Over kleef gesproken

Post hier de algemene zaken over wegenwerken, en de wegenbouwbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Vetpot »

Het zal net zo zijn als in iedere branche, we proberen altijd de slimste te zijn en de schuld naar de tegenpartij te schuiven.
Ik bedoel hiermee de controle, en ik lees het al, het is een kwestie van sneller of langzamer rijden en je beïnvloedt het resultaat al.
Te dun spuiten is er een van, want dan zou dus volgende laag los komen te liggen van de onderlaag, of zie ik het verkeerd?
Maar als je nu ongeveer 30% te dik moet spuiten en de volgende laag gaat schuiven of opribbelen zoals vroeger voor het stoplicht, wie heeft het dan gedaan.
De aannemer wordt verantwoordelijk gehouden door de opdrachtgever, maar die wil heel graag zeggen hoe het moet gebeuren.
Alleen met de huidige garantie verantwoordelijkheid van de aannemer krijg je dikwijls een padstelling, wat menig aannemer ten gronde richt.

Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
derk jan palm
Starter
Berichten: 792
Lid geworden op: zo 19 aug, 2007 18:36
Locatie: oene

Re: Over kleef gesproken

Bericht door derk jan palm »

Over dun kleven gesproken: Jaren geleden vroeg een asfalt uitvoerder aan onze kleef baas wil je dat stuk even dun kleven.

Zijn gortdroge antwoord daarop luide: Die hek vandage niet bie mie. (die heb ik vandaag niet bij me) :D (Y)
we move mountains

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Bart »

:D Jaja!
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Wup
Starter
Berichten: 265
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:41
Locatie: Bleskensgraaf
Contacteer:

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Wup »

derk jan palm schreef:Over dun kleven gesproken: Jaren geleden vroeg een asfalt uitvoerder aan onze kleef baas wil je dat stuk even dun kleven.

Zijn gortdroge antwoord daarop luide: Die hek vandage niet bie mie. (die heb ik vandaag niet bij me) :D (Y)

Die neem ik mee!! :)
Wel lekker blijven plakken he?

Gebruikersavatar
Wup
Starter
Berichten: 265
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:41
Locatie: Bleskensgraaf
Contacteer:

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Wup »

Vetpot schreef:Het zal net zo zijn als in iedere branche, we proberen altijd de slimste te zijn en de schuld naar de tegenpartij te schuiven.
Ik bedoel hiermee de controle, en ik lees het al, het is een kwestie van sneller of langzamer rijden en je beïnvloedt het resultaat al.
Te dun spuiten is er een van, want dan zou dus volgende laag los komen te liggen van de onderlaag, of zie ik het verkeerd?
Maar als je nu ongeveer 30% te dik moet spuiten en de volgende laag gaat schuiven of opribbelen zoals vroeger voor het stoplicht, wie heeft het dan gedaan.
De aannemer wordt verantwoordelijk gehouden door de opdrachtgever, maar die wil heel graag zeggen hoe het moet gebeuren.
Alleen met de huidige garantie verantwoordelijkheid van de aannemer krijg je dikwijls een padstelling, wat menig aannemer ten gronde richt.

Groetjes Rinus
Rinus,

Inderdaad, voor een gelijkmatig resultaat dient de snelheid zo constant mogelijk te zijn.
Maar wat is te dun spuiten? Het heeft alles te maken met de ondergrond. Een schone, dichte en bitumenrijke ondergrond heeft theoretisch niet veel kleef nodig. Een gefreesd oppervlak waar de kale (bitumenloze) stenen goed zichtbaar zijn heeft meer kleef nodig. Ook een open ondergrond heeft meer nodig. Dit is dus van essentieel belang.
Als ik voor een deklaag moet spuiten vraag ik altijd wat voor deklaag erop komt. Onder een DAB (normale deklaag) kan dikker gespoten worden dan onder een SMA, die van zichzelf al veel vetter is. Dik kleven kan dan als resultaat hebben dat de kleef doortrekt. ook bij rode deklaag is dit erg belangrijk. Een rode deklaag met normale bitumen heeft niet zoveel last van de kleef, maar een deklaag met blanke bitumen gaat verkleuren als er een te dikke kleeflaag onder zit.

