Hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
gtrulez
Starter
Berichten: 306
Lid geworden op: di 11 sep, 2007 19:55
Locatie: Warmond
Contacteer:

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door gtrulez »

Geertyke, het gaat hier om mobiele torenkranen, die gaan als 1 geheel op pad.
Er zijn geen losse plakken ballast, jib of iets dergelijks die je nog teveel mee zou kunnen nemen. Ze voldoen gewoon aan de wettelijke aslasten, al zitten ze wel aan het limiet van 12 ton per as.

Als zo'n kraan dan toch "te zwaar" is voor zo'n band, lijkt me toch wel dat de fabrikant daar wat aan had kunnen doen, die levert ze af op deze banden. Al heeft de fabrikant weinig keus, want er zijn niet veel bandenfabrikanten die deze maat leveren. Bovendien worden ze door Spierings afgesteld op 80km/h en 9 van de 10 Spierings kranen redden zelfs dat niet eens en blijven op 75-77 km/h steken.

Toch klappen ze met grote regelmaat eronder vandaan, wat niet alleen gevaarlijk is voor omstanders/medeweggebruikers, ook de kraan zelf knapt er niet van op! Het gebeurt ook lang niet altijd na een lange rit al is de kans dan wel groter, omdat de band opwarmt. Ik heb ook een keer een klapband gehad met een SK598 AT5 op de A2 na een minuutje of 20 rijden. Dek krom, trap onherstelbaar beschadigd, koppeling van de luchttank gerukt, hydrauliek slang van de vering lekgeslagen met olie lekkage als gevolg, sensors en de bedrading van de veerhoogte kapot, asblokkering werkte op die as niet meer en ik kon meteen geen kant meer op!

Verschoor heeft nu een aantal Spierings kranen op Michelin banden gezet om te kijken of dat wat is.
Deze zijn echter wel een andere maat 445/65/22.5 in plaats van de 445/75/22.5 Goodyear Omnitrac MSS, Michelin levert die banden niet in dezelfde maat. Het gaat om een SK377 AT3, de SK498 AT4. de SK599 AT5, en een SK1265 AT6. Men heeft ook andere velgen geprobeerd, omdat de band vaak bij de velgrand beschadigd raakt. Verder worden ze altijd ruim op tijd vervangen voor nieuwe en zijn er verschillende bandenspanningen uitgeprobeerd. Tot nu toe lijken de Michelins het wel vol te houden, al juig ik niet te vroeg ;)

Dat heeft wel enkele nadelen.
Zo is het motortoerental bij dezelfde snelheid hoger, de topsnelheid word bij de meeste opnieuw afgesteld op 80 en de rijhoogte word ook opnieuw afgesteld. Op oneven terrein kom je soms maar moeilijk op je grote schotten.
Sommige type Spierings hebben de kist of achterste stempelplaatjes erg laag boven de grond hangen, dan is het echt oppassen geblazen met het uitzwenken en hoge stoepranden o.i.d.

Gebruikersavatar
jwvdst
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 10 nov, 2008 17:25
Locatie: NOP
Contacteer:

Re: Hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door jwvdst »

als een andere band in een andere maat de belasting beter aan kan waarom kiest men dan voor deze band? en waarom past spierings het ontwerp van de onderwagen niet aan als een andere iets lagere band beter voldoet?

schot meindert
Starter
Berichten: 528
Lid geworden op: do 2 nov, 2006 17:15

Re: Hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door schot meindert »

Dit probleem heeft ook al een jaar of 10 geleden plaats gevonden, toen was ik leerling op een 48 m spiering en toen gingen de banden aan de binnekant een centimeter boven de velg scheuren, in een half jaar 11 nieuwe banden is even te veel van het goede, ik weet me nog te herinnneren dat bij ons de spieringen qua snelheid allemaal zijn terug geschroeft naar 80/81km/h ipv 87km/h.

Ik zit zelf nu op een mk63 en net als bij de mk 100/110 zijn de kranen begrenst op 75km/h vanwege de banden.
Stikstof kan ook een goede remedie zijn voor warmte beperking. Mijn vorige kraan(abk 35-70 munster) heeft ook na 2 klapbanden stikstof in de banden gekregen en daarna heb ik nooit meer last gehad van klapbanden.

Groeten niels.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door stamgast_2 »

Even terug zitten bladeren maar toen met de 488 4 banden gewisseld. Waar ik er 1 kapot gereden had op een rijplaat. 3 Met scheur aan de binnen zijde op de velg rand. Als ik me onderhouds boek mag geloven had me broer er in die zelfde tijd. Zelf heb ik maar 40k op de teller gezet. Zelf zat ik meer te kijken naar de achterwiel besturing als die uit ging op hogere snelheid. De kraan wilde dan aardige strepen op de weg achterlaten. Dat was naar mij meer een rede van de kwaal.

Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Regay De schotgay
Starter
Berichten: 798
Lid geworden op: di 5 sep, 2006 20:13
Locatie: Zwaag

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door Regay De schotgay »

:leuk
arjan schreef:
Regay De schotgay schreef:Ik heb nergens last van met mijn SK498....
Vriend jij rijdt alleen maar rondje kerk.

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door rapier »

Pomp die vrachtwagen banden maar eens op 11 bar. Je zal zien dat het dan een stuk beter gaat.
Bij ons kregen de banden ook haast niet de kans om glad te worden of ze waren er al onder uit geklapt. Nu dat ze op 11 bar staan gaat het een heel stuk beter (Y)

Dan zijn er nog 2 voordelen voor als ze nog klappen :D Je hoort hem boven al het lawaai uit en je hoeft minder op te ruimen.

Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”