De V-polder

Post hier de algemene zaken over grondwerken, en de grondverzetbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

De V-polder

Bericht door Remko »

Een concept wat recentelijk ontwikkeld is, is de zogenaamde "V-Polder". Hierbij wordt gebruik gemaakt van onder een hellingshoek (2:1) ingeheide / ingetrilde damwanden waarna deze ontgraven worden tot de gewenste diepte.

Ik vindt dit zelf een erg interessant concept, maar ik ben ook benieuwd hoe anderen hier over denken. Het is natuurlijk iets nieuws, en daar moet je in Nederland altijd mee oppassen. ;) ;)

Voor een uitgebreide beschrijving van het hoe- en wat over deze techniek is er een zeer informatieve brochure over de V-polder

Gebruikersavatar
Rinse
Forumlid
Berichten: 6425
Lid geworden op: vr 3 jun, 2005 20:18
Locatie: Hippolytushoef

Bericht door Rinse »

Is wel interessant zo, maar zijn er ook al voorbeelden van de toepassing hiervan??

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Rinse schreef:Is wel interessant zo, maar zijn er ook al voorbeelden van de toepassing hiervan??
Ja, als het goed is hebben ze deze techniek kleinschalig toegepast in Zaamslag (Gemeente Terneuzen). Maar verder heb ik het nog niet gezien.

Als mensen nog meer voorbeelden hebben van deze techniek (en dan vooral in Midden Nederland), ik houd me aanbevolen! 8) 8)

simonklein
Starter
Berichten: 744
Lid geworden op: zo 29 mei, 2005 16:32
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Bericht door simonklein »

Oninteressant gezien de huidige staalprijzen denk ik..

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

Er zou sprake zijn van deze constructie bij de tunnel in Almelo maar ik ben er 1 dag geweest en volgens mij gaat het daar recht naar beneden.
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

simonklein schreef:Oninteressant gezien de huidige staalprijzen denk ik..
Dat is een keuze die je maakt. Nadat de damwanden gezet zijn, kan er ook een betonnen wand overheen waarna de damwanden weer kunnen getrokken worden. In plaats van een stalen wand krijg je dan gewoon een betonnenwand. Wel denk ik zelf dat het wellicht makkelijker (goedkoper) is om meteen maar prefab elementen te plaatsen, en het hele stalen damwand gebeuren over te slaan.

Alternatief is er wellicht de mogelijkheid om in plaats van gebruik te maken van stalen damwanden voor gespannen betonnen damwanden te gebruiken, de zogenaamde Spanwanden.

Ik weet alleen niet of deze ook geschoord ingeheid kunnen worden.

simonklein
Starter
Berichten: 744
Lid geworden op: zo 29 mei, 2005 16:32
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Bericht door simonklein »

Remko schreef:
simonklein schreef:Oninteressant gezien de huidige staalprijzen denk ik..
Dat is een keuze die je maakt. Nadat de damwanden gezet zijn, kan er ook een betonnen wand overheen waarna de damwanden weer kunnen getrokken worden. In plaats van een stalen wand krijg je dan gewoon een betonnenwand. Wel denk ik zelf dat het wellicht makkelijker (goedkoper) is om meteen maar prefab elementen te plaatsen, en het hele stalen damwand gebeuren over te slaan.
Dan zul je je betonconstructie al moeten onderheien want je verdicht de grond tijdens het uittrillen vd. damwanden, waardoor je hele constructie verzakt.
Alternatief is er wellicht de mogelijkheid om in plaats van gebruik te maken van stalen damwanden voor gespannen betonnen damwanden te gebruiken, de zogenaamde Spanwanden.

Ik weet alleen niet of deze ook geschoord ingeheid kunnen worden.


Bentoniet onder een schoorstand is niet mogelijk. (C)

Het zal wel bij een schaalmodel blijven.. (ch)

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

simonklein schreef:Bentoniet onder een schoorstand is niet mogelijk. (C)
Het zal wel bij een schaalmodel blijven.. (ch)
Wel, spanwanden zijn prefab elementen, en worden dus niet (zoals betonniet) ter plaatse in de grond gecreëerd.

Overigens zijn er al voorbeelden van deze techniek, hoewel dat op een kleine schaal is (fietspaden als ik het goed heb). :Y

simonklein
Starter
Berichten: 744
Lid geworden op: zo 29 mei, 2005 16:32
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Bericht door simonklein »

Remko schreef:
simonklein schreef:Bentoniet onder een schoorstand is niet mogelijk. (C)
Het zal wel bij een schaalmodel blijven.. (ch)
Wel, spanwanden zijn prefab elementen, en worden dus niet (zoals betonniet) ter plaatse in de grond gecreëerd.
Nee maar je zult volgens mij wel eerst een bentonietsleuf moeten maken waar je je spanwanden in afhangt? (ch)

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

simonklein schreef:
Remko schreef:
simonklein schreef:Bentoniet onder een schoorstand is niet mogelijk. (C)
Het zal wel bij een schaalmodel blijven.. (ch)
Wel, spanwanden zijn prefab elementen, en worden dus niet (zoals betonniet) ter plaatse in de grond gecreëerd.
Nee maar je zult volgens mij wel eerst een bentonietsleuf moeten maken waar je je spanwanden in afhangt? (ch)
En daar heb je natuurlijk weer gelijk in. Had ik niet goed gelezen. Bij spanwanden komt er even wat meer werk kijken. Eerst een draadkraan met speciale (Diepwand?) grijper, vervolgens inspuiten van cement, water en betonniet als ondersteuning voordat men de eindelijke spanwand kan plaatsen. Is dus niet geschikt voor een V-Polder.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”