Asfaltmenginstallatie

Post hier de algemene zaken over wegenwerken, en de wegenbouwbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Daantje
Forumlid
Berichten: 1503
Lid geworden op: vr 20 mar, 2009 20:31

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Daantje »

hoe kun je dat dakleer recyclen? ik hoorde dat de koeling het struikelblok is

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Ik vind het erg fijn dat er reacties en vragen komen, maar ik ben gestopt met werken toen het dakleer hergebruik nog maar net in een experimenteel stadium was.
Wel ben ik toen gaan kijken en horen bij collega’s wat de ervaringen waren, maar als ik dan een doseur zie staan waar de graspollen in groeien probeerde ik voor mij de boot af te houden.
Jullie moeten niet vergeten dat ik dit onderwerp ben gestart om ervaringen en uit te wisselen tussen geïnteresseerde op dit topic.
Dus hoop ik reacties te krijgen van mensen die recente ervaring hebben op het gebied van asfaltproductie, met de huidige technieken, alles wat hier bij komt kijken.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

ik denk dat we asfaltinstallatie aardig kompleet hebben.

Wel nog even een paar bitumentanks erbij plaatsen.

Het liefste had ik tanks waar je minstens een flinke vracht in kon pompen, maar dat is tegenwoordig al normaal. En het worden tegenwoordig meestal staande tanks met elektrische verwarming, ook het lossen van de vrachtwagen gebeurt niet meer onder luchtdruk in de wagen. Dat is allemaal anders geworden. De bitumen wordt uit de wagen gepompt door de pomp van de installatie, dat is natuurlijk veel beter.

Maar ik denk dat er nog wel bitumentanks zijn met een centrale verwarmingsunit en verwarmingsolie.
Het oude bekende systeem, maar toch wel een beetje zorgzaam. Je moet dan een lekbak onder de bitumentanks hebben en die regent vol en als je er een regenafvoer in maakt dan is je bak niet meer volgens de eisen. Deze grote bak heb je nodig, omdat de verwarmingsolie milieu belastend is, niet de bitumen.

En een gevaar voor een lek in je verwarmingsolie systeem is altijd aanwezig.
Als je bijvoorbeeld een reparatie uitvoert en niet heel alert bent op water insluiting, dan ben je echt de sigaar. Omdat water zwaarder is dan olie gaat het onder in het systeem staan en bij 100. °c kookt water, dat dan een flinke stoombel geeft en dan de verwarmingsolie uit je systeem drukt via de overloop. Dan kan je alleen maar de verwarming afzetten, maar je moet wel naar de 170 °C, dus hoe lost je het probleem op? Ik denk alleen maar door alle olie te verversen.

Laat nooit een vat met thermo olie buiten staan.
Door de temperatuurwisselingen zuigt het vat water naar binnen en je leed is niet te overzien, ook als je componenten moet vervangen, wees er 100% zeker van dat alles water vrij is. Om bovenstaande redenen ga ik voor een elektrische verwarming, toch zeker met de huidige isolatie technieken.

Dan hebben we nog de vulstof silo’s, maar ach... dat is niet zo moeilijk.
Met wat aandacht voor droge lucht om de vulstof in beweging te krijgen valt het allemaal wel mee. Een goede niveau signalering is tegenwoordig niet zo’n probleem, dus de filters hoeven er niet uit geblazen te worden. Alleen als je met kalk vulstof werkt moet je deze liever niet te lang bewaren, want dat wil nog wel eens gaan klonteren en dan moet je het maar klein zien te maken om het uit de silo krijgen.

Zo, ik denk dat we een redelijke complete installatie hebben gebouwd.

Maar wat maken we er allemaal mee? Alleen maar GAB? Écht niet, dat was 50 jaar geleden.
Toen hadden we 'heidezand' met rivierzand en wat grind. Er kwamen al snel meer soorten en maten van grind en steenslag bij en ook brekerzand werd gebruikt. Even tussendoor, op een dag tijdens het draaien stond ik te smeren bij de vulstofwormen. Er volgde een klap, niet normaal! Dus ik ging kijken wat het was, niks alleen de trommeluitloop was weg en het warme materiaal liep zo op de grond. Dus ik zwaaien naar de menger om te stoppen en verder te kijken, de warme ladder was kompleet uit zijn verband, van onder tot boven. Ook kwamen er mensen vanuit de buurt kijken wat er was gebeurd en die hadden stukken plaat boven de schoorsteen uit zien vliegen, het was echt heftig. Op de zeef lagen nog kleine stukjes staal en ander metaal, maar voor de commandowagen lag een scherf ter grote van een liter fles, toen werd het duidelijk.

