Kraanbeveiliging

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
zumie
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 2 nov, 2008 23:10

Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?

Bericht door zumie »

Zit nu een jaartje of 25 op een telekraan en ik ben mischien dan van de tijd dat we zelf moesten bepalen hoe we het gingen doen en niet de boy's op kantoor met hun hijsplannen waar meestal wel wat aan schort. Het scheelt een paar ton of hun meetband was nat en was het toch een metertje verder!

In theorie ben ik het wel met Johan eens dat je het overbruggen moet laten en je dan maar de kraan moet verkassen, maar het gaat mij meer over het systeem dat gaat reduceren als je aan je taks zit 75%. Dat dit wat anders is dan waneer je op 100% zit, dan snap ik het nog.
Je kunt in de kraan overbruggen naar 85 % (USA-norm) de kraan reduceert dan ook al, wil je weer de normale snelheid dan mag je 10 seconden geen enkele functie bedienen.

Wil je onbeperkt overbruggen moet je uit de kraan, schakelaar aanzetten je kunt dan 30 minuten onbeperkt overbruggen maar dan met max. reducering. Je kunt nog wel draaien, maar dat ben je binnen 5 minuten zat. Stel, je bent aan het storten op vlucht en je draait netjes je kubel naar max. tabel en de LMB zit in de afslag. Normaal begin je dan te storten en verder af te toppen.

Maar je hebt je toch iets vergist in de grondslag of je hebt gewoon je schotten niet groter (veengrond), etc., je kent het wel. De kraan begint te zakken in de stempeltje' s en je waarschuwt de jongens onder de kraan. Normaal top je dan op of in een uiterst geval gooi je de kubel op de kist, maar dat gaat je nu dus niet meer lukken! Want je ligt plat voor dat je het weet, omdat je als gevolg van de reducering echt te laat bent.

Het systeem wordt de machinist de baas en ik vind dat niks, het word er zeker niet veiliger van en ik mag aannemen dat de gemiddelde telekraan machinist in Nederland vakman genoeg is, zijn verstand gebruikt en met beleid zijn werk doet.

m.v.g peter zuman

Gebruikersavatar
deutz-fahr411
Forumlid
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 20:24
Locatie: Hoornaar

Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?

Bericht door deutz-fahr411 »

Arie H schreef:Wat ik begrepen heb in de wandelgangen werkt de EN 13000 een boel ergenis op en veel 'boze woorden' richting Ehingen en Zweibrücken.
Het simpele ballasteren van de kraan, blok uitscheren of jib opbouwen wordt door deze nieuwe software een aanslag op je hartkleppen.
Daarnaast kan het m.i. veel ongelukken niet voorkomen.
Neem nu eens de laatste twee recente ongevallen: De kraan van Boer tijdens het omzagen van een boom of Mammoet die achterover valt met alle ballast.

Wil toch hier ook m'n reactie op geven... Of onze 70t had blijven staan zonder die EN13000 norm, jah misschien wel... Misschien is het toch handig, mocht de last iets zwaarder zijn dan is berekend (door klant of wie dan ook) en het wordt wat zwaar voor de kraan, dat je sowieso met volle snelheid kan zakken. Kijk, als je blok dan op weet ik hoeveel draden staat ben je altijd te laat, maar als die op 1 draad staat, kan je toch nog snel misschien iets voorkomen....
- - - LIEBHERR LTC1050-3.1 - - - http://www.facebook.com/boerbvmeerkerk

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?

Bericht door jutter »

Een boom of een te slopen onderdeel is zodra die los is voor de machine...als het gewicht (ver)boven het kiepmoment ligt ga je er geheid achteraan , met of zonder EN nummer , die 50 % regeling is er niet voor niets , het is vaak een schatting van het gewicht , als degene die de schatting maakt om wat voor reden dan ook er een potje van maakt sta je met een foto in de krant , dat dan weer wel

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?

