Gronddruk van een kraan

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Muddy
Starter
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 10 aug, 2011 20:20
Locatie: Hengelo Twente
Contacteer:

Gronddruk van een kraan

Bericht door Muddy »

Hoi hoi

Een vraag.

Een kraan heeft een gewicht van 10 kilo in de haak op een hijsafstand van 100 cm, de ballas moet nu veel zwaarder zijn dan het te hijsen gewicht.
En er komt een kracht te staan op het schanierpunt van de mast en super structure.

Nu is mijn vraag maakt het uit voor de gronddruk hoe veel de vlucht van een kraan is ?
Muddy
Mooi Twente

rainbow warrior
Starter
Berichten: 246
Lid geworden op: di 24 jan, 2012 9:30

Re: Gronddruk van een kraan

Bericht door rainbow warrior »

dat lijkt mij wel , hoe verder de vlucht hoe meer druk er op de stempel poten komen te staan aan de te hijsen kant

Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gronddruk van een kraan

Bericht door supergreenpin »

Als je een telescoop kraan als voorbeeld neem, bijv. een AC500 deze kraan kan 180 ton ballast aan de bovenwagen hangen.
Als de mast dan nog niet uitgeschoven is en de kraan richting een stempelpoot zwenkt dan komt het merendeel van het gewicht van de ballast als stempeldruk in die poot terecht [stempelpoot onder de ballast van de kraan, dus aan de achterkant, en niet aan de hijskant].
Klanten willen heel vaak weten wat voor stempeldrukken er optreden tijdens het hijsen van een last, om de belasting op een onderliggende constructie te kunnen controleren. Wat zij vaak niet weten is dat de belasting [stempeldruk] tijdens het opbouwen van de kraan soms groter is dan tijdens het hijsen.

Terugkomend op je vraag:
De ballast van een kraan stem je af op de te hijsen last en vlucht, je gaat niet onnodig veel ballast op de kraan zetten, dit zijn alleen maar extra transportkosten.
Maar als je het maximale hijsvermogen bij de maximale vlucht wilt hebben, hangt natuurlijk alles aan de kraan.
Op het moment dat je niet aan het hijsen bent, heb je een hoge stempeldruk aan de kant van de ballast en minder stempeldruk aan de kant van de mast.
Als je met de mast gaat aftoppen gaat niet alleen de last verder weg hangen maar het zwaartepunt van de mast verplaatst ook verder weg van het draaipunt. Hierdoor komt er meer stempeldruk op de poten aan de hijs kant en minder stempeldruk aan de zijde van de ballast.
Ik zal kijken of ik een voorbeeld kan vinden.

Gebruikersavatar
trianon
Forumlid
Berichten: 1647
Lid geworden op: zo 1 jan, 2012 21:51
Locatie: Ieper België

Re: Gronddruk van een kraan

Bericht door trianon »

LR 1600.jpg
LR 1600.jpg (47.08 KiB) 5087 keer bekeken
Ik heb hier een voorbeeld waar je de druk van de rupsen kan zien (groot kader rechts) en het middelpunt van de kraan (groen dot in linker kader).
De kraan stond hier naar links gedraaid op 83°.

Gebruikersavatar
trianon
Forumlid
Berichten: 1647
Lid geworden op: zo 1 jan, 2012 21:51
Locatie: Ieper België

Re: Gronddruk van een kraan

Bericht door trianon »

Hier staat een mooi voorbeeld van Arie H met z'n AC700 :
viewtopic.php?f=105&t=3183&start=4530

Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Re: Gronddruk van een kraan

Bericht door Jelmer »

De simpele berekening is gewicht kraan+gewicht last delen door twee. Je hebt dan de maximale druk wanneer de kraan balacerend op twee stempels net niet omvalt.

Gebruikersavatar
Muddy
Starter
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 10 aug, 2011 20:20
Locatie: Hengelo Twente
Contacteer:

Re: Gronddruk van een kraan

Bericht door Muddy »

Hoi hoi

Bedankt voor de andworden, blij mee.
Maakt een hoop duidelijk voor me.
Groeten Muddy
Mooi Twente

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”