Synthetic rope vs. staalkabel

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
DafgekCanada
Forumlid
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 4 apr, 2010 2:02
Locatie: Barneveld/Den Bosch

Synthetic rope vs. staalkabel

Bericht door DafgekCanada »

Er is op ConExpo 2014 in Las vegas een nieuwe soort Kabel ontworpen voor Mobile hijskranen. Dit is in samen werken van Manitowoc en Samson.

Het gaat er over dat Samson een touw heeft ontworpen die 80% lichter is, geen kabel spin, en slijtage van ander dingen.

In het bericht op Vertical.net (http://www.vertikal.net/en/news/story/19589/) word er verteld dat het touw 2x zo duur is, maar het gaat wel twee keer zo langer mee.

Wat vinden jullie van dit?
Grt van Tristan Papenburg

Check out my Youtube channel

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Re: Synthetic rope vs. Staal kabel

Bericht door Emiel »

Eerst zien, dan geloven.

Vraag me af wat de rek in die kabel is en hoeveel lagen ze opspoelen op de drum. Wat gebeurd er bijv. als de haak leeg omhoog gaat en met maximale linepull naar beneden komt? Schiet de draad dan niet een laag of 2 naar binnen toe?
Als ze het voor elkaar krijgen, zeker mooi spul en zal heel veel effect hebben in de toekomst.

Heeft er iemand hier al ervaring met hybride-draad als hijsdraad? Een stalen mantel met een synthetische kern.

Compleet hybride wordt momenteel alleen gebruikt bij recht-lijnige belasting zoals in de tuien van de Big Lift fly-jib op een van de heavy lift schepen. Zodra ze een bocht maken (over een schijf heen) verliezen ze hun sterkte. Wel mooi spul trouwens van FibreMax, een bedrijf in het noorden van NL: http://www.fibremax.nl/

krachtpatser
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 23 jun, 2011 16:44
Locatie: Leiden

Re: Synthetic rope vs. Staal kabel

Bericht door krachtpatser »

Dit doet me denken aan carbon-tuien op de Liebherr rupskranen, een ramp om mee te draaien als je het mij vraagt. Doordat het zo onwijs rekt.
De apenrots, het lijkt hier potverdikkeme wel de apenrots...

Gebruikersavatar
DafgekCanada
Forumlid
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 4 apr, 2010 2:02
Locatie: Barneveld/Den Bosch

Re: Synthetic rope vs. staalkabel

Bericht door DafgekCanada »

Ik heb een beetje zitten rond neuzen op de internet, er zijn al wat Grove RT kranen geleverd met de Oranje kabel. De meeste kraan machinisten hebben er liever de staal kabel dan de synthetic rope. Het enige is puur vertrouwbaarheid.
Grt van Tristan Papenburg

Check out my Youtube channel

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”