Kraanbeveiliging
Moderator: Tim
Advertentie post before
Kraanbeveiliging
Ik heb sinds kort een nieuwe kraan met de nieuwste beveiliging, volgens de EN13000-norm en ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Vind het zelf helemaal niks, het word er alleen maar gevaarlijker van! Het buiten de cabine brengen van overbruging is lastig, maar het terugbrengen van de werksnelheid van de machine, zodat je niks kunt compenseren bij een noodgeval is levensgevaarlijk.
Vind het zelf helemaal niks, het word er alleen maar gevaarlijker van! Het buiten de cabine brengen van overbruging is lastig, maar het terugbrengen van de werksnelheid van de machine, zodat je niks kunt compenseren bij een noodgeval is levensgevaarlijk.
Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?
Bij Verschoor hebben we een nieuwe Grove GMK 4100 met die nieuwe beveiliging, zijn er niet echt blij mee.
Arjan
Arjan
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?
Ach, over een jaar of wat weet niemand beter.
Het werk goed bekijken en inplannen, meer als normaal zorgen dat je never nooit in een noodsituatie terecht komt.
Zoals het met het voorgaande signalerings systeem ging, of nog steeds gaat, is natuurlijk ook niet goed te praten, dit kon te veel omzeild worden, wel zodanig dat de buiten wereld niets van een overbelasting situatie kon ontdekken.
Begrijpelijk moet voor iedereen toch zijn dat je dan een behoorlijke valse concurrentie in de hand werkt.
Naast dit gegeven hebben we het dan niet eens over dat er levens gevaarlijke situatie's kunnen ontstaan.
Het buiten cabine overlast signalerings systeem is mede op mijn aangeven begin jaren tachtig (bij een veiligheids bijeenkomst discussie avond HZC en arbeid inspectie) naar voren gebracht.
Dit komende uit het feit dat er enorm gecontroleerd werd op overbruggings situatie's door verschillende arbeidsinspectie's, daar vloeide behoorlijke boete bedingen op, iets wat de oudere machinisten onder ons vast wel bekend is.
Tegenwoordig zien we (door andere opzet) bijna alleen nog arbeids inspectie als het goed mis is gegaan.
In no time weten zij overbruggings situaties te herkennen, zelfs zonder EN 13000.
Uiteindelijk is ontwikkeld tot het systeem wat de meeste van ons nu kennen en door de branche organisatie FNK bij zijn leden ingevoerd, maar later ook sommige door kranenbouwers is ingevoerd.
Helaas is het nooit als zodanig wettelijk erkend geworden en alzo zijn doel toch min of meer gemist.
Nu met EN 13000 is het systeem wettelijk aardig dicht getimmerd, willen we de boel toch foppen is er ook nog een registratie systeem oftewel black box ingebouwd, dan vraag ik mij af, wie heb er nog lust om tot het uiterste te gaan met een banaan.
Het werk goed bekijken en inplannen, meer als normaal zorgen dat je never nooit in een noodsituatie terecht komt.
Zoals het met het voorgaande signalerings systeem ging, of nog steeds gaat, is natuurlijk ook niet goed te praten, dit kon te veel omzeild worden, wel zodanig dat de buiten wereld niets van een overbelasting situatie kon ontdekken.
Begrijpelijk moet voor iedereen toch zijn dat je dan een behoorlijke valse concurrentie in de hand werkt.
Naast dit gegeven hebben we het dan niet eens over dat er levens gevaarlijke situatie's kunnen ontstaan.
Het buiten cabine overlast signalerings systeem is mede op mijn aangeven begin jaren tachtig (bij een veiligheids bijeenkomst discussie avond HZC en arbeid inspectie) naar voren gebracht.
Dit komende uit het feit dat er enorm gecontroleerd werd op overbruggings situatie's door verschillende arbeidsinspectie's, daar vloeide behoorlijke boete bedingen op, iets wat de oudere machinisten onder ons vast wel bekend is.
Tegenwoordig zien we (door andere opzet) bijna alleen nog arbeids inspectie als het goed mis is gegaan.
In no time weten zij overbruggings situaties te herkennen, zelfs zonder EN 13000.
Uiteindelijk is ontwikkeld tot het systeem wat de meeste van ons nu kennen en door de branche organisatie FNK bij zijn leden ingevoerd, maar later ook sommige door kranenbouwers is ingevoerd.
Helaas is het nooit als zodanig wettelijk erkend geworden en alzo zijn doel toch min of meer gemist.
