Over kleef gesproken

Post hier de algemene zaken over wegenwerken, en de wegenbouwbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Vetpot »

TFD schreef:Morgen gaan wij hier 2 nieuwe kleefwagens calibreren. Computers ? dat gaat iets te gek voor mijn lokale broeders. Elke 2500m2 meten we hier, al decennia gewoon een kwestie van routine op meeste grotere werken in Afrika en het Midden Oosten. En wij mengen alle kleef zelf.
Mengen jullie de bitumen met water of verdunnen jullie de bitumen met een verdampbaar olie product.
In Mozambique gebruikten wij MC 30 , wat eigenlijk een verdunde bitumen was.
Veel plezier in Afrika.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

piktjetoe
Forumlid
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 20:48
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Over kleef gesproken

Bericht door piktjetoe »

Rinus, ik heb over het algemeen geen problemen met de kleef, wij gebruiken EsHa.
Hoe het met andere merken is heb ik geen ervaringen mee, misschien andere medeforummers dat weten.
Alleen als er gemodificeerde emulsie verspoten moet worden moet je er nog voorzichtiger mee omgaan.
Kleef moet je goed en netjes behandelen, anders kraakt het al in je systeem, met als gevolg dat je brokken slierten of andere narigheid in je leidingen krijgt.
Lekker op temperatuur houden, zelf altijd rond de 60 graden, en minimaal rondcirculeren.
Met de sandpiperpompen van burtec heb je er niet echt last van, maar als je de Breining of schäfer met de tandradpompen, moet je wel goed mee oppassen.
En daar heben we tijdens een cursus bij Latexfalt (een leuke en mooie cursus was dat toen, samen met Wub :D ) hebben ze het gedemonstreerd met een tandradpompje wat er dan met je kleef gebeurd.
Ook lieten ze zien wat het gevolg van diesel toevoegen was.

Mijn motto is, ga met gevoel met je product om.
Kleef is meer dan een rommeltje die er even tussen moet.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Vetpot »

Ik denk Klaas dat de meeste het wel zijn gaan inzien dat, kleef en de verwerking hiervan, veel vakmanschap vraagt.
En aangezien het aan de basis staat van de asfalt verwerking, moet je hier geen oponthoud hebben, omdat anders je hele productie stilstaat.
Wat mij ook opvalt, is dat er dus nu ook wel cursussen gegeven worden, hoe er mee om te gaan.
Ik vind dit een goede zaak, goede voorlichting, scholing geeft vertrouwen in elkaar, en leert elkaar problemen kennen.
Als ik zie dat jullie al zo lang spuiten, betekent ook dat het gewaardeerd wordt, en dat is ook belangrijk.
Nog veel plezier met je werk.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

TFD
Starter
Berichten: 182
Lid geworden op: do 29 sep, 2005 18:18
Locatie: Riyadh Saudi Arabia

Re: Over kleef gesproken

Bericht door TFD »

Vetpot schreef: Mengen jullie de bitumen met water of verdunnen jullie de bitumen met een verdampbaar olie product.
In Mozambique gebruikten wij MC 30 , wat eigenlijk een verdunde bitumen was.
Veel plezier in Afrika.
MC-30 op dit project die dienst doet als curing compound op de cement stabilisatie.

Gebruikersavatar
Wup
Starter
Berichten: 265
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:41
Locatie: Bleskensgraaf
Contacteer:

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Wup »

piktjetoe schreef:Rinus, ik heb over het algemeen geen problemen met de kleef, wij gebruiken EsHa.
Hoe het met andere merken is heb ik geen ervaringen mee, misschien andere medeforummers dat weten.
Alleen als er gemodificeerde emulsie verspoten moet worden moet je er nog voorzichtiger mee omgaan.
Kleef moet je goed en netjes behandelen, anders kraakt het al in je systeem, met als gevolg dat je brokken slierten of andere narigheid in je leidingen krijgt.
Lekker op temperatuur houden, zelf altijd rond de 60 graden, en minimaal rondcirculeren.
Met de sandpiperpompen van burtec heb je er niet echt last van, maar als je de Breining of schäfer met de tandradpompen, moet je wel goed mee oppassen.
En daar heben we tijdens een cursus bij Latexfalt (een leuke en mooie cursus was dat toen, samen met Wub :D ) hebben ze het gedemonstreerd met een tandradpompje wat er dan met je kleef gebeurd.
Ook lieten ze zien wat het gevolg van diesel toevoegen was.

