Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Plaats hier lokaties en/of foto's van actuele grondwerken en alle uitgevoerde grondwerken.

Moderator: André

Advertentie post before
rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Bericht door rick123 »

Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling te Aalsmeer:
Bij deze start ik weer een nieuwe reportage. Ditmaal een reportage dat het vervolg is op deze reportage: viewtopic.php?f=28&t=35763 . Deze reportage ging over de sloop van de voormalige scheepswerf en de sanering van het perceel. Inmiddels is de bouw van de appartementen(-gebouwen) gestart en maak ik een reportage over de bouw, waarbij grondwerken de boventoon zal voeren. Door deze twee reportages heb ik het hele project van A tot Z in beeld kunnen brengen.

Tussen december 2015 en oktober 2016 is er gewerkt aan de sloop van oude scheepswerf en diens drie loodsen op deze locatie. Daarna zijn alle fundaties en scheepshellingen (vandaar de straatnaam ‘Helling’) gesloopt, waarna een sanering plaatsvond. Dit alles is uitgevoerd door aannemingsmaatschappij Markus B.V. uit Amsterdam.

Op deze locatie heeft een projectontwikkelaar een plan ontwikkeld voor de bouw van drie kleine appartementsgebouwen, ieder bestaande uit twee appartementen (dus zes in totaal). Ieder appartement is voorzien van alle luxe, veel glas en een eigen boothuis. Inmiddels is de bouw in volle gang. Tussen oktober 2016 en februari 2017 is er eigenlijk niets gebeurd, de bouwer was druk met de bouwvoorbereidingen en de heipalen hadden een lange levertijd. Vanaf februari is er langzaam begonnen op deze klus.

Aannemingsmaatschappij Markus B.V. is, net als bij de sloop- en saneringswerkzaamheden, aannemer op deze klus. Ditmaal van het bouw- en woonrijp maken van dit project. De bouwer is Vink & Veenman uit Nieuwkoop. Gedurende de afgelopen maanden (februari tot nu) is er redelijk wat gebeurd.

Informatie:
Aannemer: Aannemingsmaatschappij Markus B.V. (en Vink & Veenman Bouw)
Looptijd project: 1 jaar (februari 2017 tot maart 2018)
Werkzaamheden: Grondwerk bouwputten, aanleggen drainage, grondwerk botenhuizen, aanvullen rondom bebouwing, aanleg riolering en huisaansluitingen en verder woonrijp maken (verharding en aanleg overige voorzieningen).
Bijzonderheden: Beperkte ruimte voor aanlevering van materialen door drie zijden met water.

In de komende weken, zal ik wekelijks een (foto-)update plaatsen, van de foto’s die ik de afgelopen maanden op dit project gemaakt heb. Daarna zal ik doorgaan met updates tot de klus af is. (Ik dek me alvast even in: Het zal geen groot materieel zijn dat op deze klus komt en het werk is op zich niet heel spannend, hou daar rekening mee.)

Hier een overzicht van de appartementengebouwen volgens het plan (schets is gemaakt vanuit de kant van het kanaal: de Ringvaart):
Bijlagen
1.0.jpg
1.0.jpg (416.01 KiB) 2322 keer bekeken

rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Re: Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Bericht door rick123 »

Om het geheugen even op te frissen: Hier een foto van begin oktober 2016. De sloop en sanering was net afgerond, met het vrijgekomen puingranulaat waren de drie bouwblokken gemaakt, waarop de appartementen komen. Rondom deze bouwblokken was alles aangevuld met (schone) grond (wat goed te zien is op de foto, doordat daar het water op blijft staan). Ook de kraan, die de sloop deels op zich heeft genomen, stond er toen nog (Cat 323DL).
Bijlagen
1.1.jpg
1.1.jpg (723.02 KiB) 2319 keer bekeken

rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Re: Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Bericht door rick123 »

Nadat het project paar maanden stil heeft gelegen, en de bouwer druk bezig was met de bouwvoorbereidingen en de bestelling van de heipalen, is er op 2 februari 2017 gestart met het slaan van de stalen damwanden langs de bouwkanten.
Bijlagen
1.2.jpg
1.2.jpg (555.09 KiB) 2318 keer bekeken

rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Re: Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Bericht door rick123 »

M. Kool was verantwoordelijk voor de damwanden, evenals het heiwerk. Alleen langs de rechterzijde moest een damwand geslagen worden, aangezien daar de boothuizen (overkapte ligplaatsen voor boten) en de appartementen tegen de watergrens aan komen. Om 'droog' te kunnen werk aan de fundering moest er dus een damwand komen.
Bijlagen
1.3.jpg
1.3.jpg (567.5 KiB) 2317 keer bekeken
Laatst gewijzigd door rick123 op vr 9 jun, 2017 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Re: Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Bericht door rick123 »

Zoals ik al bij de sloopreportage schreef moest eerst alle aan- en afvoer via het water. Het smalle toegangsweggetje mocht eerst niet gebruikt worden. Inmiddels is dit veranderd. Het smalle weggetje is voorzien van Stelconplaten en rijplaten en de bocht is iets verbreed. De omliggende woningen zijn allemaal deskundig gefotografeerd, zodat mogelijke schade door de bouw of transport gemonitord kan worden.

Met een beetje knap stuurwerk konden de damwandplanken gemakkelijk aangevoerd worden.
Bijlagen
1.4.jpg
1.4.jpg (557.44 KiB) 2315 keer bekeken

rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Re: Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Bericht door rick123 »

Met behulp van een trilblok (ICE 400) zakken de damwanden gemakkelijk het zachte grondje in. Aalsmeer bestaat voor 90% uit veen/turfgrond. Ofwel: als het nat wordt is het bende.
Bijlagen
1.5.jpg
1.5.jpg (531.75 KiB) 2313 keer bekeken

rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Re: Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Bericht door rick123 »

Op maandag 6 februari zaten de damwanden erin en kon de kraan weer naar een volgende klus. Ditmaal voor de Vobi ergens in Vinkeveen.
Bijlagen
1.6.jpg
1.6.jpg (619.07 KiB) 2312 keer bekeken

rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Re: Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Bericht door rick123 »

De eigen Volvo FM diepladercombinatie kwam het hele spulletje ophalen. Het trilblok en de schotten gingen met de eigen Daf CF mee.

Binnenkort een volgende update, met o.a. de bouwvoorbereidingen.
Bijlagen
1.7.jpg
1.7.jpg (564.79 KiB) 2311 keer bekeken

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Bericht door cjsiku »

Leuk om te volgen!
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Re: Bouw- en woonrijp maken appartementen Helling, Aalsmeer - Markus B.V.

Bericht door rick123 »

Dankjewel Cornelis! Het is een kleine moeite om af en toe wat foto's te maken.

Voor alleen het bouwrijp maken heb ik al een pagina of 7/8 te vullen aan foto's met info, dus er is genoeg te volgen.

Plaats reactie

Terug naar “Grondwerken in uitvoering en uitgevoerde grondwerken”