Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
swa
Starter
Berichten: 504
Lid geworden op: do 19 okt, 2006 18:42
Locatie: Stabroek

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door swa »

Het is dat ze in Belgie '( in Vlaanderen dan vooral) dezelfde taal spreken dan in Nederland. Ze huren van elkaar ook kranen en mensen en werken op vele gebieden samen. Het is in die lijn logisch dat wat er in Nederland gebeurt op vele gebieden,Vlaanderen snel volgt en omgekeerd.
Daarom heeft elk zichzelf respecterend kraanbedrijf in Belgie,z'n machinisten op cursus TCVT gestuurd.( Er zijn natuurlijk wel kleinere uitzonderingen)
Moest het in Nederland nu niet verplicht zijn om een TCVT attest te bezitten, zou er in Belgie NIEMAND zo'n attest hebben,geloof me!
Vroeger bestond het in Nederland ook niet,dus waarom nu wel? En moet Belgie volgen?
Dit is allemaal uit economisch standpunt gedaan. Er gebeuren nu even veel ( of even weinig) ongevallen als toen het nog niet verplicht was!
catfan

freeze72
Starter
Berichten: 371
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 21:22
Locatie: oudenaarde

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door freeze72 »

toen ik indertijd mijn TCVT attest heb behaald in belgie .nu al ongeveer 15jaar geleden.zaten er verscheidene nederlanders bij on sin de les om dit ook te behalen.
de lessen en examens werden bij ons op het berdijf gegeven door vlaamse en 1 nederlandse lesgever(john).dit was toen bij Danilith Delmulle.
kwestie wat swa zegt van dat economisch standpunt geef ik hem daar 100% gelijk in.dit is ook iets die de verzekering heeft mee uitgevonden zoals alle attesten die je tegenwoordig moet hebben.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door liebherr-machinist »

Waar ik me zelf het meeste aan stoor is dat wij nederlanders verplicht zijn om een tcvt certificaat te behalen. (die eerlijk is eerlijk bijna nergens op slaat 4 weken school en klaar)
Maar dat buitenlandse machinisten zonder dat certificaat wel zouden mogen draaien,tenminste dat willen ze omdat ze de ervaring hebben.Ok ervaring bewijs je niet door dat papiertje en er zijn overal ter wereld goede en slechte machinisten, maar is het niet zo dat als ik ik bijvoorbeeld belgie wil werken dat ik me aan de belgische regels moet houden het zelfde geld voor duitsland, frankrijk, polen, enz enz.
Dus ja Swa in nederland hebben ze dat papiertje verzonnen (zijn ze goed in hier :? levert geld op ) maar helaas moet iedereen zich houden aan de wet van dat land.(ik mag in belgie ook niet met een 100 tonner over de snelweg.)
Ik werk nu met polen van het zelfde bedrijf als krachtpatser aangeeft en van de 8 loopt er eentje die nederlands spreekt de rest spreekt ijgenlijk alleen pools, nou maakt mij dat niet uit ik vermaak me wel met handen en voeten kom je een heel eind, en ik heb de instelling iedereen moet zijn brood op de een of andere manieer verdienen maar het moet wel veilig blijven en reeel .
Dus niet als opdrachtgever gaan eisen om een machinist die duits engels of pools spreekt want je werkt in nederland.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door stamgast_2 »

swa schreef:Het is dat ze in Belgie '( in Vlaanderen dan vooral) dezelfde taal spreken dan in Nederland. Ze huren van elkaar ook kranen en mensen en werken op vele gebieden samen. Het is in die lijn logisch dat wat er in Nederland gebeurt op vele gebieden,Vlaanderen snel volgt en omgekeerd.
Daarom heeft elk zichzelf respecterend kraanbedrijf in Belgie,z'n machinisten op cursus TCVT gestuurd.( Er zijn natuurlijk wel kleinere uitzonderingen)
Moest het in Nederland nu niet verplicht zijn om een TCVT attest te bezitten, zou er in Belgie NIEMAND zo'n attest hebben,geloof me!
Vroeger bestond het in Nederland ook niet,dus waarom nu wel? En moet Belgie volgen?
Dit is allemaal uit economisch standpunt gedaan. Er gebeuren nu even veel ( of even weinig) ongevallen als toen het nog niet verplicht was!

Mischien iets wat somige hier ook schijnen te vergeten.
In Nederland willen we graag het beroep kraanmachinist naar een hoger level brengen dan een lager betaald ongeschoold beroep. Wil je dit voor elkaar krijgen zal je de schoolbanken in moeten. Met training/ schooling en regels. Doe je dat niet. Mag dus bijna iedereen zo maar op een kraan stappen en er mee aan de slag. Dan sta je niet zo sterk met het argument dat je meer loon wil. Omdat het zulk 'moeilijk werk is' Dus denk ik dat het een goed iets is om de lat wat hoger teleggen.

Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door Bart »

Meer leren, om met beter loon te waarderen en dus zo het kaf van het koren te scheiden.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door jutter »

Bart schreef:Meer leren, om met beter loon te waarderen en dus zo het kaf van het koren te scheiden.

het leren hebben we al gedaan we wachten nu met smart op dat hogere loon ,

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door André »

jutter schreef:
Bart schreef:Meer leren, om met beter loon te waarderen en dus zo het kaf van het koren te scheiden.

het leren hebben we al gedaan we wachten nu met smart op dat hogere loon ,
Jullie zeggen toch zelf dat de 'pool' voor een appel en een ei komt? (C)

Dus jullie loon is wel degelijk hoger, dat de werkgever in tijden van crisis naar goedkoper personeel zoekt... sja...
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

swa
Starter
Berichten: 504
Lid geworden op: do 19 okt, 2006 18:42
Locatie: Stabroek

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door swa »

Het grote verschil tussen Nederland en België is ,dat in Nederland ,kraanmachinist een volwaardig beroep is en in België niet!!!
catfan

Gebruikersavatar
Jelco
Forumlid
Berichten: 5464
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 15:01
Locatie: Schiedam

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door Jelco »

swa schreef:Het grote verschil tussen Nederland en België is ,dat in Nederland ,kraanmachinist een volwaardig beroep is en in België niet!!!
Hoe bedoel je?
Fotograaf

Gebruikersavatar
gaetan
Forumlid
Berichten: 3070
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 18:45
Locatie: zeebrugge belgie

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door gaetan »

het is niet erkend als beroep in belgie

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”