Transmundum Sleephopperzuigers
Moderator: André
Advertentie post before
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
Hier één van de schepen, nu als Prins 2 bij v/d Herik.
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
Hier de tekening van de B 50 serie, waarbij men al rekening had gehouden om ze in te zetten als sleephopperzuiger.
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
Hoe raar kan het in de baggerwereld lopen.
In Mexico vaart de voormalige onderlosser B 42 van Boltje nu als Pacifico en deze is omgebouwd tot .... sleephopperzuiger.
In Mexico vaart de voormalige onderlosser B 42 van Boltje nu als Pacifico en deze is omgebouwd tot .... sleephopperzuiger.
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
In 1952 liet R.Boltje & Zonen NV de eerste zelfvarende onderlossers ter wereld bouwen.
Deze schepen hadden verschillende afmetingen ( 43.00 x 7.50 x 3.00 mtr. – 46.00 x 8.50 x 3.50 mtr.) en hopper inhouden (300 – 400 m3). De MWM motor had een vermogen van 225 Pk.
Om te lossen, werd er gebruik gemaakt van een kettingwerk, die langs de zijwand van de hopper liep.
Deze schepen hadden verschillende afmetingen ( 43.00 x 7.50 x 3.00 mtr. – 46.00 x 8.50 x 3.50 mtr.) en hopper inhouden (300 – 400 m3). De MWM motor had een vermogen van 225 Pk.
Om te lossen, werd er gebruik gemaakt van een kettingwerk, die langs de zijwand van de hopper liep.
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
In 1955 liet het bedrijf opnieuw twee zelfvarende onderlossers ( 45.00 x 8.00 x 2.75 mtr.) bouwen. Deze schepen werden de eerste zelfvarende onderlossers (400 m3) ter wereld met hydraulische horizontale bodemschuiven i.p.v. bodemkleppen met kettingwerk.
Dit los-principe werd later ook toegepast op de Transmundum schepen.
Dit los-principe werd later ook toegepast op de Transmundum schepen.
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
Op deze foto ligt één van de eerste zelfvarende onderlossers met bodemschuiven achter een kraanschip van Boltje.
De kraan was overigens een Priestman.
De kraan was overigens een Priestman.
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
De sleephopperzuiger Transmundum II heeft nog een flinke tijd in Canada gevaren onder de naam Fraser Titan.
Hier een schematische voorstelling van het laden en lossen van het schip.
Vanwege hun geringe snelheid van 10 knopen en de vlakke bodems kregen de schepen, door de concurrenten van Boltje, al snel een bijnaam: "De strijkijzers van Boltje."
Roelof Boltje moest er om lachen. ‘ De snelheid had beter gekund, dat klopt. Maar dat zij zo over mijn schepen praten, wil zeggen dat zij er drukker mee bezig zijn dan wij’.
Hier een schematische voorstelling van het laden en lossen van het schip.
Vanwege hun geringe snelheid van 10 knopen en de vlakke bodems kregen de schepen, door de concurrenten van Boltje, al snel een bijnaam: "De strijkijzers van Boltje."
Roelof Boltje moest er om lachen. ‘ De snelheid had beter gekund, dat klopt. Maar dat zij zo over mijn schepen praten, wil zeggen dat zij er drukker mee bezig zijn dan wij’.
Laatst gewijzigd door wiechert op zo 28 jun, 2015 8:50, 3 keer totaal gewijzigd.