Gedeeltelijk ontbossen 'de Olde Maten' Rouveen

Post hier de algemene zaken over grondwerken, en de grondverzetbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
binnnert
Starter
Berichten: 52
Lid geworden op: do 29 nov, 2007 19:30
Locatie: raalte

Bericht door binnnert »

baggeren
Bijlagen
kom5.jpg
kom5.jpg (117.51 KiB) 4056 keer bekeken

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Bericht door johan de volvo man »

op de komatsu zit een systeem van prolec waarmee je de graafdiepte in kan stellen . het werkt volgens mij d.m.v sensoren in de draaipunten van de giek . is in dit werk wel makkelijk met het baggeren omdat tijdens het baggeren het waterpeil zakt , dus je kan niet het water als peil aanhouden . op deze display kun je de diepte instellen en je kan ook zien hoe diep je graaft ten opzichte van de ingestelde diepte .
Bijlagen
de olde maten 022.jpg
de olde maten 022.jpg (83.27 KiB) 3923 keer bekeken
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Bericht door johan de volvo man »

naast de display zit er ook nog een soort ontvanger in welke aangeeft dat je bijna op de goeie diepte bent . net als bij een laser ontvanger geeft deze d.m.v lampjes of je te diep of nog wat dieper moet . groen lampje is de ingestelde diepte .
Bijlagen
de olde maten 024.jpg
de olde maten 024.jpg (97.72 KiB) 3919 keer bekeken
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Gebruikersavatar
papahenkie
Forumlid
Berichten: 5912
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 22:03
Locatie: Heino
Contacteer:

Bericht door papahenkie »

heeft dat systeem bij zoiets wel nut ? want je graaft tog eigenlijk gewoon tot de vaste bodem lijkt mij (ch)
tis nog nooit zo nat wes of dreught weh weer op

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

je vergeet er wel bij te zeggen dat dan wel je maaiveld goed moet liggen.Dat ding meet kortgezegt t.o.v onderkant rups en als je maaiveld afloopt loopt je werk dus ook mee af.Dit systeem word wel veel gebruikt door abeko en van tunen om daar een baggercomputer op aan te sluiten zodat je iets hebt waar je wat mee kunt.een gps systeem dus.

Gebruikersavatar
binnnert
Starter
Berichten: 52
Lid geworden op: do 29 nov, 2007 19:30
Locatie: raalte

Bericht door binnnert »

de digmaster werkt inderdaad op sensoren in de giek. bij dit werk moet de sloot een meter uitgegraven worden tov de begroeing. dus niet tot de vaste bodem. er zit ongeveer 3 m veen .

maar als het maaiveld oploopt loopt de sloot ook op. het wordt dus niet waterpas of onder profiel. dan heb je inderdaad gps nodig of hoogte piketten waar je weer van afmeet. verder werkt dit systeem ideaal.

piel heeft het ook gebruikt bij uitgraven van tunnelbak. hierbij gebruikten ze de damwand als hoogte.

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

Wij hebben dit eens op een kraan gehad en dan met een lazer erbij op.Leuk speelgoed en het werkt ook wel correct maar het is niet gebleven vanwege de zeer beperkte mogelijkheden.

Gebruikersavatar
binnnert
Starter
Berichten: 52
Lid geworden op: do 29 nov, 2007 19:30
Locatie: raalte

Bericht door binnnert »

tis natuurlijk geen gps maar heb me er verder nog niet zo in verdiept wat t ding allemaal kan, maar volgens mij kun je er ook taluds en zo inzetten. tis maar net waar je t voor wul gebruiken. de 1 gebruikt dit systeem en de ander gps (wat natuurlijk veel duurder is en meer werk om op te starten.)

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Bericht door johan de volvo man »

het is inderdaad ,wat ex455 zegt , wel een systeem met beperkte mogelijkheden zeker als je het vergelijkt met gps . maar zoals hier waar de ondergrond vrij vlak is en waar het niet op de centimeter aankomt , is het wel een mooi hulpmiddel .
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Gebruikersavatar
Zandstorm
Starter
Berichten: 397
Lid geworden op: do 30 jun, 2005 20:44
Locatie: West-Friesland
Contacteer:

Bericht door Zandstorm »

Bij dichtgegroeide petgaten hoef je toch alleen een bovenlaag eraf te halen ?
Dat ik in een polder met petgaten aan het baggeren was haalde ik alleen de bovenlaag eraf en zat soms al te diep :o

Of zijn deze petgaten dan echt helemaal dichtgegroeid ?

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”