Liebherr MK 80

Post hier al je informatie en foto's over torenkranen!

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Jelco
Forumlid
Berichten: 5464
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 15:01
Locatie: Schiedam

Re: Liebherr MK 80

Bericht door Jelco »

AC 20-1? (ch)
Fotograaf

willem-kranen
Forumlid
Berichten: 3370
Lid geworden op: ma 1 jun, 2009 13:09

Re: Liebherr MK 80

Bericht door willem-kranen »

De MK 80 van L.Kielstra in Sappemeer afgelopen donderdag.
Bijlagen
MK 80 (4).jpg
MK 80 (4).jpg (163.37 KiB) 3422 keer bekeken

willem-kranen
Forumlid
Berichten: 3370
Lid geworden op: ma 1 jun, 2009 13:09

Re: Liebherr MK 80

Bericht door willem-kranen »

Foto 2
Bijlagen
MK 80 (5).jpg
MK 80 (5).jpg (105.78 KiB) 3422 keer bekeken

willem-kranen
Forumlid
Berichten: 3370
Lid geworden op: ma 1 jun, 2009 13:09

Re: Liebherr MK 80

Bericht door willem-kranen »

Foto 3
Bijlagen
MK 80 (6).jpg
MK 80 (6).jpg (165.83 KiB) 3423 keer bekeken

Gebruikersavatar
Whitey
Starter
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 16:47
Locatie: Tynaarlo
Contacteer:

Re: Liebherr MK 80

Bericht door Whitey »

Misschien een domme vraag, ben geen liebherr kenner(echte Spieringsfanaat). Zoals hij nu op de foto staat met lage toren. Is het uitgeschoven deel veelste kort om die 90 graden draai van de giek te maken. nu is mijn vraag hoe doen ze dit. Komt bij het rechtop zetten van de toren de giek al los van de toren. of zit er een systeem die zorgt dat de tuistangen in elkaar getrokken worden ? Zou hier graag wat meer informatie over willen hebben

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Liebherr MK 80

Bericht door stamgast_2 »

Whitey schreef:Misschien een domme vraag, ben geen liebherr kenner(echte Spieringsfanaat). Zoals hij nu op de foto staat met lage toren. Is het uitgeschoven deel veelste kort om die 90 graden draai van de giek te maken. nu is mijn vraag hoe doen ze dit. Komt bij het rechtop zetten van de toren de giek al los van de toren. of zit er een systeem die zorgt dat de tuistangen in elkaar getrokken worden ? Zou hier graag wat meer informatie over willen hebben

Om hem op lage toren optebouwen moet je 2 plaatjes in de achterste tui omsteken zo als dat ook bij spierings gebeurd (of zo als de oude 345 om onder 28graden tekomen)
En een staaldraadje tussen de cillinder en de toren(de cillinder die je achter bij het ballast ziet). Deze trekt de cillinder eerder vrij van de rust stand op de onderwagen.
als de toren (ik dacht) op 50 graden staat dan schuift de cillinder uit. dan gaat het opbouwen gewoon door zo als dit normaal is. En als de giek een stuk vrij is van de toren. Woord de cillinder weer ingetrokken (deze is normaal voor de 30 graden stand. En niet mogelijk op lage toren hoogte)

Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Whitey
Starter
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 16:47
Locatie: Tynaarlo
Contacteer:

Re: Liebherr MK 80

Bericht door Whitey »

Aah oke. jah dat met dat Plaatjes systeem ken ik wel hebben de sk 599 om de toren op 25 meter te zetten.
Weer wat geleerd bedankt voor je uitleg. Bij de nieuwe liebherr de MK 63, 88, 100 is dit geen probleem meer met dat katrolsysteem.

1 vraagje nog op het moment dat de toren rechtop staat en vergrendelt is dan de giek al los van de toren ? en hangt deze al half in de lucht

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Liebherr MK 80

Bericht door stamgast_2 »

Whitey schreef:Aah oke. jah dat met dat Plaatjes systeem ken ik wel hebben de sk 599 om de toren op 25 meter te zetten.
Weer wat geleerd bedankt voor je uitleg. Bij de nieuwe liebherr de MK 63, 88, 100 is dit geen probleem meer met dat katrolsysteem.

1 vraagje nog op het moment dat de toren rechtop staat en vergrendelt is dan de giek al los van de toren ? en hangt deze al half in de lucht

Zo ver ik me dat heriner wel. Zo als ik dacht gaat eerst de toren naar zijn goede hoogte. Dan trekt hij de cillinder in. En dan pas strekken de laatste 2 delen giek zich zelf.
Dit is juist dat kwetsbaare moment wat de mk80 zo wind gevoelig maakt tijdens het opbouwen.
Dit gaat bij een spierings allemaal tegelijk. en de mk80 deed dit toen stap voor stap (geen idee of dit al verandert is)
voor de hele toren hoogte was er ook het zogenaamde laag uitvouw programa. Dan kon je de giek al lager strekken. Het idee wat dat je dan achter een gebouw kon uitvouwen uit de wind.
Met als nadeel dat je meer opbouw ruimte nodig had. Juist het sterke punt wat de mk80 had tenopzichte van de spierings

(de toren vergrendeling van een liebherr lijkt btw nog het meest op de zelfsnap van een spierings)

Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Whitey
Starter
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 16:47
Locatie: Tynaarlo
Contacteer:

Re: Liebherr MK 80

Bericht door Whitey »

Roy bedankt voor je antwoorden ben stuk wijzer geworden. Ik weet inderdaad dat het voor MK serie een ramp is met wind inpakken. laatst foto's van een mk100 die naar beneden was gekomen.

Groeten naamgenoot Roy

Xtraforte
Starter
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 22 jun, 2009 18:41
Locatie: Deurne

Re: Liebherr MK 80

Bericht door Xtraforte »

Bovenaanzicht van Mammoet MK 80 bij de A74 te Venlo
Bijlagen
IMAG0380.2.jpg
IMAG0380.2.jpg (163.03 KiB) 3817 keer bekeken
De huisarts denkt dat ik last heb van schizofrenie, maar daar denken wij heel anders over

Plaats reactie

Terug naar “Torenkranen”