Riggen
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: riggen
daarmee heb ik inderdaad al een paar klusjes in dure aangelegenheden zien veranderen in luttele seconden.
maar laten we de sling als aanpassing zien om naar één leng te gaan vanuit een ramshoorn haak. Dan kan je er vanuit gaan dat over de ronding van zo'n haak de krachten mooi uitverdelen toch.
maar laten we de sling als aanpassing zien om naar één leng te gaan vanuit een ramshoorn haak. Dan kan je er vanuit gaan dat over de ronding van zo'n haak de krachten mooi uitverdelen toch.
a daily check , keeps the undertaker away
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggen
Foto;
Een ruim dertig ton zware betonplaat uit vloer hijsen.
Vier gaten waren geboord om deze last in kettingwerk aan te slaan, echter een tweetal tweesprongen van twintig mm schakels (11 tons) waren op voorhand door de mannen in broek om de plaat geslagen.
Iets te veel onder de te hanteren veiligheids norm en daarom toch maar even anders doen.
Door de ringen te verwijderen kon de eindschalm nog een keer door de hijsgaten heen om het hele spul dan dubbel aan te slaan.
Met de twintig % reductie norm i.v.m. de haakse afronding onderzijde plaat en de rondingen over de sluiting welk niet aan de twee maal schalm breedte uit komt, kan er nu toch ruim binnen de marge goed dertig ton veilig verplaatst worden.
Een ruim dertig ton zware betonplaat uit vloer hijsen.
Vier gaten waren geboord om deze last in kettingwerk aan te slaan, echter een tweetal tweesprongen van twintig mm schakels (11 tons) waren op voorhand door de mannen in broek om de plaat geslagen.
Iets te veel onder de te hanteren veiligheids norm en daarom toch maar even anders doen.
Door de ringen te verwijderen kon de eindschalm nog een keer door de hijsgaten heen om het hele spul dan dubbel aan te slaan.
Met de twintig % reductie norm i.v.m. de haakse afronding onderzijde plaat en de rondingen over de sluiting welk niet aan de twee maal schalm breedte uit komt, kan er nu toch ruim binnen de marge goed dertig ton veilig verplaatst worden.
- Bijlagen
-
- 24-5-11 IJmuiden betonplaat Bmf.JPG (108.17 KiB) 4509 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggen
Foto 3 ;
En maar goed ook als we overcapaciteit inzetten, tijdens het hijsen loopt zo'n uitgezaagde plaat al snel klem, waardoor de hijs-spanning al gauw over zijn eigen gewicht heen schiet.
Op een klein puntje was de zaagsnede wat gekromd, d.m.v. de jekker-hamer werd er op die plaats wat beton afgesnoept zodat de plaat uiteindelijk toch rustig uit de vloer kwam.
En maar goed ook als we overcapaciteit inzetten, tijdens het hijsen loopt zo'n uitgezaagde plaat al snel klem, waardoor de hijs-spanning al gauw over zijn eigen gewicht heen schiet.
Op een klein puntje was de zaagsnede wat gekromd, d.m.v. de jekker-hamer werd er op die plaats wat beton afgesnoept zodat de plaat uiteindelijk toch rustig uit de vloer kwam.
- Bijlagen
-
- 24-5-11 IJmuiden Betonplaat Bmf 2.JPG (109.92 KiB) 4501 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggen
hijstechnisch mooi opgelost , alleen de uitvoering van het betonwerk zou natuurlijk geen factor meer mogen zijn in de risico overweging. ik stel dat net als bij het lossnijden met de snijbrander de vakman in kwestie en op de juiste uitgevoerde snede moet maken zodat het hijsobject er altijd uit komt.
dus als je gaat betonzagen , dan op de juiste plek en op de juiste methode. dertig ton is niet niets !
dus als je gaat betonzagen , dan op de juiste plek en op de juiste methode. dertig ton is niet niets !
a daily check , keeps the undertaker away
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggen
[quote="dr crane"]hijstechnisch mooi opgelost , alleen de uitvoering van het betonwerk zou natuurlijk geen factor meer mogen zijn in de risico overweging. ik stel dat net als bij het lossnijden met de snijbrander de vakman in kwestie en op de juiste uitgevoerde snede moet maken zodat het hijsobject er altijd uit komt.
dus als je gaat betonzagen , dan op de juiste plek en op de juiste methode. dertig ton is niet niets
/quote]
Zo is dat dr crane , ook hier heeft een vakman betonzager zijn best gedaan om de zaagsnede iets taps naar binnen te laten lopen
Echter wil de zaag in de praktijk letterlijk en figuurlijk wel eens eigenwijs anders gewild gaan lopen.
Bij voorgaand werkstuk ging de snede over hooguit vijftig cm te veel in het lood.
Desalniettemin toch knap werk van de zager.
Gaan we volgens advies regelgeving sloopwerk kraaninzet en aanslagwerk plannen is het zaak om uit te gaan van max. 75 % kraan en materiaal capaciteit, mits we natuurlijk de gewichten en risico's redelijk goed kunnen inschatten.
Zijn die redelijkerwijs minder goed in te schatten gaan we zelfs naar 50 % kraan en materiaal capaciteit benutting.
In de praktijk blijkt dat je daar meest ook goed mee weg komt, in ieder geval is dat mijn ervaring.
Ook bij dit voorgaande werkstuk kwam iets overcapaciteit van zowel kraan als aanslagwerk goed uit.
dus als je gaat betonzagen , dan op de juiste plek en op de juiste methode. dertig ton is niet niets
/quote]
Zo is dat dr crane , ook hier heeft een vakman betonzager zijn best gedaan om de zaagsnede iets taps naar binnen te laten lopen
Echter wil de zaag in de praktijk letterlijk en figuurlijk wel eens eigenwijs anders gewild gaan lopen.
Bij voorgaand werkstuk ging de snede over hooguit vijftig cm te veel in het lood.
Desalniettemin toch knap werk van de zager.
Gaan we volgens advies regelgeving sloopwerk kraaninzet en aanslagwerk plannen is het zaak om uit te gaan van max. 75 % kraan en materiaal capaciteit, mits we natuurlijk de gewichten en risico's redelijk goed kunnen inschatten.
Zijn die redelijkerwijs minder goed in te schatten gaan we zelfs naar 50 % kraan en materiaal capaciteit benutting.
In de praktijk blijkt dat je daar meest ook goed mee weg komt, in ieder geval is dat mijn ervaring.
Ook bij dit voorgaande werkstuk kwam iets overcapaciteit van zowel kraan als aanslagwerk goed uit.