Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door geertyke »

Wat een drukte. Maar by te way, er zijn toch ook nog altijd de armsignalen die ook gestandaardiseerd zijn. Of je dan duits, italiaans of russisch spreekt, met gebarentaal met seinen zou dat niets uit mogen maken. Gebaar voor hijsen moet toch duidelijk zijn lijkt me. Kunnen alle VVT bedrijven wel mooi lullen over dit soort zaken, maar in de praktijk komt er dus niets van terecht. Als lidbedrijf kun je die gewoon aanvragen en aan machinisten meegeven aan dit soort klanten. Laat het ook eens aan de veiligheismensen zien die daarop toezien met buitenlandse werknemers. Maar in deze tijden is iedereen bang om er wat van te zeggen om klanten kwijt te raken.

janatlas
Starter
Berichten: 884
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:17

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door janatlas »

Heren ik denk dat we het van twee kanten moeten bekijken.
Gister was ik aan het werk op de maasvlakte met kroaten en dan krijg je dit de rigger beneden spreekt alleen gebrekkig duits en de rigger boven alleen gebrekkig engels.
Wat ik veel kwalijker vind is dat bijv. op de eemshaven de mensen van Mostostal gewoon bij de kraanverhuurder eisen dat er een pools sprekende machinist moet komen.
gelukkig word daar nog geen gehoor aan gegeven maar het gaat wel de verkeerde kant op.
Ik heb ook met deze mensen op de Corus gewerkt maar van enige veiligheid hebben deze mensen nog nooit gehoord,als het te hard waait dan draai je gewoon door en als je dat niet doet dan komt er gewoon een andere machinist.
Maar zolang de vvt,tcvt en de arbeidinspectie hier niets aan veranderen zal het altijd wel zo blijven,wij moeten ons bewijzen en die vreemdelingen kunnen gewoon maar doen wat ze willen.

De andere kant van het verhaal is dat er weldegelijk vakmensen tussen zitten die wel weten wat ze aan het doen zijn en wel zeggen bij bepaalde weersomstandigheden word er niet gedraaid,en deze mensen doen er alles aan het nederlands goed te begrijpen want ook hun zien dat het anders kan.

Maar ook voor ons nederlandse machinisten geld dat bijscholing voor ons geen overbodige zaak is en zeker om ons zelf scherp te houden.

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door rapier »

Waar JANATLAS mee aankomt, kan ik hem wel gelijk in geven.
Er zullen gerust vakmensen tussen lopen.
Maar we betalen steeds premie aan de TCVT. Deze zullen toch een keer achter hun buro vandaan moeten komen om onze problemen op te lossen.
Ook HET ZWARTE CORPS zou in aktie moeten komen. (Ome Frans Visser had je dit niet hoeven vragen Deze had er allang bovenop gestaan)
Al deze mannen van tegenwoordig zitten de hele dag hun stropdas recht te strijken maar aan dit probleem word weinig gedaan.
Groetjes Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

krachtpatser
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 23 jun, 2011 16:44
Locatie: Leiden

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door krachtpatser »

Heb het zelfs een keer meegemaakt op één van onze kranen in opdracht voor Sarens voor een Duitse klant te draaien, een Nederlands sprekende uitvoerder die aan mij vroeg of ik Duits sprak, ik antwoordde met nee, en er meteen via Sarens richting Zoeterwoude een telefoontje ging of ze geen machinist hadden die Duits kon. Ze kwamen mooi van een koude kermis thuis, maar het moet niet gekker meer worden.

Nu met een 15-tal Polen aan het werk, werken al vijf (!) jaar in Nederland maar spreken nog geen woord, dat is dan gewoon een kwestie van niet willen. De Nederlandse voorman heeft het razend druk aan de portofoon (die man loopt wat af van de begane grond naar de 9de verdieping, tig keer op een dag, petje af) om het maar verantwoord te laten gebeuren. Die Polen kwamen aan het begin nog wel eens met gezeur aan de deur, deurtje open, Pools lullen, deurtje gelijk weer dicht. Elkaar niet begrijpen = niet hijsen.
De apenrots, het lijkt hier potverdikkeme wel de apenrots...