Wij hadden een granaat uit de 2e wereld oorlog mee gekregen met het heidezand en die was lekker opgewarmd in de trommel en zijn neus gestoten op de temperatuur voeler en boem! Ik heb daarna nog geruime tijd van schrik op de wc gezeten.

Maar we draaien gewoon door, we gaan Fixtone maken, want buiten GAB, DAB in verschillende maten draaien we ook voor de Zeeuwse dijken. Fixtone was een patent van de Butimarin en moest in twee fasen gemengd worden. Eerst zand, vulstof met bitumen inwegen en mengen, daarna kalksteen van 16 / 40 inwegen en in de tweede fase mengen met het bitumen mortel. Dat was dus allemaal met de hand, want deze volgorde kon onze automaat niet aan. Dat was trouwens een klepperkast met relais en telefooncentrale componenten en volgorde relais. Je werd er niet altijd blij van, omdat er nogal eens storing in zat. Maar goed ook voor die werken draaiden we gietasfalt, dat weer in een aparte voorraad silo werd gestort en met roerketels vervoerd. Alleen de mineraal temperatuur moest zo hoog zijn dat die buiten het meet bereik van de meter viel. Dat hadden we in de vingers gekregen door naar de trommel lengte te kijken en zo werd overal wat op gevonden.

Maar toen kregen we nog een nieuwtje, ja wij hadden ervaring in experimenteren, we moesten KGO gaan draaien. Wat was dat nu weer? Hierover het volgende.

KGO staat voor Karl Gunhard Olsun en die heer had ontdekt dat als je eerst steenslag met bitumen mengt en daarna je zand en vulstof toevoegt, je met minder bitumen toch je verdichting kon halen. Hij had hier patent op en moest betaald worden als zijn systeem werd gebruikt.
Maar ook deze mengvolgorde was alleen maar met de hand te maken... balen dus. Hoewel het effect van mengen echt groot verschil geeft. Maar de spelregels van RWS met de EISEN RWS in die tijd het blauwe boekje, dat was de wet en die betaalde niet wat jij bespaarde, dus niet.

Ook in de eisen RWS stond dat er alleen materiaal gebruikt mocht worden van Nederlandse oorsprong.
Dus Limburg werd uitgehold en kreeg steeds meer recreatieplassen. Daar werd niet mee gesjoemeld, alles werd geleverd met 'bewijs van oorsprong' dus je kon in die tijd niet zoveel ondernemen met hergebruik van bouwstoffen.
Je liep vast op je bewijs van oorsprong en ik weet dat is geprobeerd in begin van 1992 om bitumen uit het dakleer te halen, maar dat werd afgekapt op de eisen 'bewijs van oorsprong'. Hoe het nu is geregeld dat weet ik niet, er is natuurlijk veel veranderd in de jaren.

Ik zou het heel fijn vinden als er forumers zijn die dit verhaal verder naar de tegenwoordige tijd kunnen schrijven, zodat we allemaal weer inzicht krijgen hoe het er nu aan toe gaat bij de asfalt productie.

Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Het is onvoorstelbaar na ruim 40 jaar vind je het verhaal nog terug.
http://www.thuisinbrabant.nl/object/fil ... .nl_298276
Groetjes Rinus
Bijlagen
Hier zie het formaat van de granaat in mijn hand.
Hier zie het formaat van de granaat in mijn hand.
K03930.jpg (8.13 KiB) 3708 keer bekeken
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Bart »

Rinus,

Onlangs zag ik bij een asfaltcentrale dat al het gebroken en gezeefde freesasfalt opgeslagen werd in vakken met een overkapping. Dat scheelde weer in de stookkosten, omdat het ook droog in de doseurs wordt gelost (wel het materiaal wel droog naar binnen rijden).
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Ja dat klopt Bart, maar de discusie over de balans, wat is het goedkoopste, overkappen met de investering hier van, of het vocht acsepteren om te drogen.
De brandstofprijs zal dit in de toekomst gaan bepalen, met natuurlijk nog veel meer factoren.
Ik heb vroeger daar ook onderzoek naar gedaan, en toen bleek dat er in juli en augustus het de meeste regen viel, maar ook de minste tonnen werden gedraait, dus al deze factoren spelen mee.
Dit was toen voor de witte mineralen, voor de tijd van hergebruik, maar de sommen zijn gelijk.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Peter_S »

