Heistellingen: technische vragen

Post hier al je informatie en foto's van heistellingen en toebehoren!

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Heistellingen: technische vragen

Bericht door Remko »

Omdat we bij het gedeelte hijskranen al een apart subforum hebben omtrent de techniek achter de machines, is het wellicht interessant om binnen het gedeelte "Heistellingen" een sticky te maken waarin mensen alles kwijt kunnen omtrent de specifieke techniek achter funderingsmachines.

Ik steek gelijk van wal. Al meerdere malen heb ik gezien dat palen op verschillende manieren geschoord worden geslagen. Voorover, achterover of zijwaarts. Kan ik nog wel begrijpen, hier in Houten heeft de Junttan PM 26 van Van 't Hek de palen geschoord moeten boren vanwege de harde bodem.

Maar op de locatie waar ze de overkapping van de A-2 aan het aanleggen zijn kwam ik dit tegen, en daar zag ik toch echt de logica niet van in... :o :o

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand hier een reden voor? Er zal toch rekening gehouden moeten worden met de bestektekeningen voor de fundering lijkt me.

Gebruikersavatar
bleiblei
Starter
Berichten: 370
Lid geworden op: ma 26 feb, 2007 11:46
Locatie: Eindhoven

Bericht door bleiblei »

Heeft dat niet te maken met de krachten die op die palen komen te staan?
Dat ze in de lengterichting van het grootste gewicht op die ene paal in de grond geslagen worden?

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

ik kan zo uit mn kop 2 dingen bedenken.

de eerste is dat het gewicht wat op de palen komt zo over en groter oppervlak wordt verdeeld. dus dan bedoel ik aan de onderkant van de paal. dat wordt ook veel bij bruggen bouw gedaan. in plaats van alle druk op 3 vierkante meter krijg je dan dus en spreiding over vele vierkante meters.

en andere kan zijn dat zo trekkrachten worden opgevangen.
en mast die op rechte palen staat kan ze er makkelijker uit trekken dan waneer de palen onder en hoek staan. vergelijk het maar even met en piket of zo en weilland paal. trek je recht om hoog dan gaat dat makkelijker. trek je de paal onder en hoek dan bemerk je veel meer weer stand.
ik ben gek maar niet achterlijk

jeff koops
Starter
Berichten: 634
Lid geworden op: za 9 jul, 2005 17:21
Locatie: hippolytushoef

Bericht door jeff koops »

Volgens mij heeft het ook iets te maken met de krachten op de palen.
Bij viaducten heien ze het ook zo, als er maandag nog geen duidleijk antwoord is zal ik het voor je vragen.

Gebruikersavatar
ET
Forumlid
Berichten: 2596
Lid geworden op: zo 1 apr, 2007 21:36
Locatie: Den Haag

.

Bericht door ET »

Volgens mij is dit om evenueele verzakking later tegen te gaan . Door de palen schuin tegen elkaar te zetten krijg je een extra weerstand. Als daar druk op komt te staan dan werk de grond om de paal ook mee als extra weerstand

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

zakken zou ik knap vinden. prefab palen worden zo ver ik nog tans weet altijd op stuit dus tot op harde grond geheid, zakken zou dus nooit kunnen. tenzei iemand en heeelle domme fout maakt.
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Bericht door André »

Prefab palen worden lang niet altijd op stuit geheid.
Kijk maar eens hoe vaak er tegenwoordig geribbelde palen gebruikt worden, onder andere als trek of duwpaal, maar ook als op kleef.

Het scheef heien van de palen heeft te maken met de horizontale krachten waar de palen aan blootgesteld gaan worden.
Bijvoorbeeld bij een landhoofd van een viaduct, hier razen auto's over heen en willen als het waren het landhoofd van de palen af duwen. Het lijkt ver gezocht, maar schijnt toch noodzakelijk te zijn.
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Toch mooi zo'n forum. Altijd iemand die wel weet hoe het zit, zo leer je steeds meer als leek.

De foto die ik heb gemaakt laat natuurlijk maar een heel klein gedeelte van de palen zien. Ik heb geen idee hoeveel palen er nog onder het zand verborgen zitten. Verder op waren in ieder geval nog meer palen te zien.

Mocht iemand toevallig inzage hebben in het bestek (iemand van Advano wellicht?) dan horen we het graag. Bij eerdere foto's van deze 'site' is namelijk goed te zien hoe de palen verder staan. Inderdaad om en om geschoord. Deze foto's staan bij het topic Heistellingen van ADVANO.

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

linkje geeft aan waarom schoor palen gebruiken.
http://www.projectgroepa4.nl/project_gr ... anica.html
ik ben gek maar niet achterlijk

bouwer
Starter
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 jan, 2008 23:50
Locatie: beets

Bericht door bouwer »

nu we toch met technische vragen bezig zijn

ik zag laatst een leierstelling betonpalen heien gebeurt zoiets vaak ?

of is dat meer om stellingen die voorheen voor houten palen waren nu in te zetten voor betonpalen

Plaats reactie

Terug naar “Hei,- boor- & damwandstellingen”