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door marcel.koenen »

Derix uit Niederkrüchten (thv Venlo, net over de grens) Het bedrijf heeft ook een vestiging in Uden, N.Brabant.
(onderwerp van deze foto is eigenlijk: Buitelandse bedrijven - stilstaan na het hijsen in NL) ;)
Bijlagen
ltm 1040.jpg
ltm 1040.jpg (181.01 KiB) 2839 keer bekeken

Gebruikersavatar
LR 1140
Starter
Berichten: 173
Lid geworden op: di 6 mar, 2007 22:02
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door LR 1140 »

Rapier,

Ik ben het met je eens.
Zolang er bij hun geld binnenkomt en wij blijven accepteren zal er weinig veranderen.

Wij moeten ons aan de regeltjes houden en bijscholing volgen.
Doen we dat niet , dan verliezen wij hoor.

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door rapier »

Aan ene kant kan ik die mensen wel begrijpen.

Begin '80 gingen wij ook naar Duitsland met de draglines (omdat er hier in Nederland niks te doen was en met als gevolg zeer slechte prijzen). We draaiden veel voor Verhuurkantoor Gebr. de Kroon uit Rhenen. Je had in Duitsland betere prijzen in de Marken dus ook nog +/- 10% eens meer als in de Guldens, maar dit verschil had je hard nodig om het heen en weer reizen + hotel te bekostigen.
Wat denk je als je brokken had met de kraan? Onderdelen brengen e.d. kost ook veel tijd en geld. Dan ook je slijtdelen meenemen: hijs en trekdraden, sluitingen, frictiebanden en noem maar op (gaf veel gedonder aan de douane).

Maar er werd blanke gasolie in de kranen getankt waar elke avond ongeveer 30 liter van werd gepikt om in je auto te gooien. :D Ik werd ook zo in Duitsland neergezet door m'n vader zonder dat ik een woord Duits kon. Dat leer je daar wel, werd er gezegd. Ik kwam gelukkig bij een grote aannemer (MOBIUS HAMBURG) terecht met een uitvoerder die aardig geduld voor me had. Was mijn geluk, want ik bleef daar lekker hangen. Maar ik heb me daar ook dood ongelukkig gevoeld, maar verschrikkelijk veel geleerd.
Mijn vader (81) zegt nog altijd 'Als je het kort bij de deur kan verdienen, moet je niet ver van huis gaan'.

Groetjes Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

de slinger aap

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door de slinger aap »

Bij ons hier in Afrika hebben we veel Filippijnse kraan machinisten, daarvoor wil ik geen Hollander zien. Gewoon goedevak mensen, natuurlijk moet je ze selecteren. Deze mensen zitten meer dan een jaar aan board zonder de wal te zien en zonder te klagen, en balen als ze naar huis moeten. EEN VOORDEEL VOOR DE REDERIJ: geen aflossing, geen ticket, vaste mensen.

Maar die Hollanders staan hier wel in verlegenheid en kunnen thuis blijven.

Vind het dus niet gek dat de Nederlandse bedrijven in deze tijd ook een alternatief zoeken.

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door rapier »

M'n broer zit ook geregeld aan boord van kraanschepen voor de westkust van Africa.
Deze is ook zeer te spreken over de Fillipijnse machinisten.
Het werken met de kranen en het onderhoud is gewoon 100% (Y) .
En net wat je zegt Ze zitten rustig een jaar aan boord zonder naar huis te gaan.
Heel belangrijk Ze luisteren tenminste naar de barge-master.
Groetjes Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door Bart »

Oei, dat is lullig om te lezen voor de Nederlanders.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”