Bart schreef:Rinus,

Onlangs zag ik bij een asfaltcentrale dat al het gebroken en gezeefde freesasfalt opgeslagen werd in vakken met een overkapping. Dat scheelde weer in de stookkosten, omdat het ook droog in de doseurs wordt gelost (wel het materiaal wel droog naar binnen rijden).
Droog naar binnen rijden zal niet zo moeilijk zijn dunkt me Bart. Op de weg moet je lading immers toch afdekken want niemand wil dat spul op zijn voorruit/auto hebben als je achter een vrachtauto met freesasfalt aan rijdt.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Bart »

Het gaat niet om het wegtransport, het gaat om het load-and-carry werk dat verricht moet worden tussen zeef en opslag. De rij-afstand is daar vrij groot en als het flink regent dan heb je wel een probleem Peter. Onder de kap gaat het vocht er niet uit en moet je in de centrale weer stoken. Aldus de molenbaas en hetgeen ik zelf heb gezien.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Zoals ik hierboven al aangaf, speelt dit natuurlijk al net zolang als er asfalt geproduceerd wordt.
In de zeventiger jaren heb ik er toen veel tijd aan besteedt en toen kostte de brandstof (gas in dit geval) aanmerkelijk minder dan nu. Maar het probleem zit hem er in hoe kun je dit beïnvloeden, bij recyclemateriaal is het een kwestie van droog houden, bij het frezen (warm, wat niet meer mag) of koud wordt er zoveel energie ingestopt, wat zich omzet in warmte, dat het nagenoeg droog van de weg komt. Maar bij nieuw materiaal is het een kwestie van overkappen en uit laten zakken, vooral zand wat veel vocht mee kan brengen, tot wel 6 á 7% afhankelijk van de fijnheid.

Maar de nieuwe aanvoer komt altijd boven op de oude voorraad, dus dat water zakt door de uitgezakte voorraad omlaag, waardoor het de complete voorraad nat maakt. De laadschopmachinist is de bepalende factor hierin, die moet de onderste meter van de stock laten zitten en aan de zijkant op een hoop zetten om het te laten uitzakken.

En overkappen, daar spelen zoveel factoren in mee. 40 jaar geleden was het al moeilijk de werkelijke winst hiervan te bepalen. Nu het gas veel duurder is, is ook de investering verveelvoudigt en zo zal het wel blijven.
Toen draaiden we 30,000 ton per jaar en noemde we 'het zwarte goud'. :) Nu is dit tien keer zoveel en de aannemer krijgt de exploitatie van de installatie niet rond. :?

Het opwarmen van de mineralen, na de uitdroogzone in de trommel, kost ook nogal wat aan energie en is bijna niet te beïnvloeden. Nieuwe mineralen blijf je nodig houden om het recyclemateriaal op de juiste gradering te brengen en op de juiste temperatuur. Omdat recycle asfalt maar opgewarmd mag worden tot de 'blue smog' grens van ±130°c, blijf je nieuw materiaal nodig hebben om de ontbrekende 30°c er bij in te brengen.

Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door rapier »

Wat er beschreven word klopt precies. Molenbaas heeft een hekel aan water in het materiaal.
Ik heb 2 jaar materiaal staan lossen bij de molen Stedendriehoek te Deventer. (nog altijd jammer dat de concurrent het goedkoper kon)
Een keer kwam er bovenRijn grind binnen (morraine) en gebroken op maat.
Dus droog aan boord van het schip. (ook grauwacke kon verschrikkelijk stuiven)
Bij elke grijper die ik in de trechter gooide zag je mekaar niet meer staan van het stof.
Ook aan het eind van de lopende band was het 1 grote stofwolk.
Wat doe ik met me brutale kop, Ik gooi een paar grijpers water in de bult onder in het schip.
Dat ging maar even goed totdat Bernard de molenbaas het zag :? Ik kon haast vertrekken.
Na die tijd loste je dit materiaal met een emmer water op de treeplank en een natte lap om je kop om geen last te hebben van het stof.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”