas op, want die zwarte trommelgassen brachten ook bitumen resten en allerlei andere vettigheid mee en dat kleefde weer op je filterdoeken.

In de praktijk was het zo als je een gas gestookte zwarte trommel hebt, moet je regelmatig de afzuiger van dit systeem schoonmaken, omdat die waaier aanlaad van het bitumen stof. Als je met een olie gestookte brander werkt, heb je daar veel minder last van, dus ik denk dat er altijd wel een heel klein beetje onverbrande brandstof mee afgezogen wordt dat dan het bitumenstof op de waaier weer oplost.

Zoals je inmiddels begrijpt is het een moeilijke zaak om de goede beslissing te nemen bij aankoop van een paralleltrommel.
De meeste mij bekende hebben gewoon de brander rechtstreeks in de trommel, om het recyclemateriaal op te warmen.
Daarom word door de gerenommeerde fabriekanten gesteld dat je met een aanvang vochtigheid moet beginnen van 2% en dit is gewoon om de bitumenfilm op je materiaal te beschermen tegen te hoge directe temperaturen. Als je namelijk vocht verdampt, ben je ook uit het grootste hitte gebied en heeft het materiaal al een behoorlijke warmte op genomen.
Wel blijven opletten, want als je te hoge temperatuur haalt, kan je trommel zo maar in de fik vliegen en dan gaat je afzuiger krom trekken.

Nee, een indirecte gestookte trommel draait dan toch wel rustiger. Je hebt niet zulke hoge temperaturen in de trommel, wat ook weer ten goede komt aan de bitumen veroudering. En je hebt niet die 2% vocht nodig om je bitumen te beschermen. Maar je bent dan weer wel een extra ventilator voor lucht circuleren en die vraagt ook zijn investering en onderhoud.

Verder is het verstandig om met je recyclemateriaal koud naar boven te gaan en dan warm in vrije val verder het proces in, soms als extra component in de mineralen weegbak of via een extra weegbak, waardoor je sneller kunt draaien. Zorg wel voor een ruim filteroppervlak, want je hebt wel te maken met twee branders en een veel grotere installatie met meer luchtlekken en dat moet je allemaal afzuigen en via het filter afvoeren.

Ik vind het weer genoeg geweest voor vandaag.

De groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door daf3600 »

Hoi Rinus, Hulde!

Je kunt wel een boek gaan schrijven, zo makkelijk leest het weg!

Catman uut Dalfsen
Forumlid
Berichten: 1086
Lid geworden op: za 31 mar, 2007 17:55
Locatie: dalfsen
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Catman uut Dalfsen »

Op dit moment draait MIO (Schagen) in Hasselt (ov) met 50% recycling!!
ook is er een mogelijkheid om dakleer in de vorm van korrels te recycelen omdat daar ook bytumen in zitten
Only a cat understand my!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”