De V-polder

Post hier de algemene zaken over grondwerken, en de grondverzetbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
simonklein
Starter
Berichten: 744
Lid geworden op: zo 29 mei, 2005 16:32
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Bericht door simonklein »

Sorry Remko ik kan er ook weinig aan veranderen (C) Heb je foto`s van voorbeelden? Deze werkmethode kost je trouwens ook best wel veel ruimte (in de breedte)...

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

simonklein schreef:Sorry Remko ik kan er ook weinig aan veranderen (C) Heb je foto`s van voorbeelden? Deze werkmethode kost je trouwens ook best wel veel ruimte (in de breedte)...
Van voorbeelden heb ik nog geen foto's, maar volgens mij zijn er wel forumleden die in (de buurt van) Terneuzen / Zaamslag wonen, dus wellicht dat zij zo vriendelijk kunnen zijn om foto's te maken.

Op zich valt de extra breedte wel mee, als het klaar is tenminste. Maar inderdaad, tijdens de aanleg ervan heb je toch wel de ruimte nodig. Aan weerszijden moet natuurlijk een tijdelijke baan (draglineschotten / rijplaten) aangelegd worden voor de aanvoer van de damwanden en om de heistellingen over heen te laten rijden. Bovendien moeten de stellingen ook nog de ruimte hebben om de makelaar geschoord te kunnen gebruiken.

Mara op de foto in de eerste link doen ze het volgens mij anders. Eén of (twee) stellingen rijden achter elkaar aan, met hun makelaars voorover geschoord, zodat de planken naar binnen toe geheid worden. Door in het midden te rijden hebben ze weer minder ruimte nodig. Toch moet je later wel een puinbaan maken als e.e.a. uitgegraven moet worden.

Gebruikersavatar
william brooymans
Forumlid
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
Locatie: Nieuw-vossemeer

Bericht door william brooymans »

voorover geschoord heb je toch wel een behoorlijke machine nodig om dat te houden. je legt je zwaartepunt dan wel heel ver van je af.
't komt goed

www.nelen-bv.nl

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

william brooymans schreef:voorover geschoord heb je toch wel een behoorlijke machine nodig om dat te houden. je legt je zwaartepunt dan wel heel ver van je af.
Volker Stevin heeft het, aldus de brochure uit de eerste link, in april '93 gedaan met een Hitachi KH 300 GLS, uitgerust met een ICE 420 Hoog frequent trilblok. Kan dus wel, maar inderdaad zal je een behoorlijke machine nodig hebben.

Overigens, hierbij nog een kleine foto van de Fietstunnel in RW 61 te Zaamslag:
Bijlagen
v-polder 3 Zaamslag -klaarsituatie website groot.jpg
v-polder 3 Zaamslag -klaarsituatie website groot.jpg (32.81 KiB) 4598 keer bekeken

Gebruikersavatar
Davey1991
Starter
Berichten: 617
Lid geworden op: do 29 nov, 2007 15:50
Locatie: Nederland

Bericht door Davey1991 »

kapteinron schreef:Er zou sprake zijn van deze constructie bij de tunnel in Almelo maar ik ben er 1 dag geweest en volgens mij gaat het daar recht naar beneden.
Ik denk dat je almelo verdiept bedoelt? daar is inderdaad een rechte wand toegepast. daar heeft een senneboog 5500 gestaan met diewandgrijper. en er stonde een betonnietcentrale. nu zijn is inmiddels begonnen met ontgraven en onderwaterbeton storten maarja das een beetje offopic maar wel mooi om te zien 8)

Gebruikersavatar
Rinse
Forumlid
Berichten: 6425
Lid geworden op: vr 3 jun, 2005 20:18
Locatie: Hippolytushoef

Bericht door Rinse »

Davey1991 schreef:
kapteinron schreef:Er zou sprake zijn van deze constructie bij de tunnel in Almelo maar ik ben er 1 dag geweest en volgens mij gaat het daar recht naar beneden.
Ik denk dat je almelo verdiept bedoelt? daar is inderdaad een rechte wand toegepast. daar heeft een senneboog 5500 gestaan met diewandgrijper. en er stonde een betonnietcentrale. nu zijn is inmiddels begonnen met ontgraven en onderwaterbeton storten maarja das een beetje offopic maar wel mooi om te zien 8)
foto's???

Gebruikersavatar
Davey1991
Starter
Berichten: 617
Lid geworden op: do 29 nov, 2007 15:50
Locatie: Nederland

Bericht door Davey1991 »

nee helaas niet zal morgen even langs fietsen en dan in een eigen topic plaatsen. dus bijdeze verder over de V-polder :Y :D

Ron H
Starter
Berichten: 338
Lid geworden op: ma 9 jun, 2008 11:42
Locatie: Minderhout (B)

Re: De V-polder

Bericht door Ron H »

V-polder is een idee van Volker Stevin geweest, in de tijd dat aannemend Nederland nog masaal in de running was om nieuwe slimme concepten voor de HSL aanleg te presenteren. Het eerste papieren concept zou daarmee van rond 1990 kunnen zijn. Uiteindelijk is de V-polder niet in de HSL toegepast.
Wel heeft Volker Stevin een variant erop, de W-polder, ergens als fietstunnel onder de provinciale weg bij Goedereede gebouwd.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”