Vangmuilkoppeling aan telekraan

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door jutter »

crazy crane operator schreef:Zoals je misschien weet komt dit omdat er met de wipkar veel spanning optreed door de 3 starre assen!

Als je hem aanhaakt of loskoppelt en dit gaat niet 100% recht dan gebeurt dit. Dat geld ook zowel in de hoogte. Dit probleem is gewoonweg niet te verhelpen. Wat ik zelf altijd met losmaken deed, is een pijpje erop zetten (kracht maal arm). Voor het vastmaken eerst er tegenaan rijden tot hij half dicht slaat (rode pennetje steekt nog uit), dan slangen vast en niveau leren daarna heel rustig (kut liebherr :D :D ) wegrijden en beetje remmen en rommelen. Als je een camera op je vangmuil heb zie je het pennetje er vanzelf inschieten. Is misschien niet de beste manier, maar werkte voor mij altijd heel goed (Y)
'

bedankt voor je reactie , en ja dat is de methode die ik tot nu toe gebruik , maar dat moet toch anders kunnen zou je zeggen , heb er geen camera op , en na 10 keer uitstappen om te controleren of de vangmuil al vergrendeld is ben ik het wel spetterzat
iemand ervaring met luchtbediende? volgens een monteur zal die , door grotere kracht op de pen , sneller aan en afkoppelen
of de pannekoek? (platte 57 mm )?

Gebruikersavatar
smeernippel
Starter
Berichten: 489
Lid geworden op: wo 23 feb, 2011 11:57

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door smeernippel »

Ja , ik heb met een 5 tal combi´s gereden in de groente racerij
3x een schamel aanhanger met een Ringfeder koppeling , ging wel eens zwaar maar eigenlijk nooit geen last gehad
je moet er alleen geen vet bij spuiten met dat nippeltje , anders komt er te veel vet in want dat kan nergens heen
en 2x een wipkar met zo´n groot oog en bediening aan de zijkant van de wagen , hoefde je er niet onder te kruipen
1x hand bediening en 1x op luchtdruk , met de hand bediening ging dat ook niet altijd goed .
met lucht gaat dat natuurlijk veel beter ,hadden op het dashbord een lampje dat rood branden als de verbinding niet goed was
en groen als hij dicht zat
maar ik begrijp dat verhaal niet helemaal want die vang muil kan je in principe 360 gr rond draaien
heb wel eens gehad dat hij scheef stond en toen met een banden ijzer gewoon recht gezet
Geef nooit uitleg !
Je vrienden hebben het niet nodig
En je vijanden geloven je toch niet

Gebruikersavatar
bassie
Starter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 19:30
Locatie: nieuwegein

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door bassie »

wij hebben bij ons op de kraan een luchtbediende vbg koppleing zitten helemaal geen problemen.
hij wil er altijd uit en bij ons is de kar zelfrijdend dus bij het aan koppellen rijden we de kar in de vangmuil.
maar als je er idd niet recht voor staat wil hij niet helemaal gelijk in zijn vergrendeling dit omdat de kar en kraan door de rem weinig mee geven.
en dan doe ik ook de slangen aankoppelen en rij eerst een stukje achteruit en daarna vooruit en rem 2 keer en dan schiet hij er in .
plus punt is dat we binnen in de kraan kunnen zien door een lampje /sensor dat de vergrendeling goed zit een rood en groen lampje kind kan de was doen.
wij hebben op de aanhanger trouwens ook een plat trekoog.
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!

Gebruikersavatar
smeernippel
Starter
Berichten: 489
Lid geworden op: wo 23 feb, 2011 11:57

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door smeernippel »

rij eerst een stukje achteruit en daarna vooruit en rem 2 keer en dan schiet hij er in .

Achteruit oke , je hoeft maar een klein stukje en dan gelijk even flink remmen dan springt hij er meestal wel in
Maar vooruit ??? zonder dat hij goed zit , vind ik niet zo´n goed idee , hij ligt zo maar op straat hoor Heb het zelf bij de hand gehad .
Geef nooit uitleg !
Je vrienden hebben het niet nodig
En je vijanden geloven je toch niet

Gebruikersavatar
bassie
Starter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 19:30
Locatie: nieuwegein

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door bassie »

heb het nog niet mee gemaakt, maar ik rij dan rustig een metertje ofzo naar voren.
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door stamgast_2 »

Naar achter blijft hij in zijn vangmuil. Waardoor hij niet er uit kan vallen. Rij je naar voren en hij schiet er uit. Kan hij aan de haal tot dat de slangen breken. Of als hij in on balans is zo als smeernippel al schreef..
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
bassie
Starter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 19:30
Locatie: nieuwegein

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door bassie »

die lucht bediend koppeling blijft druk op de pen houden. zou kunnen maar heb het nog niet gehad :)
maar in ieder geval ,een luchtbediende koppeling is fijn en werkt goed
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!

Gebruikersavatar
Jantje
Forumlid
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 16 okt, 2005 12:10
Locatie: Numansdorp

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door Jantje »

Misschien met afkoppelen de rem van de aanhanger afhalen zodat deze vrij staat. Werkte bij mij wel met afkoppelen. Succes ermee.
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door jutter »

allemaal bedankt voor de reacties , maar wat ik al aangaf is dat ik de hierboven genoemde "truukjes" al toepas
dan nog is het een crime om hem aan en af te koppelen
wat ik graag wil weten of een luchtbediende beter werkt de platte 57 mm of een ander merk dan rockinger , ik moet het baasje een alternatief bieden met motivatie '
sinterklaas is niet ver wek , en je weet nooit wat je in je schoentje krijgt

Gebruikersavatar
bassie
Starter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 19:30
Locatie: nieuwegein

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door bassie »

beste jutter de lucht bediende werkt veel beter als je er ook een aanschaft met vergrendeling verklikker is het helemaal (Y) .
je staat niet aan de kopelings hendel te trekken met een pijp :evil: en je hoeft ook niet meer onder de kraan voor de koppeling te bedienen.
los gaat hij altijd en vast met een klein beetje rommelen maar misschien is het bij een kar zonder aandrijving makkelijker lijkt mij .
het lijkt me dat zo n een platte trekoog makkelijker aan koppelt . hopelijk is sinterklaas je goed gezind
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”