Riggen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door sytzecat »

johanneuteboom schreef:
Eyeless schreef:
liebherrhc-l schreef:Hallo,


Wij hebben dit dus dit zelf op een raffinaderij voor handen gehad.. Hun veiligheid mensen vertelden ons machinisten dus ook dat we zonder de rigger papieren niet mochten riggen..Hier werd binnen 24 ook vanaf gezien met een bijna eenzelfde onderbouwing als ik gaf..

Ik zie dit graag als discussie tegemoet want ik vind het een erg goed item op de veiligheid..
Duidelijk verhaal Eyeles, en ik ben het er helemaal mee eens, als een gediplomeerd en gecertificeerd machinist het aanslagwerk afkeurd omdat het niet naar zijn zin is, wordt er gewoonweg niet gehesen, dus wie heb het nu uiteindelijk voor het zeggen. Eigenlijk is het niet zo moeilijk om daar een veiligheids piepeltje van te overtuigen lijkt me, ik zou het graag een keer mee willen maken dat er tegen mij vertelt wordt dat ik niet capabel zou zijn om lasten aan te slaan zonder mijn riggers certificaat. ;N
Alseen machinist bij de SOMA de opleiding heeft als machinist W4-01 of welke TCVT opleiding dan ook, worden zij beoordeeld ook op het aanslaan van de last, kijk maar op het certificatie schema van de TCVT
Hier de link, http://www.tcvt.nl/upload/certificaten/ ... 160108.pdf , lees maar even door dan komje er achter dat elke machinist welke volgens de W4-01 is gecertificeerd ook als aanpikker, Rigger, is geexamineerd en is de machinist bevoegd!

Veiligheids mannetje moet zijn huiswerk beter maken, laat hem eens na de certificatieschemas kijken, dan weet hij ook wat een machinist wel en niet mag doen.

Succes heren!
Sytzecat

Shai
Starter
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 14 mar, 2007 18:11
Locatie: rotterdam

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door Shai »

Ah das nog eens een duidelijk antwoord :) mijn dank is groot.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door dr crane »

ach dit soort veiligheids mannetjes zitten overal , ze vragen naar apk papieren , traktor rijbewijzen en riggers papieren. natuurlijk is er wat voor te zeggen dat je met een huis tuin en keuken opleiding veiligheids medewerker niet alles kan weten van industrie . Maar als ik iets niet weet stel ik de beslissing om de boel plat te leggen uit tot ik het 100% zeker weet ! ;)
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door liebherr-machinist »

In weze ben je als machinist bevoegd de last aan te slaan, maar hebben we hier misschien niet te maken met een petrochemisch bedrijf of iets in die trand.(amerikaans bouwbedrijf????)
Aangezien dat soort bedrijven een eigen manier van werken hebben en in de bedrijfsregels hebben opgenomen dat voor iedere klus die gedaan moet worden de mens over de juiste papieren moet beschikken, bij sommige van deze bedrijven mag je niet eens een boutje aandraaien als je daar geen opleiding voor hebt gehad.

Helaas staan om de een of andere vreemde reden deze bedrijfen vaak ook nog in hun gelijk.
Dus ben je als machinist in weze wel bevoegd maar moet je alsnog dat rigger papiertje hebben.

Wat wel leuk wordt is als jij als machinist het niet eens bent met de manier van aanslaan en weigert te hijsen als de rigger dan zegt het is veilig en jij vind van niet heb je allebij gelijk :D (toevallig een keer meegemaakt, oplossing kwam door toch maar anders aante slaan op een manier die voor bijde goed was)

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door sytzecat »

Er zijn bedrijven die willen echt het papiertje van de Nogepa rigger zien, nou dat is geen probleem, wij verzorgen deze cursus, maar bij de petrogemische industrie eisen ze op dit moment weer een cursus aanslaan van lasten GORW maar ook het werken met een heftruck op een petrogemische locatie is een heftruckcertificaat GORW van toepassing, wij hebben hiervoor al een heel aantal heftruckchauffeurs van Boormaatschapij NDDC opgeleid, maar toen ze in Denemarken moesten boren, was dit certificaat weer niks waard en ook de verreiker TCVTwas niks, er moesten Deense machinisten op, maar deze hadden laang niet de kennis dan de eigen mensen van NDDC.
Dus het is maar net wat de opdrachtgever weer eist, het heeft in vele gevallen ook nog geen eens een toegevoegde waarde! Dit is alleen maar jammer maar het is maar net hoe de regels worden geintepeteerd!
Sytzecat

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door dr crane »

nou Sytze, dan is er nog en hoop werk voor de boeg bij de opleidingscentra, te zorgen dat het een en ander naast elkaar te leggen valt want een opleiding , training volgen die niets waard is mag natuurlijk niet voorkomen !
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door liebherr-machinist »

Moeten die bedrijven die dat eisen eerst de koppen bij elkaar gaan steken, want onderhand heb je als machinist op wat voor machine dan ook niet eens meer de tijd om te werken omdat je voor ieder bedrijf een andere cursus krijgt. :D

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door dr crane »

het zou volgens mij al een goede zet zijn het nogepa paspoort weer in het midden van de belangstelling te brengen, met daar in de vermeldingen van de bevoegdheden, dan kun je als opleider meteen onder je machinisten bevoegdheid meteen het riggen stempelen ! :)
a daily check , keeps the undertaker away

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Riggen

Bericht door dr crane »

een kennis van mij had een vraag waar we allemaal over mogen nadenken , hoeveel mag je een strop of hijsband belasten als je deze dubbelgevouwen in de broek gebruikt , dat hij als het ware nog maar een 1/4 van de normale lengte heeft. ik zou zeggen vier maal de normale WLL. wie biedt ?
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: riggen

Bericht door Arie H »

Ik zou daar niet rücksichtslos met de factor 4 gaan werken. het is nog maar de vraag op ze alle vier evenveel belast worden door de wrijving in de ophangpunten (sluitingen/haken). Je ziet gauw gebeuren dat één part niet op spanning komt en er opnieuw geschoven moet worden om dat te verhelpen.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”