Bericht door johanneuteboom »

jutter schreef:Een boom of een te slopen onderdeel is zodra die los is voor de machine...als het gewicht (ver)boven het kiepmoment ligt ga je er geheid achteraan , met of zonder EN nummer , die 50 % regeling is er niet voor niets , het is vaak een schatting van het gewicht , als degene die de schatting maakt om wat voor reden dan ook er een potje van maakt sta je met een foto in de krant , dat dan weer wel


Dat vind ik een mooi geschreven reactie Jutter.

Het vak van mob. kraanmachinist is enorm veelzijdig, je beleeft bijna dagelijks weer andere werksituatie's waar meer dan eens vele inventieve ideeën op losgelaten kunnen worden. Waarschijnlijk zou daar de grondslag van fouten kunnen ontstaan. Aan ons materieel ligt het naar mijn idee in ieder geval niet.

Training en scholing, voor zowel machinisten, werkvoorbereiders en planners zouden wellicht bij kunnen dragen om risico's beter leren te herkennen en veilig werk situatie's daarop af te stemmen.

Een systeem zoals EN (of is het JN (C) ) 13000 , wat begrijpelijk innovatief doorgevoerd vanwege ongevals situatie's kunnen we nu toch niet de zwarte Piet toe schuiven? (ch)

Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?

Bericht door Medium Demag »

Ik wil wel even reageren op de opmerking van Arie over het ballasteren etc.

Ik heb het genoegen gehad om onvoorbereid een weekje te mogen draaien op een AC 500-2 met beweegbaar en NEN 13000. Ik maakte me daar tevoren al wel wat zorgen over, mede door de verhalen die er al over rondgingen.
Maar bij (Terex) Demag heeft men voor iedere configuratie een eigen software programma geschreven, zo heb je voor het schotten leggen een apart programma dat dus bijv. niet reageert als je te weinig stempeldruk hebt, omdat dat nu eenmaal gebeurd bij het leggen van de schotten.

Ook heb je het montage programma voor beweegbare jib, dan reageren de schakelaars hoogste jib stand bijv. niet of slaat het aftoppen niet af als de hoofdmast te vlak komt, dit zijn nl. situaties die zich voordoen als je aan het opbouwen en afbreken bent.

Ook voor ballasteren zit er een apart programma op.
Het omschakelen van de LMB is met het IC1 systeem eigenlijk kinderspel, dus achteraf viel het mij eigenlijk mee.

Hans

telekraan
Starter
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 13 jul, 2008 22:04
Locatie: alkmaar

Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?

Bericht door telekraan »

Heren even het deze EN norm is alleen in bepaalde landen verplicht dus eigenlijk is het weer iets van Europa tegen de rest want als een kraan naar bv Australië gaat hoeft het er niet op te zitten en kan de fabrikant het gewoon uitschschakelen.
Wat heeft deze norm dan voor meer waarde heeft als alleen wij, binnen Europa er mee te maken krijggen, over het geheel gezien zullen er dus minder ongevallen (althans dat is de bedoeling van het systeem) uit voortvloeien binnen de landen waar deze norm geldt dan.
Maar dat zal de toekomst leren,ook het probleem wat de vorige leze schreef kwam bij mij op als je aan het slopen bent of wat dan ook en het was te zwaar kon je ingrijppen door snel op te toppen of te laten zakken dit is nu uit den boze.
Of dit het er veiliger op maakt ??????
Ook ik heb mijn opmerkingen over dit systeem laatst was ik een CC2800-1 aan het opbouwen en ik werd compleet dol van het systeem vooral wanneer je in het programma zit voor het monteren van de rupsen.
zo gauw je namelijk even buiten je bereik komt gaat dit gelijk naar een aanduiding van 250 % en kan je weer of uit de cabine of in een ander programma gaan werken om je A-frame weer binnen je bereik te krijggen.
Voor de rest was het met de CC2800-1 geen probleem als je in de goede programma's blijft dan gaat alles eigenlijk wel goed alleen het rupsen montage programma (smab1) is eigenlijk een drama.

Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?

Bericht door Medium Demag »

Volgens mij is juist de Europese Norm 13000 ingevoerd om gelijkwaardig te worden met de eisen zoals die in andere delen van de wereld gelden.
Dit ook om het verhandelen van kranen wereldwijd te vergemakkelijken.
In bladen als Cranes Today en International Cranes zijn de discussies uitgebreid te volgen.
De eis om de overbruggingsschakelaar buiten de cabine te plaatsen is wel Europees.
En je noemt Austrlië als voorbeeld; juist daar zijn ze met veiligheidseisen op plants nog gekker dan Amerikanen heb ik wel eens begrepen.