Het schuiven van asfalt op een kleeflaag is alleen een probleem voor de walsmachinisten. Ze kunnen daar erg veel hinder van ondervinden. Als de laag eenmaal verdicht en afgekoeld is, is er verder geen probleem wat betreft de sterkte van de constructie. Het zogenaamde opribbelen voor een verkeerslicht kan een hechtingsprobleem zijn, maar meestal moet de oorzaak ergens anders gezocht worden. Ondergrond, type mengsels enz..
Wel lekker blijven plakken he?

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Bart »

Het wordt steeds interessanter. (Y)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

piktjetoe
Forumlid
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 20:48
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Over kleef gesproken

Bericht door piktjetoe »

Wup schreef:
piktjetoe schreef:Ik heb nog niet zo lang geleden de gevolgen gezien van verdunnen met leidingwater :cry: .
ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad, maar anderen wel.
Vertel eens Klaas! Ik was altijd van mening dat dat met de kleef van tegenwoordig niet meer gaat. Zet maar eens een gieter kleef in de regen, gaat snel klonten is mijn ervaring.
Ik ben er altijd erg huiverig voor en de laat de kleef zoals hij is.
Op de A15, waar we nu ook bezig zijn, komen ze elke week de dikte van de kleef meten d.m.v. tapijttegels onder de sproeibalk en moet 2 blikjes kleef afstaan voor monstering.
Voor de meelezers: De tapijttegels hebben een bepaald eigen gewicht. Nadat erover heen gesproeid is worden de tegels nogmaals gewogen. Vol gewicht- leeg gewicht is het aantal gram kleef. De tegels zijn 1/4 m2 dus het aantal gram x 4 is het aantal gram per m2.

Nee dat gaat zeker weten niet, ik heb gelukkig de zooi niet in mijn tank gekregen.
Een grote proppenzooi was het onderste laag in de voorraadtank.

piktjetoe
Forumlid
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 20:48
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Over kleef gesproken

Bericht door piktjetoe »

In al die jaren dat ik op de kleefauto zit heb ik maar 1 keer een meeting meegemaakt.
In Son en Breugel op de A50 met de combinatiewerk Bruil/Rasenberg.

eerst de auto wegen, dan het afgetekende oppevlakte spuiten, retour wegen en de kg/m2 werden uitgerekend.
En daar moest 2x 0,3 op beton om daarna dubbellaags ZOAB aan te brengen.

En uiteraard was de meeting goed :roll: .

Gebruikersavatar
Wup
Starter
Berichten: 265
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:41
Locatie: Bleskensgraaf
Contacteer:

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Wup »

piktjetoe schreef:In al die jaren dat ik op de kleefauto zit heb ik maar 1 keer een meeting meegemaakt.
In Son en Breugel op de A50 met de combinatiewerk Bruil/Rasenberg.

eerst de auto wegen, dan het afgetekende oppevlakte spuiten, retour wegen en de kg/m2 werden uitgerekend.
En daar moest 2x 0,3 op beton om daarna dubbellaags ZOAB aan te brengen.

En uiteraard was de meeting goed :roll: .

Had niet anders verwacht!! :)
Wel lekker blijven plakken he?

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Over kleef gesproken

Bericht door Vetpot »

Wup schreef:
piktjetoe schreef:In al die jaren dat ik op de kleefauto zit heb ik maar 1 keer een meeting meegemaakt.
In Son en Breugel op de A50 met de combinatiewerk Bruil/Rasenberg.

eerst de auto wegen, dan het afgetekende oppevlakte spuiten, retour wegen en de kg/m2 werden uitgerekend.
En daar moest 2x 0,3 op beton om daarna dubbellaags ZOAB aan te brengen.

En uiteraard was de meeting goed :roll: .

Had niet anders verwacht!! :)
Dat was een van de laatste werken waar ik nog mocht komen kijken, en het laatste grote werk van Ernst Verhijen, die denk ik de combinatie heel goed heeft geleid.
En waar bijde bedrijven met plezier hebben samengewerkt, even als de rest van de mensen.

Maar toch lees ik hier dat er nog regelmatig onvoorspelbare kleef problemen voordoen, hoe kan dit eigenlijk na zoveel jaren ervaring van alle partijen.
Goetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”