Mijn motto is, ga met gevoel met je product om.
Kleef is meer dan een rommeltje die er even tussen moet.
Mee eens!
Heb met Esha ook geen problemen en de keer dat ik gemodificeerde kleef(EM60) moest spuiten ging het ook vlekkeloos. Idd wel voorzichtig zijn.
Die cursus was wel leerzaam en heb goede en minder goede vrienden gezien en gesproken.. :evil: Kan er nog nijdig om worden Klaas.
Ik ben erg tevreden met het product wat ik mag verwerken en ook de omgang met de verschillende mensen van de leverancier is erg aangenaam.
Het zou niet eerlijk zijn om maar 1 kant van de medaille te belichten.
Ik heb in het verleden wel eens problemen gehad met de kleef. Er zat toen diesel bij door een miscommunicatie tussen m'n collega en mij. Dat was de oorzaak van de problemen, dacht men. Maar na verschillende keren stomen en 'vers' laden bleven de problemen. Dit is toen langzamerhand verdwenen, en nooit geweten wat nou de precieze oorzaak was. Dit is toen ook uitgebreid besproken op BMF wat me nog wat problemen heeft gegeven.. :mrgreen:
Kennis van zaken is van belang om problemen te voorkomen. Als ik een vreemd product moet verwerken, probeer ik altijd meer info te krijgen over het product.
Ik heb van die problemen wel geleerd. Vertrouw op je eigen oordeel en wees zuinig en verstandig met je product!
Wel lekker blijven plakken he?

Gebruikersavatar
Rinse
Forumlid
Berichten: 6425
Lid geworden op: vr 3 jun, 2005 20:18
Locatie: Hippolytushoef

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Rinse »

Interessant topic is dit zo met al die verhalen van de bmf teermannen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wup
Starter
Berichten: 265
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:41
Locatie: Bleskensgraaf
Contacteer:

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Wup »

Rinse schreef:Interessant topic is dit zo met al die verhalen van de bmf teermannen :mrgreen:
Het is fijn om te kunnen vertellen over je vak, want dat is het. Ik citeer m'n gewaardeerde collegaspuiter: ' Het is meer dan een rommeltje dat er tussen moet'
We hebben het nu veel gehad over de verwerking van kleef, maar het produceren ervan is ook een vak apart.
Denk er maar eens over na: Een aardolieproduct oplossen in water..
Een leuke anekdote:

Een man vroeg mij een keer wat dat voor een goedje was wat ik op de weg spoot. Nu is dat op zichzelf niet zo'n rare vraag, want die krijg ik regelmatig.
Maar toen ik hem bloedserieus vertelde dat het een emulsie was op waterbasis, dus bitumen opgelost in water, keek die man me aan zo van: 'Die gozer is niet goed hoor'
Hij zei niks en liep gelijk weg. Hij dacht dat ik hem in de zeik nam! :?

Een bitumen krijg je nooit opgelost in water zonder toevoegingen. Het zou zich na loop van tijd weer scheiden van elkaar. De emulsie zou ontbinden.
Een kleef moet dus zo stabiel worden gemaakt dat het een emulsie blijft, dat je het langere tijd op kan slaan zonder dat dat kwaliteitsverlies betekent, de kleef moet snel omslaan maar ook niet te snel want dan slaat hij om in de tank en moet het hele jaar verwerkt kunnen worden.
Daarnaast moeten zaken zoals hechting voor langere tijd, zeker met de huidige garantiebestekken, ook onder controle zijn.
Het is dus een constante ontwikkeling van de fabrikant waarbij de feedback van ons als verwerkers zéér belangrijk is.
Wel lekker blijven plakken he?

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Vetpot »

Die feedback komt goed het is zo Kerstmis :D

Goed idee Wup want de productie van kleef was voor mij altijd top geheim.
Waarschijnlijk omdat het voor de producent ook veel gokken was.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Vetpot »

TFD schreef:
Vetpot schreef: Mengen jullie de bitumen met water of verdunnen jullie de bitumen met een verdampbaar olie product.
In Mozambique gebruikten wij MC 30 , wat eigenlijk een verdunde bitumen was.
Veel plezier in Afrika.
MC-30 op dit project die dienst doet als curing compound op de cement stabilisatie.
Ja jij hebt gelijk dat was toen bij ons ook zo, wij hadden de bitumen producten uit Zuid Afrika, en wij hadden 80/100
Voor tweelaags oppervlakte behandeling.
De steenslag kwam uit Zimbabwe maar daar hadden wij hechting problemen mee, met een hecht verbeteraar wetd dit opgelost.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
renetje
Forumlid
Berichten: 2253
Lid geworden op: vr 10 nov, 2006 21:35
Locatie: tuitjenhorny

Re: Over kleef gesproken

Bericht door renetje »

Vetpot schreef:Daar kon je met een handliertje het vat ophijsen, en dan openen en omrollen, alleen als de dop er af moest in de zomer, en het vat stond onder druk van de warme zon, dan zat je gelijk onder de kleef.
Het gevolg dat de dop in de tank viel, en 'swinters de motor er af het hele ding in de fik ondersteboven draaien en uitstoken, en de doppen opzoeken.
Toen liep de spuitwagen machinist nog in een oliepak achter de ''kar'' die meestal door een wals werd getrokken.
Maar dat weet jullie "Opa toch nog wel"
Groetjes Rinus
nou ze worden schaars hoor rinus,
er stond er aldoor èèn op de werf in zaandam,ik dacht,ik zal........je raad het al foetsie (C)
maar afgelopen week was ik even bij onze collega`s in scharwoude en daar stond er nog èèn
alleen het handliertje zit er niet meer op,maar het is wel een "kremer"
sorry voor de mindere foto,maar het weer was ok nie best ;E
gr renetje
Bijlagen
20121123_105736-border.jpg
20121123_105736-border.jpg (132.46 KiB) 3439 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”