Dan is er ook nog de wijze van interpreteren van de diverse fabrikanten, ik heb hier op de PC de presentatie van Grove van EN 13000, en zij gaan toch anders met de EN normen om dan de collega kraanbouwers uit Ehingen, want ook in die EN normen is niet alles letterlijk vastgelegd.

Hans

telekraan
Starter
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 13 jul, 2008 22:04
Locatie: alkmaar

Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?

Bericht door telekraan »

Over Australië heb er zelf gewerkt als site manager maar met de regels valt het wel mee er is veel invloed van de bonden en dat maakt het zo moeilijk,
ook Workcover (arbeidsinspectie) kan soms heel moeilijk doen.
Maar over het algemeen valt het wel mee met de regels en ja vooral in de mijnen zijn er regels waar wij nederlanders helemaal het nut niet van inzien.
Dat zal je overal ter wereld wel hebben denk ik bv dat er op iedere kraan rondom een hekwerk gebouwd moet worden om tegen te gaan dat je van je kraan valt en dan moet je ook nog een harnas aan.(plaats later wel een foto) dit komt allemaal van vroeger volgens de mensen waar ik mee gewerkt heb omdat de Aussies wel een biertje lusten en dan s'morgens nog droken op het werk kwamen en dan van de kraan afvielen.
Maar vooral in de mijnen zijn de regels wel erg door geschoten en dat wordt dan overgenomen door het hele land. ook moet je elke morgen een checklist invullen voordat je welke machine dan ook maar opstart duurt ongeveer een 1/2 uur.
Ik zij ook eens tegen een machinist we hebben de kraan toch gisteren zo weg gezet en je doet zowat een Aboma keuring, vertelde hij dat hij een keer was ontslagen omdat hij net als wij even snel over de kraan lopen om alles visueel te inspecteren en dan zijn lijst in te vullen en s'nachts had er iemand van de klant iets express een pen half uit de stempelbalken gehaald en had hij niet geinspecteerd dus ontslagen.
Zo werken ze daar in de mijnen.
De mensen worden daar gewoon "brian Death" gemaakt ze doen wat er gezegd wordt ook al gaat het fout, want denken zoals wij wordt dat niet gewaardeerd.
De chefs hebben al voor ons gedacht, eigen initiatief wordt daar ook niet gewaardeerd.
Als je weet bv waar je de volgende hijs moet doen en denkt oke ik ga mijn kraan vast opstellen niet doen want dan heb je heibel, de chef heeft niet gezegd dat je dat moet doen dus niks doen.
Elke ochttend een toolbox en werkbesprekking en anders doen ze niks ook die checklist die ze gebruiken elke morgen bij de inspectie van de kraan moeten in het archief opgeslagen worden want "Workcover" kan ze opvragen tot een bepaalde tijd terug.
Ik had er ook de grootste moeite mee om de jongens weer verantwoording te geven ze wilden wel maar ze dorsten niet, later ging het wel beter omdat ze door hadden dat ik ze vertrouwde in het begin als de kranen opgesteld stonden belde ze eerst en dan moest ik komen kijken of ze wel goed stondenvoordat ze auto gingen lossen.
Ik zal er nog wel een foto bij doen van een lr1160 die opgebouwd is volgens de "minesafe" regels maar dat wordt vanmiddag.
Kan je zien wat ik bedoel, maar ik ga graag terug daar naar beneden want de mensen en het leefklimaat zijn er wel in orde maar in de mijnen zal ik nooit gaan werken.

Fred

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?

Bericht door johanneuteboom »

Een heel verhaal waar je toch reacties op mag verwachten Fred.
Mooi om zo ook eens wat van ervaringen buiten onze grenzen te lezen. (Y)

Het werken met checklisten is zeker hoofdzakelijk bij mijn of raffinage bedrijven van toepassing ?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”