Temperatuur kraancabine

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Temperatuur kraancabine

Bericht door Cris »

In deze tijd van hoge temperaturen moet ik denken aan de machinisten in hun kleine glazen cabines. Hoe staat het er mee heren? Is het een beetje vol te houden? Natuurlijk kunnen er ramen en een deur open, maar toch zal het er vast bloedheet worden. Of valt het mee?
Of hebben jullie een paraplu of zonnescherm boven de cabine? :)
Bijlagen
Paraplu.jpg
Paraplu.jpg (22.97 KiB) 2980 keer bekeken
Cris

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Temperatuur kraancabine

Bericht door Arie H »

Temperatuur is hoog in de cabine en je zit vaak ook nog uit de 'wind'. Een parasol helpt wel.
Bijlagen
20190725_080350.jpg
20190725_080350.jpg (120.69 KiB) 2947 keer bekeken
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Lion77
Starter
Berichten: 250
Lid geworden op: do 1 okt, 2015 11:07

Re: Temperatuur kraancabine

Bericht door Lion77 »

(C) De optie "deurtje dicht en airco aan" is er niet...?

Gebruikersavatar
Jelco
Forumlid
Berichten: 5464
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 15:01
Locatie: Schiedam

Re: Temperatuur kraancabine

Bericht door Jelco »

Tegenwoordige dagen zou een airco gewoon verplicht moeten worden met deze extreme tempraturen. Je zit gewoon in een 'vissenkom' die gewoon opwarmt naar 40-45 graden, raam en deur open helpt dan ook niet meer.
Fotograaf

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Temperatuur kraancabine

Bericht door cjsiku »

Dat is iets waar ik met mijn verstand nou niet bij kan. Op een graafmachine of auto van € 20.000 is het zo goed als standaard maar een telekraan met een vanaf prijs van € 200.000 is het een optie..
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Temperatuur kraancabine

Bericht door marcel.koenen »

cjsiku schreef: vr 26 jul, 2019 15:40 Dat is iets waar ik met mijn verstand nou niet bij kan. Op een graafmachine of auto van € 20.000 is het zo goed als standaard maar een telekraan met een vanaf prijs van € 200.000 is het een optie..
Zolang je de aandrijving in de buurt hebt, kun je vrij makkelijk een airco(pomp) monteren.
Gezien de trend van kranen met maar 1 motor, wordt het een stuk lastiger om de aandrijving te realiseren tbv de bovenwagencabine als de motor in de onderwagen zit. Hydraulisch of elektrische aandrijving is zeker een mogelijkheid, maar waarschijnlijk zijn dit kostbare oplossingen, zowel qua aanschaf alsook brandstofverbruik. Vergeet niet dat een aircopomp zomaar 3 tot 5 pk motorvermogen nodig heeft, dus dat is toch al een aardige stroomkabel die ook door de (elektrische) roterende koppeling naar boven moet, als je een elektrische aandrijving wil hebben. Ook een hydraulische voorziening heeft liters nodig en het zou zomaar kunnen dat de hydraulische roterende koppeling niet standaard een extra kanaal vrij heeft hiervoor.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Temperatuur kraancabine

Bericht door cjsiku »

Wees toch eerlijk Marcel, op de aanschafprijs van de machine is dat beetje extra voor de airco nihil. We praten wel allemaal over veilig werken maar een beetje zorgen voor het welzijn van de werknemer is bij veel bedrijven nog steeds heel ver te zoeken. Maar het zijn wel dezelfde werknemers die een keer gezondheidsklachten krijgen en dan kost het de werkgever alsnog geld. Maar waarschijnlijk zie ik het verkeerd.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
Jelco
Forumlid
Berichten: 5464
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 15:01
Locatie: Schiedam

Re: Temperatuur kraancabine

Bericht door Jelco »

marcel.koenen schreef: vr 26 jul, 2019 18:02
cjsiku schreef: vr 26 jul, 2019 15:40 Dat is iets waar ik met mijn verstand nou niet bij kan. Op een graafmachine of auto van € 20.000 is het zo goed als standaard maar een telekraan met een vanaf prijs van € 200.000 is het een optie..
Zolang je de aandrijving in de buurt hebt, kun je vrij makkelijk een airco(pomp) monteren.
Gezien de trend van kranen met maar 1 motor, wordt het een stuk lastiger om de aandrijving te realiseren tbv de bovenwagencabine als de motor in de onderwagen zit. Hydraulisch of elektrische aandrijving is zeker een mogelijkheid, maar waarschijnlijk zijn dit kostbare oplossingen, zowel qua aanschaf alsook brandstofverbruik. Vergeet niet dat een aircopomp zomaar 3 tot 5 pk motorvermogen nodig heeft, dus dat is toch al een aardige stroomkabel die ook door de (elektrische) roterende koppeling naar boven moet, als je een elektrische aandrijving wil hebben. Ook een hydraulische voorziening heeft liters nodig en het zou zomaar kunnen dat de hydraulische roterende koppeling niet standaard een extra kanaal vrij heeft hiervoor.
Bij nieuwe Liebherr telekranen is airco, climatecontrol en zelfs stoelairco boven en onder standaard...
Fotograaf

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Temperatuur kraancabine

Bericht door marcel.koenen »

cjsiku schreef: vr 26 jul, 2019 18:31 Wees toch eerlijk Marcel, op de aanschafprijs van de machine is dat beetje extra voor de airco nihil. We praten wel allemaal over veilig werken maar een beetje zorgen voor het welzijn van de werknemer is bij veel bedrijven nog steeds heel ver te zoeken. Maar het zijn wel dezelfde werknemers die een keer gezondheidsklachten krijgen en dan kost het de werkgever alsnog geld. Maar waarschijnlijk zie ik het verkeerd.
Ik bekijk het gewoon van de technische kant.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”