Nu met EN 13000 is het systeem wettelijk aardig dicht getimmerd, willen we de boel toch foppen is er ook nog een registratie systeem oftewel black box ingebouwd, dan vraag ik mij af, wie heb er nog lust om tot het uiterste te gaan met een banaan.
Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?
Wat ik begrepen heb in de wandelgangen werkt de EN 13000 een boel ergenis op en veel 'boze woorden' richting Ehingen en Zweibrücken.
Het simpele ballasteren van de kraan, blok uitscheren of jib opbouwen wordt door deze nieuwe software een aanslag op je hartkleppen.
Daarnaast kan het m.i. veel ongelukken niet voorkomen.
Neem nu eens de laatste twee recente ongevallen: De kraan van Boer tijdens het omzagen van een boom of Mammoet die achterover valt met alle ballast.
Het simpele ballasteren van de kraan, blok uitscheren of jib opbouwen wordt door deze nieuwe software een aanslag op je hartkleppen.
Daarnaast kan het m.i. veel ongelukken niet voorkomen.
Neem nu eens de laatste twee recente ongevallen: De kraan van Boer tijdens het omzagen van een boom of Mammoet die achterover valt met alle ballast.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?
Wie weet als de bewust woording van de EN 13000 norm daar was, en daar ook naar was gehandeld, wellicht deze ongeluks situatie's niet voorgevallen waren.
Desalniettemin blijven er altijd instellingen die al dan niet bewust vergeten zouden kunnen worden. (ondeskundig handelen).
Iets wat we meest allemaal echt niet willen, maar toch zou kunnen gebeuren en zodanig aansluitend een gevaarlijk risico oproept.
Misschien gaan we in de toekomst toch de richting op van checklisten afwerken, of we dat nu willen of niet.
Ik zit er in ieder geval niet op te wachten, maar als het moet in het algemeen belang, dan moet het maar.
Wat er aan stomme ongevallen bij herhaling vanuit ondeskundig handelen blijft gebeuren kan natuurlijk ook niet zo door gaan.
Desalniettemin blijven er altijd instellingen die al dan niet bewust vergeten zouden kunnen worden. (ondeskundig handelen).
Iets wat we meest allemaal echt niet willen, maar toch zou kunnen gebeuren en zodanig aansluitend een gevaarlijk risico oproept.
Misschien gaan we in de toekomst toch de richting op van checklisten afwerken, of we dat nu willen of niet.
Ik zit er in ieder geval niet op te wachten, maar als het moet in het algemeen belang, dan moet het maar.
Wat er aan stomme ongevallen bij herhaling vanuit ondeskundig handelen blijft gebeuren kan natuurlijk ook niet zo door gaan.
- De Faunman
- Starter
- Berichten: 237
- Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:37
- Locatie: Montfoort
Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?
Als de machinist niet meer kan handelen bij noodsituaties gaan er meer ongelukken gebeuren inplaats v minder
Als er bv een werkvoorberijder is wezen kijken en denkt het met een kleine kraan te kunne uitvoeren en er blijkt iets grooter en zwaarder en je kan niet snel handelen dan gaat het goed fout
De Faunman
Als er bv een werkvoorberijder is wezen kijken en denkt het met een kleine kraan te kunne uitvoeren en er blijkt iets grooter en zwaarder en je kan niet snel handelen dan gaat het goed fout
De Faunman
JE BENT VAAK TE BANG JE VALT ALLEEN OMLAAG
Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?
even voor de leek wat houdt de EN13000 norm in en wat is het verschil met zijn voorganger?
Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?
als je volgens de regels werkt stopt de kraan van zelf en gaat hij volgens mij op het laatst al reduceren (weeet ik niet zeker)en gaat er niets foutDe Faunman schreef:Als de machinist niet meer kan handelen bij noodsituaties gaan er meer ongelukken gebeuren inplaats v minder
Als er bv een werkvoorberijder is wezen kijken en denkt het met een kleine kraan te kunne uitvoeren en er blijkt iets grooter en zwaarder en je kan niet snel handelen dan gaat het goed fout
De Faunman
en als iemand het verkeerd bekeken heeft is dat dus zijn fout.
ik weet ook wel dat het zo in de praktijk nog niet werkt maar zoals johan aangeeft denk ik dat het moet wennen.
dus niet meer gemakzuchtig neer zetten, maar misschien een keer extra verkassen en vooral niet meer de cowboy uithangen
ik hou me ook vaak niet aan de regels en denk ook vaak zat dat gaat wel maar deze tijd is geweest en daar zal je aan moeten wennen of STOPPEN met dit vak.
krijg binnenkort ook een nieuwe kraan en dat zal best vloeken en tieren zijn in het begin maar er rest weinig dan je er bij neer leggen.
