Hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door J Witteveen »

ALKMAAR - De banden onder de meeste torenkranen in Nederland zijn onbeheersbare ’bommen’. Jaarlijks klappen er al ongeveer honderd.

Een echtpaar raakte vorige week in Oudkarpsel ernstig gewond toen een band van een kraan naast hun auto ontplofte en de ruiten van hun auto door de luchtdruk eruit werden geblazen. De Nederlandse fabrikant van de kranen, Spierings in Oss, bevestigt het probleem, maar heeft nog geen oplossing.

Spierings is de grootse fabrikant van torenkranen in Nederland. Daarvan rijden er ongeveer 460 rond. Directeur Leo Spierings: ,,Onder driekwart van deze voertuigen zit de probleemband van Goodyear, de enige fabrikant van deze banden in de afmetingen die wij nodig hebben. Wij hebben dat bedrijf al een aantal maken gevraagd te kijken naar deze banden. Goodyear heeft echter laten weten geen gericht onderzoek te beginnen als ze niet meer informatie krijgen dan dat een band is geklapt.’’

Hij heeft niet gehoord van ernstige ongelukken zoals in Oudkarspel. ,,Wij hebben eerder dit jaar al wel alle klanten al opgeroepen zo veel mogelijk informatie op te sturen over de banden, zodat we met een beter verhaal bij Goodyear kunnen komen. Ook een schadeclaim sluit ik niet uit.’’


Dit artikel staat vandaag in diverse kranten
Bijlagen
band3.jpg
band3.jpg (41.79 KiB) 4451 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
Regay De schotgay
Starter
Berichten: 798
Lid geworden op: di 5 sep, 2006 20:13
Locatie: Zwaag

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door Regay De schotgay »

Ik heb nergens last van met mijn SK498....

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door Victor »

NOG niet... ;)

Gebruikersavatar
Vincent84
Forumlid
Berichten: 2736
Lid geworden op: di 11 sep, 2007 19:05
Locatie: Veenendaal

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door Vincent84 »

Goodyear heeft echter laten weten geen gericht onderzoek te beginnen als ze niet meer informatie krijgen dan dat een band is geklapt.’’
Hah! Lekker onverschillig. Als er van de 345 kranen met deze banden ieder jaar er 100 langs de weg staan met een klapper dan heb je wel lef om te zeggen dat je geen onderzoek gaat starten omdat volgens jou er niet genoeg info word gegeven. Zeker op het gebied van veiligheid zou zo'n fabrikant toch op de vingers getikt moeten worden. Zou wat wezen als iedere handige Harry maarzo banden ging produceren en verkopen terwijl ze gevaarlijk zijn en er vervolgens lekker mee verder kunnen gaan.
Rustig aan.... En rap een beetje! Afbeelding

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door arjan »

Regay De schotgay schreef:Ik heb nergens last van met mijn SK498....
Vriend jij rijdt alleen maar rondje kerk.
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
jomeno
Forumlid
Berichten: 1322
Lid geworden op: za 30 mei, 2009 21:18
Locatie: Oostzaan

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door jomeno »

Goodyear (ch) worden die niet gemaakt van 365 gebruikte condooms ? ;)

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door geertyke »

Het is niet geheel onverschillig van de bandenfabrikant.

Lees maar eens goed op de specificties van banden. Officieel hebben de banden een draagvermogen van x... kilo en dat bij een bepaalde snelheid van zoveel kilometer per uur. Je mag officieel ook met de banden per uur dus zoveel kilometer afleggen. Dit vanwege ook warmteontwikkelingen en risico op klapbanden. Daar houdt bijna niemand rekening mee.

Vaak zijn de banden zwaarder belast als officieel mag en worden daarmee hogere rijsnelheden bereikt en worden ook langere afstanden ermee gereden om klus te doen en dus heb je inderdaad grote kans op klapbanden, hetgeen dus ook regelmatig gebeurd.

Daar kan je als fabrikant ook niets aan doen en staat goed in de bandenspecificaties en waaran bijna niemand zich eraan houdt. Die verantwoording ligt bij de kraanverhuurder zelf en niet bij de fabrikant! Je zult je gewoon aan de maximale snelheid moeten houden wat per uur ermee afgelgd mag worden en juiste belasting.

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door service man »

vullen met stikstof ?? minder verlies dus minder warmte ??
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door freesmachinist »

banden zijn voorzien van een zogenaamde load index (draagkracht)deze code staat op de band vermeld voor enkele of dubbele montage en is na te lezen in een tabel bij een apk keuring wordt deze gecontroleerd dus met te lichte banden rond rijden is niet mogelijk
wirtgen w 150

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: hijskranen rijden op gevaarlijke banden

Bericht door geertyke »

Is wel degelijk mogelijk, er is namelijk geen enkele APK keuring voor kranen...

Tijdens de toelating en keuring door RDW alles keurig netjes in orde en later gooien we extra ballast erop, jib, ketttingkist, etc, etc. Niemand die er meer naar omziet, maar we rijden wel vrolijk rond. Het heeft ook invloed op remvertraging, etc., etc.

Het kan wel, maar dan moet je met de kraan ook maximaal tussen 60-70km per uur gaan rijden. Stikstof helpt ook echt niet zoveel. Voor langere afstanden is er dan ook niet voor niets de truckkraan, omdat een vrachtautochassis en de banden wel gemaakt zijn voor langere afstanden. Het probleem van klappende banden is echt niet door fabrikant alleen op te lossen.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”