Jaso

Post hier al je informatie en foto's over torenkranen!

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Gabriël Seinen
Forumlid
Berichten: 4688
Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:25
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Jaso

Bericht door Gabriël Seinen »

Johan dat zeg je goed. Maar ik heb dit ook maar van horen zeggen, wie met deze kranen wel een goede ervaring heb laat die uitspraak van mij dan gewoon links liggen.
Fotopagina: https://www.flickr.com/photos/108439484@N05/
Met vriendelijke groet,
Gabriël Seinen

animal
Starter
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 10 dec, 2006 10:06
Locatie: heerhugowaard

Re: Jaso

Bericht door animal »

Kraan-freak schreef:Johan dat zeg je goed. Maar ik heb dit ook maar van horen zeggen, wie met deze kranen wel een goede ervaring heb laat die uitspraak van mij dan gewoon links liggen.
Of jij je reply's eens doordenken/lezen voor je wat plaatst,en volledige details geven zodat je andere niet voor het blok zet...

Gebruikersavatar
pvanhesteren
Forumlid
Berichten: 5891
Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
Locatie: Hillegom

Re: Jaso

Bericht door pvanhesteren »

Volgens mij staan er overigens al enkele posts in dit topic van machinisten die er wel (redelijk) enthousiast over zijn dus "van horen zeggen" is geen goede bron...

Gr. Pascal

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Jaso

Bericht door J Witteveen »

een goede machinist kan op elk merk kraan draaien !
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
dannemans
Starter
Berichten: 69
Lid geworden op: di 4 dec, 2007 19:55
Locatie: montfoort
Contacteer:

Re: Jaso

Bericht door dannemans »

witkraan schreef:een goede machinist kan op elk merk kraan draaien !

het heeft niks te maken met dat een goede machinist op elk merk kan draaien.

iedere machinist kan er mee draaien maar dat wil niet zeggen dat het een fijne kraan is om mee te werken.
ze lopen qua techniek gewoon een heel stuk achter op bv. liebherr, potain en wilbert

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Jaso

Bericht door dr crane »

met de ervaring dat ik zelf ook op diverse torenkranen heb mogen draaien is de mening van anderen niet altijd even bruikbaar. natuurlijk kun je het probleem van de bestuurbaarheid ook met de vraag stellen , welke torenkraan luistert het best, en voor mij is dat een liebherr en dan moet die liebherr kraan wel aan een paar voorwaarden voldoen. belangrijk is de torenhoogte en de gieklengte , dat moet wel bij het type kraan passen. een liebherr 550 moet beslist niet te laag staan , en geen te korte giek. terwijl een 120 tonner juist weer niet te hoog moet zijn en geen al te lange giek. natuurlijk heeft het een en ander met de te verwachten werkzaamheden te maken maar er zijn absoluut onwerkbare opbouwvarianten. (bv. 100 meter giek) en in het slechtste geval is een liebherr net zo geschikt als kranen van andere merken.maar de lat is door liebherr wel flink lager gelegd, sinds liebherr het zwenken electronisch heeft gemaakt en je dus niet meer echt tegen kan remmen. daarmee is de norm een stuk meer naar het midden getrokken. een potain heeft sinds jaar en dag een zelfremmend zwenksysteem en daar leer je mee leven. Wolff ,Wilbert en Peiner zitten op het niveau van Potain , wat betekend dat de nieuwkomers de lat net onder de marktleiders hebben weten te leggen. en eerlijk gezegd bestaan er geen onbruikbare kranen, alleen kun je niet met alle kranen de zelfde productie draaien en kom je niet even fris van de verschillende kranen naar beneden. een groot voordeel van liebherr is de ruime cabine en het comfoort , dat is bij sommigen ver te zoeken. en bij sommige andere kranen vind ik het erg lastig tegen de zon in te kijken om het beeldscherm te bekijken. en het mag ook wel een gebruikersvriendelijk beeldschermsysteem zijn.
nou dan is voor mij de keuze snel gemaakt .
Maar een goed machinist kan met elk kraan wel wat aan , ik draai ook nog wel eens op een munster, dan weet je pas wat primitief is , veel lol en geen comfoort te bekennen ! .
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Jaso

Bericht door johanneuteboom »

Mooi deze uitleg Dr.Crane, dat doet je naam zeker eer aan, van mij een groot compliment waar velen een voorbeeld aan kunnen nemen. Zelf heb ik geen ervaring met het draaien op torenkranen, maar dat opbouw configuratie's veel invloed hebben op de bediening lijkt me niet meer dan logies. Dat is eigenlijk op alle machine's zo. Of het nu een kraan is of een shovel, wanneer er anders als standaard opbouw is zal er gewoon meer behendigheid van de machinist gevraagd worden. De een kan dat nu eenmaal beter aan als de ander. Natuurlijk is er kwaliteit verschil in merkenland, wat ook van invloed kan zijn op ergonomische waarden of bedieningsgemak, maar een echte machinist zal er altijd het beste van proberen van te maken, vooral diegene welk weten hoe de gemiddelde kranen waren van zo'n 25 of meer jaren geleden, deze zullen er zeker minder moeite mee hebben om met een bepaalde kraan goed om te gaan.
Bijlagen
17-3-2010  Zaandam  7 Jaso.JPG
17-3-2010 Zaandam 7 Jaso.JPG (98.67 KiB) 3016 keer bekeken

buddie
Forumlid
Berichten: 1888
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 19:52

Potain

Bericht door buddie »

Ik ben niet zo thuis in de torenkranen, maar volgens mij is dit een Potain MD310. Hij draait in Naaldwijk op de nieuwbouw van een apartementencomplex. Apart kraantje, met een in verhouding lange contragiek en het feit dat 'ie op 4 draden staat vond ik ook opvallend... :o Je ziet ze in elk geval niet vaak, (Y) .
Bijlagen
Herschaalde kopie van Teka - Potain MD310 - 5.jpg
Herschaalde kopie van Teka - Potain MD310 - 5.jpg (190.41 KiB) 3046 keer bekeken

buddie
Forumlid
Berichten: 1888
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 19:52

Re: Potain

Bericht door buddie »

Detail van de cabine. Deze kraan is van Teka kranen uit Hoorn.
Bijlagen
Herschaalde kopie van Teka - Potain MD310 - 6.jpg
Herschaalde kopie van Teka - Potain MD310 - 6.jpg (113.77 KiB) 3046 keer bekeken

buddie
Forumlid
Berichten: 1888
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 19:52

Re: Potain

Bericht door buddie »

Vanaf de andere kant. Foto's maken viel niet mee, in een vol bebouwde woonwijk... ;L
Bijlagen
Herschaalde kopie van Teka - Potain MD310 - 1.jpg
Herschaalde kopie van Teka - Potain MD310 - 1.jpg (193.43 KiB) 3047 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Torenkranen”