Giekversteldraad vs. giekverstelcilinder bij draadkranen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Plaats reactie
Advertentie post before
Martin
Forumlid
Berichten: 3367
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

Giekversteldraad vs. giekverstelcilinder bij draadkranen

Bericht door Martin »

Beste Mede-forummers,

ik vraag mij het volgende af:

waarom heeft het op/aftoppen van een vakwerkgiek dmv hydr. cilinders (o.a Zeppelin en Manitowoc) eigenlijk niet zo'n grote vlucht genomen?
Zeppelin had bijv. een goed concept met onderhoudsvriendelijke cilinder voor het verstellen van de "lierbok", maar toch blijft de giekversteldraad bij bijna alle fabrikanten favoriet.
Zal het te maken hebben met betrouwbaarheid, kostenoverwegingen of met het bedrijf waar de kraan aan bloot gesteld wordt? Of kan men met de giekdraad gewoon fijner en preciezer werken?
Ik hoor graag jullie mening.

m vr gr

martin

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: giekversteldraad versus giekverstelcilinder bij draadkra

Bericht door Victor »

Gewichtsbesparing zal ook meespelen.
Ormig heeft ook een systeem met cilinders, zie bijvoorbeeld het eerste plaatje in het Ormig topic: viewtopic.php?f=104&t=15303
Wat je ziet is dat de A-bok zwaar uitgevoerd moet worden, doordat de cilinders vanwege hun korte slag dicht bij het scharnierpunt zitten. Er komt een groot buigend moment op de A-bok, daar heb je met giekversteldraden geen last van.

Martin
Forumlid
Berichten: 3367
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

Re: giekversteldraad versus giekverstelcilinder bij draadkra

Bericht door Martin »

Dat is natuurlijk ook een heel goed argument Victor.
Technisch gezien is het dus allemaal wel mogelijk om de giek te verstellen middels cilinders, maar blijkbaar vindt maar een kleine groep kranenbouwers dat concept interessant om toe te passen.
En uit oogpunt van onderhoudskosten, moet je toch ook bij tijd en wijle je giekversteldraad vernieuwen (ook niet goedkoop lijkt mij).

m vr gr

martin

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Giekversteldraad vs. giekverstelcilinder bij draadkranen

Bericht door J Witteveen »

Gezien het aantal inscheringen van een giek versteldraad zal je als met cilinders gaat werken bij wat zwaardere kranen erg grote cilinder moeten hebben. En ook de slag moet voldoende zijn om je giek op de grond te kunnen leggen.
vroeger paste PPM dit ook op zijn vakwerk kranen toe .
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Giekversteldraad vs. giekverstelcilinder bij draadkranen

Bericht door rapier »

Nadelen zijn:
1 Ga maar eens met een gestreken giek onder een opstakel door (giek aan de grond Bok staat dan omhoog)
2 Bij een kleine lekkage kom je 's morgens bij de kraan met gestreken giek met de nodige schade.
3 Je zit altijd aan de negatieve kant van de cilinder te trekken.
4 Gigantisch bewerkelijk op de dieplader
5 Altijd liggen martelen om de tuien eraan te krijgen (slag van de cilinder)
6 Geen kracht om de giek uit de overlast te halen (je moet je kraan toch al in veiligheid kunnen brengen)
7 Bij de ZEPPELIN zit je bij een steile giek, waardeloos aan de cilinder te trekken (kijk maar eens op de foto's)
8 Je heb geen giekpal.
9 Bij ruig werk komen de schokken ook op het ventielenblok uit Gaat kapot en niet meer lekvrij.

Moet ik zo doorgaan ?

Voordelen :
Ik zal het niet weten.

Groeten Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Martin
Forumlid
Berichten: 3367
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

Re: Giekversteldraad vs. giekverstelcilinder bij draadkranen

Bericht door Martin »

duidelijke argumenten en iedereen dank voor het meedenken.
Kijk naar de praktijk en je ziet dat bijna alle kraanfabrikanten met een giekdraad werken, maar toch vind ik soms de keuzes van ingenieurs boeiend.
Manitowoc bijvoorbeeld, bijna alle machines werken met de vertrouwde giekversteldraad, maar toch hebben/hadden zij 1 opbouwer die met cilinders werken.
En dan probeer je weleens de achterliggende gedachten van een constructeur te vatten.

m vr gr

martin

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: Giekversteldraad vs. giekverstelcilinder bij draadkranen

Bericht door Victor »

rapier schreef: 7 Bij de ZEPPELIN zit je bij een steile giek waardeloos aan de cilinder te trekken (kijk maar eens op de foto's)
Dat is te zien inderdaad
(C)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”