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?
Ik ben amper met hijskranen bezig, maar heb wel begrepen dat er verontwaardigde woorden richting de fabrikanten worden geroepen. Veel regelgeving valt door machinisten goed te nuanceren, maar dit lukt in het geval van EN-13000 niet echt. Althans, dat is mijn indruk.
Dan hier zomaar wat vraagtekens die bij mij opkwamen.
- Is het zover dichttimmeren van beveiligingen écht nodig om ongevallen te voorkomen?
- Gaat men niet te ver door alles zover in te kaderen als maar kan zijn?
Het is niet alleen 'het spulletje, maar ook het knulletje' die met normen dient te werken. Als ik op mijn computer verkeerde waarde' s invoer, ben ik zelf schuld, bewust of onbewust. Dat is met materieel niet anders, alleen zijn de gevolgen vaak wel groter. Of gaat de kunde van de machinist te ver achteruit, Europees gezien?
Geen EN-regel, maar een eigen regel ter vergrlijking:
- Er zijn in mijn werk gevallen waarvan bij een laadschop de laagste trede op max. 30 cm. boven de grond wordt geeist (bovenkant trede) door het moederbedrijf, omdat ooit iemand zich flink heeft verstapt bij het in- en uitstappen doordat deze niet goed uit keek.
- Is het werkbaar?
Iedereen weet dat een laadschop over of door materiaal kan rijden, dus die trede is geen lang leven beschoren en als het een beetje tegenzit hangt de trap er ook nog krom bij aan. Helemaal als de machine ook nog in ruw, onverhard terrein draait.
Wat dat betreft valt het in het grondverzet nog wel mee. Daar valt dan welliswaar minder materieel om, maar degene die echt bewust met normen, regelgeving en tabellen in de weer zijn, zijn op minder handen te tellen dan in het verticaal transport. Ik heb wel respect voor de hijskraanmachinisten, waarvan velen alles toch aardig goed weten te onderbouwen. Zelfde geld voor vrachtautochauffeurs die dergelijke zaken zonder problemen op kunnen noemen.
Dan hier zomaar wat vraagtekens die bij mij opkwamen.
- Is het zover dichttimmeren van beveiligingen écht nodig om ongevallen te voorkomen?
- Gaat men niet te ver door alles zover in te kaderen als maar kan zijn?
Het is niet alleen 'het spulletje, maar ook het knulletje' die met normen dient te werken. Als ik op mijn computer verkeerde waarde' s invoer, ben ik zelf schuld, bewust of onbewust. Dat is met materieel niet anders, alleen zijn de gevolgen vaak wel groter. Of gaat de kunde van de machinist te ver achteruit, Europees gezien?
Geen EN-regel, maar een eigen regel ter vergrlijking:
- Er zijn in mijn werk gevallen waarvan bij een laadschop de laagste trede op max. 30 cm. boven de grond wordt geeist (bovenkant trede) door het moederbedrijf, omdat ooit iemand zich flink heeft verstapt bij het in- en uitstappen doordat deze niet goed uit keek.
- Is het werkbaar?
Iedereen weet dat een laadschop over of door materiaal kan rijden, dus die trede is geen lang leven beschoren en als het een beetje tegenzit hangt de trap er ook nog krom bij aan. Helemaal als de machine ook nog in ruw, onverhard terrein draait.
Wat dat betreft valt het in het grondverzet nog wel mee. Daar valt dan welliswaar minder materieel om, maar degene die echt bewust met normen, regelgeving en tabellen in de weer zijn, zijn op minder handen te tellen dan in het verticaal transport. Ik heb wel respect voor de hijskraanmachinisten, waarvan velen alles toch aardig goed weten te onderbouwen. Zelfde geld voor vrachtautochauffeurs die dergelijke zaken zonder problemen op kunnen noemen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: EN 13000 norm: wat is jullie mening?
nou , dan weten we wie we mogen gedenken voor deze mooie uitvindingjohanneuteboom schreef:Het buiten cabine overlast signalerings systeem is mede op mijn aangeven begin jaren tachtig (bij een veiligheids bijeenkomst discussie avond HZC en arbeid inspectie) naar voren gebracht.
als ik dit lees klinken de woorden van mijn werkgever dat ik nog een paar jaar met deze kraan moet doen zo slecht nog niet
overbruggen heb je zelf in de hand , de meeste ongelukken gebeuren bij het soort wat Arie eerder al aangaf hoeveel EN je ook invoert , dit voorkom je er niet mee